Článek
Jízdní pohoda v kabině Tomečkova vozu trvala při letošním Dakaru přesně dvacet kilometrů první etapy z Lisabonu do Portimaa. Pak přišel náraz, nejspíš do kamene. "V pětatřicetikilometrové rychlosti nám to ohnulo nápravu, pokazila se geometrie řízení. Navíc jsme zjistili, že máme prasklou hnací hřídel. Dlouho jsme kvůli tomu stáli, pak jsme ještě zapadli. Do cíle jsme přijeli pozdě a dostali pět hodin penalizaci," líčil jezdec Letka Racing Týmu při středečním setkání s novináři.
Pětihodinové manko na nejlepší je prakticky vyřadilo z boje o stupně vítězů, česká posádka se ale nehodlala vzdát. "S takovou penalizací se závodí těžko, ale hodit flintu do žita je na Dakaru hloupost. Do první marocké etapy jsme startovali z 66. místa a soutěž jsme zakončili na jedenáctém místě. To považuji za úspěch. Mezi jedenácti nejlepšími byly tři Tatry, a to je pro značku dobrá vizitka," zdůraznil Tomeček.
Pětinásobný příděl než v Africe
Česká posádka tratila na zvláštnosti v pravidlech, která evropské prohřešky trestají pětinásobně než africké. "Pořád přemýšlím, proč to tak je. Etapy v Evropě byly stejně těžké jako v Maroku, penalizace postihla mnoho jezdců a prakticky je diskvalifikovala ze závodu," divil se navigátor Vojtěch Morávek.
"Poslední dva roky se i v evropských etapách skutečně závodí. Už to není patnáctiminutové svezení na pláži, ale třeba dvě hodiny ostré jízdy. Od začátku musíte jet naplno, už žádné lážo plážo na zahřátí," potvrzuje náročnost úvodu soutěže Jaromír Martinec, mechanik z tatry Brazilce Andrého de Azeveda, který skončil celkově pátý.
Před startem se hovořilo také o tom, že letošní ročník bude nejen kratší, ale také jednodušší. Skutečné peklo prý pořadatelé chystají na příští rok, kdy se pojede jubilejní třicátý Dakar. "Rallye letos kratší byla, ale jednodušší určitě ne. Naopak. Třeba v posledních třech etapách to vypadalo, jako kdyby se nám chtěli organizátoři za něco pomstít. Všechny vozy jsou pěkně dobité," doplnil Martinec.
Do startu příštího ročníku slavného pouštního dobrodružství zbývá prakticky ještě celý rok, ale Tomečkova družina už spřádá plány, jak s jubilejním ročníkem soutěže naloží. "Chceme vůz opět o něco odlehčit a zrychlit. Proti týmům s obrovským zázemím sice hrajeme druhé housle, ale musí se s námi počítat a soupeři to taky tak berou. Je dobře, že Tatra není na huntě, což dokázalo i třetí místo Aleše Lopraise, kterému ze srdce blahopřejeme," uzavřel Tomeček.
Tomáš Tomeček na Rallye Dakar | |
1995 | Rallye Granada - Dakar, navigátor K. Lopraise (1. místo) |
1996 | Rallye Granada - Dakar, navigátor (2. místo) |
1998 | Rallye Granada - Dakar, navigátor, člen přepadené posádky |
1999 | Rallye Granada - Dakar, pilot (3. místo) |
2000 | Rallye Paříž - Dakar - Káhira, pilot (4. místo) |
2001 | Rallye Paříž - Dakar, pilot (nedojeli) |
2002 | Rallye Arras - Dakar, pilot (10. místo) |
2003 | Rallye Dakar, pilot (2. místo) |
2004 | Rallye Dakar, pilot (6. místo) |
2005 | Rallye Dakar, pilot (odstoupil) |
2006 | Rallye Dakar, pilot (odstoupil) |
2007 | Rallye Dakar, pilot (11. místo) |
Týmové stránky: www.lrt.cz |