Článek
Spáčil jel při loňské premiéře Dakaru v Argentině a Chile poprvé jako hlavní pilot a s vozem Liaz měl našlápnuto na nejlepší český výsledek mezi truckery. Ve 12. etapě ale musel odstoupit pro technické potíže. „U Liazu byl problém s náhradními díly. Proto jsme v průběhu letošního roku změnili značku a na sériovém základě jsme postavili dvě nové Tatry: jeden soutěžní speciál a jednu pro ostrou asistenci,“ líčil Spáčil při úterním setkání s novináři.
S novým vozem by rád útočil na první desítku, dobře si ale uvědomuje, že roční vývoj je příliš krátký. „Dětské nemoci tam budou, to je jasné. Odladit auto na špičkovou úroveň dnes trvá pět let. Když se podaří dojet do desátého místa, tak to bude obrovský úspěch,“ potvrdil.
Marek Spáčil u svého kamiónu Tatra při testech v Senici.foto: Czech Dakar Team
Testy v písku u slovenské Senice ale naplnily posádku, v níž je také navigátor Miloslav Janáček a mechanik Radomír Smolka, optimismem. „Do aut se podařilo promítnout veškeré zkušenosti z dlouhých let závodění. Troufám si tvrdit, že jsou to jedny z nejlehčích tatrovek, co kdy byly postaveny. Máme špičkové tlumiče, motor Deutz...,“ vypočítával s nadšením v očích Smolka. „Auto neskutečně funguje a poslouchá. Je to taková buggyna, co na tom, že devítitunová,“ doplnil Janáček.
Účastníci letošního Dakaru se chystají na změněnou trasu. Start a cíl je opět v Buenos Aires, pojede se ale v opačném směru a při návratu z chilského pobřeží Tichého oceánu nevede trasa tak hluboko na jih do Patagonie. „Jsou tam ale nové zkoušky v poušti Atacama, to bude tvrdý oříšek,“ přemítal Spáčil. „Hlavní ale bude nezabloudit. Dakar je dlouhý závod, úspěch je hodně o štěstí,“ dodal Janáček.
Marek Spáčil předvádí letové dovednosti svého kamiónu Tatra při testech v Senici.foto: Czech Dakar Team
V kategorii automobilů se představí v barvách Czech Dakar Teamu dva vozy Toyota 120 Land Cruiser. „Dakar je droga, kdo jednou přičichne, těžko se odpoutá. Je to dvacet dní v přírodě, na jednu stranu obrovský odpočinek, na druhou obrovský adrenalin. S Viktorem Chytkou se pokusíme dojet podobně jako loni, kdy jsme byli devátí mezi sériovými diesely,“ plánuje Jiří Janeček, který po dobu soutěže opustí své místo na pražské radnici i lavici v poslanecké sněmovně. „Na závod padne dvacet dnů dovolené,“ pokrčil rameny. Ve druhé toyotě usedne za volant další účastník z kategorie VIP, významný developer Dušan Kunovský.
Se svou čtyřkolkou se do boje se záludnostmi slavné soutěže chystá nezmar Oldřich Bražina a také tři motorkáři: loni osmnáctý a nejlepší z Čechů Martin Macek a dva novicové, Jan Veselý s Romanem Krejčím. „Na Dakar jedu potřetí, říká se potřetí a naposled. A je pravda, že to tak prezentuji, už je mi jednačtyřicet. Chci proto odevzdat maximum, netajím se tím, že bych chtěl pokořit desítku nejlepších. Priorita je ale sejít se ve zdraví v cíli,“ má jasno Macek.
Nadcházející ročník Rallye Dakar startuje v Buenos Aires na Nový rok a už za čtyři dny se závodníci dotknou západního pobřeží kontinentu. Po smyčce v poušti Atacama se vydají o něco jižněji zpět do Buenos Aires, kam ti úspěšní dojedou 16. ledna. Délka soutěže činí devět tisíc kilometrů, víc než polovinu tvoří měřené úseky.
Czech Dakar Team | |
Toyota 120 Land Cruiser | Jiří Janeček, Viktor Chytka |
Toyota 120 Land Cruiser | Dušan Kunovský, Libor Latiňák |
Tatra 4×4 | Marek Spáčil, Radomír Smolka, Miloslav Janáček |
Tatra 4×4 | Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk Kotal |
Yamaha WR 450F | Martin Macek |
Yamaha WR 450F | Jan Veselý |
Yamaha WR 450F | Roman Krejčí |
čtyřkolka Polaris Outlav | Oldřich Bražina |