Hlavní obsah

Technika trpí, stejně jako lidé. Legendární Sainz na Dakaru skončil, Kolomý měl namále

Praha
Aktualizováno

Drsné podmínky na Rallye Dakar nekončí. I čtvrteční čtvrtá etapa hodně potrápila samotné závodníky i jejich techniku a na seznam těch, kteří letošní ročník proslulé soutěže nedokončí, přibyla opět pěkná řádka jmen. Na havárii doplatil i legendární Carlos Sainz či loňský vítěz Toby Price, a nejistý byl rovněž osud Martina Kolomého. Díky celonoční práci mechaniků ale může český pilot pokračovat.

Martin Kolomý a Aleš Loprais po 4. etapě Rallye DakarVideo: Buggyra media

Článek
Fotogalerie

Martin Prokop po 4. etapě Dakaru

Čtyřipadesátiletý Sainz, který po odchodu z WRC slavnou rallye vyhrál v roce 2010, havaroval v bolivijských Andách, několikrát převrátil svůj peugeot a skončil v rokli. "Sotva budeme moci auto opravit, je hodně poničené," řekl španělský jezdec po čtvrteční etapě, před níž figuroval na druhém místě.

O pár hodin později už bylo jisté, že u Sainzova jména bude ve výsledcích letošního ročníku DNF, stejně jako u dvojnásobného šampióna Katařana Násira Attíji, jenž utrhl kolo a rovněž nestihl dát poškozený vůz dohromady. Ve čtvrtek měla potíže i další legenda Sébastien Loeb, který kvůli potížím s motorem nabral ztrátu 22 minut a přišel o průběžné vedení.

Technika trápila i obě posádky týmu Buggyra. Aleše Lopraise stejně jako ve třetí etapě zradila servo pumpa. „Výměnou jsme ztratili asi dvacet minut. Předjel nás, kdo mohl, a museli jsme zahájit stíhací jízdu, kterou jsme to dotáhli na deváté místo. Na to, jak to vypadalo na začátku, to beru jako úspěch," řekl Loprais, který si udržel průběžnou jedenáctou pozici se ztrátou půl hodiny na vedoucího Sotnikova.

Z honičky o první místo se stala noční můra

Do mnohem zapeklitější situace se dostal Martin Kolomý, který se svou tatrou figuroval v průběžném pořadí kategorie kamiónů na druhém místě. Ještě v úvodu dunového dobrodružství se česká posádka honila s vedoucím Rusem Nikolajevem, později ale přišly trable.

"Po čtyřech hodinách jsme si oddychli, protože jsme věděli, že už to bude jen klesat. Měli jsme jeden menší problém s najitím way pointu, ale i to jsme vyřešili. Pak ale přišly problémy s technikou, kterou jsme se snažili opravit, což se nám nedařilo. Nadmořská výška tomu dává zabrat," lamentoval Kolomý poté, co etapu s potížemi dokončil na devatenáctém místě a propadl se na průběžnou třináctou pozici.

A vůbec jisté po příjezdu do bivaku nebylo další pokračování posádky se startovním číslem 508 v soutěži. „Teď na tom pracují kluci a uvidíme, jestli budeme pokračovat," vzkázal Kolomý. „Vypadalo to, že jsme skončili. Nechceme to ale vzdát a budeme dělat vše proto, aby mohl Martin v pátek ráno pokračovat dál. Noc bude hodně dlouhá," věštil technický šéf týmu Robin Dolejš.

A perná snaha mechaniků nakonec nevyšla nazmar. "Dřeli jsme celou noc a vyplatilo se," informoval šéfkonstruktér týmu David Vršecký v pátek odpoledne našeho času.

Prokop zůstal na duně, ale polepšil si

O tři místa na průběžnou patnáctou pozici si polepšil Martin Prokop, byť ani jemu se problémy nevyhnuly. "Po středeční etapě to byla studená sprcha. V úvodní sekci jsme zůstali viset na poslední duně, poškodili jsme systém hydraliky a nemohli použít na něj napojený hever. Zůstali jsme tam zakopaní asi čtyřict minut, ostatní závodníci ale hodně bloudili, takže ve výsledku byla ztráta nějakých patnáct minut. Ve zbytku etapy jsme to doháněli, jak jsme mohli," vyprávěl jihlavský pilot s unaveným úsměvem v bivaku.

"Poslední dva dny byly úplně šílené, nevím, co ještě může přijít. Vypadá to, že se letos pořadatelé hodně snažili, aby dali všem pořádně zabrat," doplnil Prokop.