Hlavní obsah

Štajf pojede na Arctic rallye ve vyhřívaných botách a polárním oblečení

PRAHA

Jezdec Subaru Czech Rally Teamu Vojtěch Štajf bude v pátek a sobotu jako první Čech startovat na nejextrémnější zimní automobilové soutěži - Arctic rallye. Ta se jede za polárním kruhem ve finském Laponsku, kde je nyní polární noc a slunce vychází jen na tři hodiny denně.

Foto: Subaru Czech Rally Team Petr Eliáš

Vojtěch Štajf takto určitě nebude pózovat za polárním kruhem

Článek

„Absolvoval jsem Dakar a tohle je další soutěž, která nabízí adrenalin v extrémních podmínkách. Věřím, že dojedeme do cíle,“ řekl Vojtěch Štajf, který bude startovat se Subaru Impreza WRX STI. Na sedadle spolujezdce bude sedět opět Petra Řiháková.

Pneumatiky s 380 hřeby

V okolí Rovaniemi, které je centrem soutěže, klesá rtuť teploměru v tomto období pod -40 stupňů Celsia. Absolvovat 801 kilometrů, z nichž 233 tvoří deset rychlostních zkoušek, vyžaduje speciální přípravu posádky, vozu i doprovodů. „V autě je vyhřívání směrováno výhradně na okna, proto budeme mít speciální vyhřívané boty. V povinné výbavě nesmí chybět ani polární oblečení pro případ, že bychom někde museli nuceně zastavit a čekat na pomoc nebo doprovod,“ prozradil Vojtěch Štajf s tím, že s sebou povezou povinně dva výstražné trojúhelníky i lano a lopatu na sníh...

Úpravou na extrémní podmínky prošel celý závodní automobil. Speciální jsou například svíčky, protože s těmi používanými v našich podmínkách by Impreza vůbec nenaskočila. Jiné jsou i další elementy, včetně brzd. Arktickou verzi motorového oleje dodal Castrol, odolnější kapaliny jsou i v tlumičích nebo chladiči.

Směs v ostřikovačích je koncentrátem do -70 stupňů Celsia, protože už při rychlosti 80 km/h je tato teplota rovna minus 74 stupňům. Velmi omezený je přístup vzduchu do chladiče. Na rychlé trati plné horizontů jezdci běžně dosahují rychlosti okolo 200 km/h. Speciálně pro tuto soutěž byl nastaven software a samozřejmě i podvozek čtyřkolky. Nastavení předního i zadního lamelového diferenciálu je naprosto odlišné od toho, které se používá na domácích tratích. Baterie však v těchto extrémních podmínkách vydrží jen hodinu a půl.

Speciální jsou také pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 7, které mají odlišné provedení pro levou a pravou stranu auta. Z každé vyčnívá 380 sedmimilimetrových hrotů. Ty se doslova zakusují do ledu a umožňují vysoké rychlosti a lepší stabilitu vozu.

Vyhřívaný stan s odizolovanou podlahou bude mít k dispozici doprovod. Pochopitelně používat musí arktickou naftu a speciální aditiva do paliva. Velmi často bude třeba měnit filtry, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému.

Häkkinen tu jel i s formulí

Arctic rallye se jezdí od roku 1966 a je jednou z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových soutěží, které se na naší planetě jezdí. Jezdila se jako součást seriálu ME a dva roky i jako MS. Mezi vítězi je pět mistrů světa v rallye: Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998).

Startovali tu i jezdci formule 1, jako JJ Lehto, který tu jel celkem desetkrát. Dvojnásobný mistr světa F1 Mikka Häkkinen tady závodil čtyřikrát a v této oblasti dokonce předvedl na sněhu i formuli 1. Dodnes je Rovaniemi nejsevernější bod, kam se monopost F1 dostal. Svou premiéru v rallye tu absolvoval další světový šampión F1 Kimi Räikkönen. Závodil zde i Mika Salo. Nikdo z nich tu ale nikdy nevyhrál. V galerii vítězů jsou převážně Seveřané. Výjimku tvoří Španěl Dani Sordo, který Arctic rallye vyhrál s citroënem v roce 2010.

Letos je přihlášeno na 130 posádek. Štajfova čtyřkolka bude mít velké soupeře především ve vozech specifikace WRC a S2000. „Věřím, že se umístíme v absolutním pořadí do dvacátého místa,“ přál si před odjezdem na soutěž Štajf.

Související témata: