Článek
Obletovaný byl na každém kroku. V hotelu Casino v centru soutěže v Loutraki, kde se svou suitou popíjel vybrané druhy šampaňského, stejně jako na tratích Řecké rallye, kam létal vrtulníkem. Pochopitelně také s početným doprovodem.
Někdejší šéf stáje Scuderia Ferrari Jean Todt vládne už druhým rokem světovému motoristickému sportu a na jeho názorech a hlavně pak rozhodnutích hodně záleží. Ve světě rallye samozřejmě také...
Nevidím to rád, přiznal prezident
„Nevidím rád, kudy se tento sport ubírá, ale letošní sezónu prostě musíme dokončit podle platných pravidel. Změnit je v průběhu šampionátu nemůžeme, nic udělat nelze,“ přiznal, že ani jemu není po chuti taktizování, které svět rallye ovládlo.
V Řecku natolik, že o osudu Rally Akropolis rozhodlo. Při poslední sobotní noční rychlostní zkoušce jezdec Citroënu Ogier zpomalil před cílem jen proto, aby se nedostal po druhém dnu do vedení a nemusel v neděli na trať jako první.
Sébastien Loeb se Citroënem na trati Rallye Akropolis.foto: Zdeněk Sluka.
Vedení přenechal vychytrale svému stájovému kolegovi Loebovi, jenž na roli čističe tratě doplatil a boj o celkové vítězství s Ogierem prohrál.
Hirvonen: Ztrátu vypočíst nelze
„Samo sebou, že první startovní pozice představuje velkou nevýhodu. Zvláště v Řecku, kde byly cesty plné štěrku a kamení. Nedá se přesně vypočíst, jaké manko vedoucí pozice představuje, protože záleží na spoustě faktorů, ale veliký handicap to je, o tom není sporu. Proto už dva roky voláme všichni po změně pravidel,“ potvrdila tovární jednička Fordu Mikko Hirvonen, že jeho konkurent Sebastien Loeb měl k rozladění důvod.
Mikko Hirvonen s Fordem na trati Rallye Akropolisfoto: Zdeněk Sluka
Od příští sezóny se pravidla konečně změní. „Bylo to správné rozhodnutí. Nejrychlejší jezdci budou mít nejlepší podmínky, takže ubude taktiky a uvidíme lepší závody. Čímž ovšem netvrdím, že třeba letošní Rallye Akropolis nebyla zajímavá a že šampionát není zajímavý. Stále vládne tvrdá konkurence, pořád jsou to hodně náročné soutěže, i když se v nich hodně taktizuje. Chápu to, pravidla to umožňují,“ nechal se slyšet první muž světového motoristického sportu Jean Todt.
Změna pravidel šampionátu pomůže
Až dosud platilo a po celý letošní ročník platit bude, že úvodní den vyráží na trať v roli čističe cest vedoucí jezdec světového šampionátu, v sobotu a v neděli pak nejrychlejší pilot průběžného pořadí. Od příští sezóny se ale pravidla konečně změní. O startovním pořadí prvního dne rozhodne úvodní shakedown, přičemž prvních deset jezdců bude vyrážet na trať v obráceném sledu. Desátý nejrychlejší jako první, ten nejrychlejší jako desátý. Stejný systém bude uplatňován i v dalších dvou dnech.
„Jde o nový prvek, jenž je součástí nových opatření, které mají rallye pomoci. Doufám, že jde o správné rozhodnutí,“ pravil po skončení taktikou prošpikované Rallye Akropolis prezident FIA Jean Todt a nezapomněl připomenout i návrat Rallye Monte Carlo do seriálu mistrovství světa.
„Monte Carlo je součástí historie rallye a proto v kalendáři šampionátu musí figurovat. V příštím roce, stejně jako pokaždé v budoucnosti,“ kvitoval, že se příští rok v lednu pojede v horách kolem Monte Carla zase o světové body. A podle nových pravidel k tomu.