Článek
Stejně jako loni pojede se spolujezdkyní Petrou Řihákovou. „Moji stálou spolujezdkyni vyboural na Jänner rallye Petr Kačírek a přibližně půl roku bude mimo. Petra už má zkušenosti z loňska, což využijeme jak na Arctic rallye, tak i na navazující Lotyšské rallye, která je rovněž součástí mistrovství Evropy,“ hledal na nucené změně navigátorky pozitiva.
Vybavení jako polárníci
Arctic rallye je velice specifická soutěž, takže vyžaduje i poněkud odlišné vybavení, než klasické rallye. „Po technické stránce to znamená, že oproti loňské asfaltové verzi má naše auto podvozek na sníh a šotolinu. Samozřejmě všechny kapaliny musí být mrazuvzdorné. Používáme boty s vnitřním vyhříváním. V autě sice topíme, ale jelikož nemá žádné těsnění, spíš je v něm vlažně než teplo. Jiné jsou i tekutiny, které v průběhu soutěže pijeme v autě. Hlavně jsou umístěny tak, aby nezamrzly. Ve výbavě je povinné kromě lopaty i polární oblečení. To pro případ, že posádka vypadne a někde mimo trať bude třeba tři hodiny čekat, až dorazí pomoc a vyprošťovací vůz,“ vypočítal Štajf.
Loni dojel do cíle v Rovaniemi absolutně pětadvacátý, ale jako nejlepší smíšená posádka a třetí nejlepší zahraniční. „Arctic rallye nikdy nevyhrál jezdec, který by nepocházel ze severských zemí. Jako Středoevropané tam působíme docela exoticky,“ dodal.
Jezdí i dvoustovkou
Na ledových tratích nehodlá zbytečně riskovat. „Tady to nemáme kde vyzkoušet. Už v pondělí máme domluvený trénink na zamrzlém jezeře, abychom auto odzkoušeli. Ale patnáctipalcovým pneumatikám s 360 hroty věřím. V nejrychlejších úsecích jedeme na pátý rychlostní stupeň přes dvě stě kilometrů v hodině a rychlé brzdění není legrace,“ zdůraznil.
„Při dobrém rozpisu můžeme brzdit až o padesát metrů později, a to je znát. Na těchto tratích, když uděláte chybu, přeskočíte sněhovou bariéru kolem trati ani nevíte jak,“ přiznal s tím, že jsou místa, kde je hranice mezi rizikem a odvahou velmi tenká... „Někdy mám, jak se říká, stažený zadek, ale do zbytečného rizika se nepouštím.“
Schwarzenberg přijde o hlasy
Do Finska za Polární kruh vyrazí Subaru Czech Duck Racing Team už tuto sobotu. Soutěž startuje příští pátek a na 122 posádek čeká 250 kilometrů rychlostních zkoušek. Favority jsou domácí Finové a jezdci ze severských zemí. Exotem mezi přihlášenými vozy je Ferrari 308 GTB. „Nádherné auto z dob, kdy Ferrari zvažovalo uspět i v rallye. Na Arctic rallye totiž startují nejen speciály specifikací WRC nebo S2000, ale i historická auta,“ vysvětlil Štajf.
Na severní točnz se vydají i Štajfovi partneři a fanoušci a všichni dohromady tak přijdou o druhé kolo prezidentské volby... „Chtěli jsme se dohodnout s ambasádou v Helsinkách, jestli by se za námi nevyrazil podívat konzul a nevzal s sebou i volební urnu. Prý to podle zákona nejde. A my v době, kdy se soutěž pojede, nemáme šanci přesunout se devět set kilometrů daleko. Jelikož nás bude asi osmadvacet voličů, přijde tak Karel Schwarzenberg o osmadvacet hlasů. Jestli o tolik nakonec prohraje, bude to naše vina,“ zažertoval Štajf.