Článek
Může to působit zvláštně, vlastně až nefér, když někdo úmyslně odmítne vyhrát, schválně zpomalí, aby měl horší čas. Jenže Rallye Dakar je nutné vnímat jako celek, tedy souhrn všech 12 etap, a pak najednou ony zmiňované taktické šachy dávají smysl.
Středeční etapa totiž přivedla závodníky do pouště a dun, měřila jen přes sto kilometrů a byla spíše předehrou před čtvrtečním nášupem tří stovek kilometrů. A právě čtvrteční předposlední erzeta by měla být tou, která definitivně rozlouskne všechny dosavadní dakarské záhady. „Poslední etapa, kde se dá něco udělat,“ ví Chytka.
Jenže do etap se startuje podle výsledků z předchozího dne. Vítěz vyráží jako první, pak následují v intervalech další. „Otevírat trať je extrémně pomalé a nebezpečné,“ vysvětluje Prokop.
Kromě navigačních záludností, kdy se nemůžete orientovat podle stop jezdců před vámi a sami „malujete“ cestu, vás zpomalují i nečistoty na trati. Třeba Násir Attíja, který ve středu jel jako první, zabloudil a hodně ztratil. A vzhledem k tomu, že pořadatelé narýsovali na čtvrtek tři odlišné trasy – zvlášť pro motorky, auta i kamiony –, rázem posádky začaly kalkulovat, jestli není lepší v krátké etapě ztratit pár minut než v té delší dlouho trpět. „Jet v těch dunách první by byla šílenost. A tak jsme zastavili před cílem, obětovali jsme dobrý etapový výsledek, abychom zítra nemuseli být první,“ říká Prokop, ve středu patnáctý.
Rallye Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.
Nemá úplně pravdu, že by bez těch tří minut vyhrál a pouštěl se do erzety z prvního fleku. Byl by osmý devátý, ale taky by před ním bylo několik „sluhů“, kteří krátce po startu budou nejspíš čekat na své „pány“. Vítězný Nani Roma se záhy nechá dojet týmovým parťákem z Fordu Mattiasem Ekströmem. Cristina Guttiérezová bude krýt záda Násiru Attíjovi, Lucas Moraes zase pomůže Henku Lateganovi a Juan Yacopini může být k ruce Jazídu Rádžímu. „Čekání se vyplatilo. Pořád pojedeme mezi rychlými auty, ale stopa už by tam být měla,“ myslí si Prokop, jenž je jedenáctý a jemuž do elitní desítky chybí půlhodina.
Podobné taktizování bývalo – a pořád je – běžné u motorkářů, kteří obvykle otevírali trať celému poli. Už pár let tak první startující dostávají za malování stop bonifikační vteřiny, aby nekalkulovali. Letos ale pořadatelé víc a víc plánují odlišné tratě také pro auta, proto i teď elitní jezdci víc spekulují.
U kamionů to bývalo jedno, protože startují později a jsou součástí aut, jenže ve čtvrtek i trucky budou mít svou vlastní cestu. A tak taktické šachy ovlivnily také tuto kategorii. „Vítězství v erzetě je pěkné, ale dnes jsme se rozhodli, že se pokusíme skončit těsně za Lopraisem. Ve čtvrteční etapě tak budeme startovat za ním. To je jednodušší než začínat,“ řekl Mitchel van den Brink pro stránky svého týmu Eurol rally. Ty dokonce článek uvedly titulkem: „Mitchel přenechává výhru Lopraisovi.“
Mezi Van den Brinkem a Lopraisem bude ve čtvrtek vrcholit souboj o druhé místo, teď jsou mezi nimi čtyři minuty. „Dojeli jsme první, z čehož máme radost, byť na Mitchela van den Brinka jsme dnes najeli jen necelou minutu a potřebovali bychom víc,“ uvedl Lopraisův navigátor David Křípal.
Takticky si počínal rovněž Martin Macík, suverén kategorie. „Dnes nebylo úplně nejlepší vyhrát (a startovat první). My navíc nemusíme nikam chvátat.“
Loprais tak slaví výhru, až čtvrtek ale ukáže, jestli to nebylo vítězství Pyrrhovo.