Hlavní obsah

Štajf se znovu chystá na Arctic rallye a děsí se, aby nerozhodl prezidentskou volbu

Praha

Český jezdec Vojtěch Štajf pojede podruhé Arctic rallye, jejíž trať vede po zmrzlých cestách Laponska za Polárním kruhem. „Loni se tam pohybovaly teploty okolo minus 30 stupňů Celsia a domácí hovořili o velmi přívětivé zimě. Prý může být i hůř,“ říká pilot Subaru WRX STI před odjezdem s úsměvem na rtech.

Foto: Sport.cz

Vojtěch Štajf (vpravo) a vůz Subaru WRX STI před odjezdem na Arctic rallye.

Článek

Stejně jako loni pojede se spolujezdkyní Petrou Řihákovou. „Moji stálou spolujezdkyni vyboural na Jänner rallye Petr Kačírek a přibližně půl roku bude mimo. Petra už má zkušenosti z loňska, což využijeme jak na Arctic rallye, tak i na navazující Lotyšské rallye, která je rovněž součástí mistrovství Evropy,“ hledal na nucené změně navigátorky pozitiva.

Vybavení jako polárníci

Arctic rallye je velice specifická soutěž, takže vyžaduje i poněkud odlišné vybavení, než klasické rallye. „Po technické stránce to znamená, že oproti loňské asfaltové verzi má naše auto podvozek na sníh a šotolinu. Samozřejmě všechny kapaliny musí být mrazuvzdorné. Používáme boty s vnitřním vyhříváním. V autě sice topíme, ale jelikož nemá žádné těsnění, spíš je v něm vlažně než teplo. Jiné jsou i tekutiny, které v průběhu soutěže pijeme v autě. Hlavně jsou umístěny tak, aby nezamrzly. Ve výbavě je povinné kromě lopaty i polární oblečení. To pro případ, že posádka vypadne a někde mimo trať bude třeba tři hodiny čekat, až dorazí pomoc a vyprošťovací vůz,“ vypočítal Štajf.

Loni dojel do cíle v Rovaniemi absolutně pětadvacátý, ale jako nejlepší smíšená posádka a třetí nejlepší zahraniční. „Arctic rallye nikdy nevyhrál jezdec, který by nepocházel ze severských zemí. Jako Středoevropané tam působíme docela exoticky,“ dodal.

Jezdí i dvoustovkou

Na ledových tratích nehodlá zbytečně riskovat. „Tady to nemáme kde vyzkoušet. Už v pondělí máme domluvený trénink na zamrzlém jezeře, abychom auto odzkoušeli. Ale patnáctipalcovým pneumatikám s 360 hroty věřím. V nejrychlejších úsecích jedeme na pátý rychlostní stupeň přes dvě stě kilometrů v hodině a rychlé brzdění není legrace,“ zdůraznil.

„Při dobrém rozpisu můžeme brzdit až o padesát metrů později, a to je znát. Na těchto tratích, když uděláte chybu, přeskočíte sněhovou bariéru kolem trati ani nevíte jak,“ přiznal s tím, že jsou místa, kde je hranice mezi rizikem a odvahou velmi tenká... „Někdy mám, jak se říká, stažený zadek, ale do zbytečného rizika se nepouštím.“

Schwarzenberg přijde o hlasy

Do Finska za Polární kruh vyrazí Subaru Czech Duck Racing Team už tuto sobotu. Soutěž startuje příští pátek a na 122 posádek čeká 250 kilometrů rychlostních zkoušek. Favority jsou domácí Finové a jezdci ze severských zemí. Exotem mezi přihlášenými vozy je Ferrari 308 GTB. „Nádherné auto z dob, kdy Ferrari zvažovalo uspět i v rallye. Na Arctic rallye totiž startují nejen speciály specifikací WRC nebo S2000, ale i historická auta,“ vysvětlil Štajf.

Na severní točnz se vydají i Štajfovi partneři a fanoušci a všichni dohromady tak přijdou o druhé kolo prezidentské volby... „Chtěli jsme se dohodnout s ambasádou v Helsinkách, jestli by se za námi nevyrazil podívat konzul a nevzal s sebou i volební urnu. Prý to podle zákona nejde. A my v době, kdy se soutěž pojede, nemáme šanci přesunout se devět set kilometrů daleko. Jelikož nás bude asi osmadvacet voličů, přijde tak Karel Schwarzenberg o osmadvacet hlasů. Jestli o tolik nakonec prohraje, bude to naše vina,“ zažertoval Štajf.

Související témata: