Hlavní obsah

Stříbrný návrat! Sedmnáct let v ústraní je minulostí, Toyota chce s Finy zpět na vrchol

Praha

Pódiové umístění vybojoval tým Toyota Gazoo Racing hned při prvním startu v mistrovství světa po sedmnáctileté pauze. Při návratu značky do šampionátu dovezl Fin Jari Matti Latvala tovární Yaris WRC na druhé příčce do cíle Rallye Monte Carlo, jedné z nejtěžších soutěží světa. Není divu, že v týmu zavládla euforie.

Foto: Toyota

Jari-Matti Latvala a Miika Anttilla s Toyotou Yaris WRC na trati Rallye Monte Carlo, kde vybojovali druhou příčku.

Článek
Fotogalerie

„Je to fantastický začátek. Výsledek zcela předčil naše očekávání. Když si uvědomím, že Latvala měl problém se senzorem, což jej rozptylovalo, jsem velmi šťastný," rozplýval se Tommi Mäkinen, čtyřnásobný mistr světa v rallye, který je šéfem týmu Toyota při návratu do šampionátu. „Příznivci čekali na náš comeback sedmnáct let a je zřejmé, že máme dobré šance," neskrýval nadšení Koei Saga, zástupce šéfa týmu.

Japonská značka je s automobilovým mistrovství světa v rallye historicky spjata. Vždyť premiérový start si připsala už v roce 1972. O tři roky později pak slavila první triumf v závodě mistrovství světa, když Hannu Mikkola ovládl domácí Finskou rallye.

V letech 1984-1986 tým se strojem Celica ovládl třikrát v řadě Rallye Saffari Keňa, jednu z nejtěžších soutěží světa. Následně piloti jako Sainz, Kankunen či Auriol zajistili s vozy 4WD Celica GT Four či Corolla WRC pro značku světový titul mezi jezdci i značkami

Až do roku 1999, kdy se Toyota z šampionátu stáhla na úkor projektu ve formuli 1, slavili piloti za volantem japonských strojů třiačtyřicet vítězství v závodech mistrovství světa, vybojovali čtyři tituly mezi jednotlivci a tři v Poháru konstruktérů. Před dvěma lety pak oznámila Toyota záměr vrátit se do šampionátu.

Comeback se odehrává pod finskou taktovkou. Čtyřnásobný světový šampión Mäkkinen si jako piloty vybral krajany Latvalu s Hänninenem, coby testovacího jezdce pak angažoval talentovaného Lappiho.

„Debut v rallye jsem prožil v roce 2001 s Corollou GT, a když jsem absolvoval premiéru se strojem WRC, šlo o Corollu při rallye v Estonsku o dva roky později. Takže když jsem dostal nabídku pilotovat tovární Toyotu, moc jsem neváhal. Byť uplynulo mnoho let, mám pocit, jako bych se vracel domů," vykládal s úsměvem Jari Matti Latvala, jenž prožil minulé sezóny v týmu Volkswagen, kde byl ve stínu Ogiera.

Jednatřicetiletý Fin doufá, že s Yarisem WRC dokáže v budoucnosti francouzského soka složit na lopatky. „Věřím, že s Toyotou vybojuji spoustu vítězství," netajil vysoké ambice Latvala.

Druhá příčka v Monte Carlu jej naplnila optimismem. „Mám ohromnou radost. Před startem bych nevěřil, že mohu vybojovat pódiové umístění. Vždyť jsme teprve na začátku," vykládal borec, jenž byl třikrát vicemistrem světa a dvakrát skončil v konečném účtování šampionátu na třetí pozici.

Při vidině pokračování mistrovství ve Švédsku během druhého únorového víkendu byl Latvala nadšený zejména z reakcí publika. „Bylo skvělé vychutnávat si ohromnou podporu fanoušků Toyoty," lebedil si Latvala.

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články