Hlavní obsah

Testy pod vojenskou palbou a zrcátko v háji. Rallye se vrací

Drawsko Pomorskie

Čekání bylo dlouhé, ale také na restart rallye snad dojde. Dakarský tým Big Shock Racing startuje do prvního ostrého závodu letošní sezony. Baja Poland, na kterou se fanoušci motorsportu dlouho těšili, už v pátek vyšle závodníky na offroadovou trať vedoucí vojenským prostorem nedaleko Štětína. Závod bude o to zajímavější, že se na trati potkají hned tři české kamiony, které byly sestrojeny v sedlčanských dílnách týmu. V přiloženém videu se můžete podívat na jednu z cvičných jízd.

Martinu Macíkovi se v polském lesíku polámalo zrcátkoVideo: Big Shock Racing

Článek
Fotogalerie

Karla, Iveco Powerstar, bude řídit pilot Martin Macík mladší. Polská rallye pro něj představuje především důležitý test před blížícím se Dakarem. Ve startovní listině nechybí ani Jaroslav Valtr se stejným modelem vozu, který si nechal v Sedlčanech postavit na zakázku. A současně se do závodního tempa vrací i legendární liaz Franta, s nímž Macík dojel v roce 2018 do cíle Dakaru na 5. místě.

Za volant se ale tentokrát posadí Daniel Stiblík, truck trialový jezdec. Vůz si od týmu Big Shock Racing pronajal, aby vyzkoušel svůj první dálkový závod. Posádky všech tří kamionů jedou na vlastní pěst a snaží se zajet nejrychlejší čas, ale společnými silami budou hájit české barvy. Macík navíc chce celý prolog pro fanoušky živě vysílat přímo z kabiny svého závodního kamionu.

Vyhnaly je cvičné střelby

Do deštivého Polska dorazili natěšení členové týmu v úterý. Rozložili bivak, rozdělali oheň a hned se pustili do práce. „Máme radost, že se konečně začíná závodit. Jsme tu v kompletní osvědčené sestavě. Navigátor František Tomášek už nemohl dospat. V kabině nebude chybět ani David Švanda. Přijeli všichni mechanici, servisní MAN i bydlík. Máme tu oba naše kamiony, Karla i Frantu. Liazku jsme pronajali klukům, kteří si chtějí zkusit maratonskou rallye. Těšíme se, že si konečně pořádně zazávodíme, ale je potřeba také hodně testovat. Proto jsme na místě o dva dny dříve," popisuje Martin Macík.

Budeš muset mít rákosku a mlátit mě přes ruku, říká teď pilot Martin Macík svému navigátoroviVideo: sport.cz, Big Shock Racing

Nová automatická převodovka potřebuje prověřit v písečném terénu, kterého je v okolí dostatek. Současně bylo nutné ještě před startem nastavit Karlovi podvozek pro místní povrch. A na svou závodní premiéru čekalo i pár vývojových detailů souvisejících s motorem. Ve středu brázdil žlutý kamion cesty vojenského prostoru do 14 hodin, než ho vyhnaly cvičné střelby. Testování je na programu i během čtvrtka. Celkově Karel najezdí přes 766 kilometrů, z toho 406 závodních.

Ve čtvrtek tým přesouvá svůj bivak do Štětína, kde v pátek proběhnou technické přejímky a 7kilometrový prolog. Pokud vše vyjde, Macík chce pro fanoušky celou úvodní jízdu vysílat živě na svém Facebooku. Start je plánován na páteční večer, přesný čas ještě pilot upřesní na svých sociálních sítích. Diváci díky živému onboardu dostanou poprvé možnost sledovat spolu s posádkou závodní jízdu přímo z kabiny. A zažijí tak všechny zajímavé momenty jízdy v reálném čase.

Čeká je slušný záhul

V sobotu si posádky kamionů užijí dvě náročné etapy, z nichž každá čítá 172 kilometrů. „Po pauze nás čeká slušný záhul. Trať je náročná, jedeme v tempu brzda-plyn. Jsme zvědaví na automat. Podle informací, které máme k dispozici, by nám měl právě v písku dost pomoci," říká palubní mechanik David Švanda.

Foto: Big Shock Racing

Odpočinek pro posádku i pro techniku...

A také v neděli bude Baja Poland pokračovat dalšími čtyřmi etapami. „Neměli jsme tu v kamionech konkurenci, tak jsme si ji museli sami postavit," směje se Martin Macík a dodává: „Jsem opravdu zvědaví, jak jednotlivé kamiony, které nám všechny prošly pod rukama, pojedou. Svezl jsem se tu i v liazce a musím říct, že má pořád něco do sebe. Karel a Franta jsou každý jiný, ale oba jedou dost rychle."

Macíkova posádka už tradičně v závodu Baja Poland nepovažuje za soupeře jen kamiony. Své síly bude poměřovat s kompletním startovním polem. V minulých ročnících se jí podařilo nechat za sebou většinu osobních vozů.

Související témata: