Hlavní obsah

Spáčil chce s devítitunovou "buggynou" na Dakaru do desítky

PRAHA

Zkušení harcovníci, ale také naprostí nováčci figurují v letos vytvořeném Czech Dakar Teamu, který dohromady čítá šestatřicet hlav. Tým kolem truckera Marka Spáčila vyšle do Jižní Ameriky celkem osm závodních strojů ve všech kategoriích. Ambice nechybějí, hlavním mottem je ale sejít se v bezpečí na cílové rampě v Buenos Aires.

Foto: Czech Dakar Team

Soutěžní speciál Tatra 4x4 Marka Spáčila při testech v Senici.

Článek

Spáčil jel při loňské premiéře Dakaru v Argentině a Chile poprvé jako hlavní pilot a s vozem Liaz měl našlápnuto na nejlepší český výsledek mezi truckery. Ve 12. etapě ale musel odstoupit pro technické potíže. „U Liazu byl problém s náhradními díly. Proto jsme v průběhu letošního roku změnili značku a na sériovém základě jsme postavili dvě nové Tatry: jeden soutěžní speciál a jednu pro ostrou asistenci,“ líčil Spáčil při úterním setkání s novináři.

S novým vozem by rád útočil na první desítku, dobře si ale uvědomuje, že roční vývoj je příliš krátký. „Dětské nemoci tam budou, to je jasné. Odladit auto na špičkovou úroveň dnes trvá pět let. Když se podaří dojet do desátého místa, tak to bude obrovský úspěch,“ potvrdil.

Marek Spáčil u svého kamiónu Tatra při testech v Senici.foto: Czech Dakar Team

Testy v písku u slovenské Senice ale naplnily posádku, v níž je také navigátor Miloslav Janáček a mechanik Radomír Smolka, optimismem. „Do aut se podařilo promítnout veškeré zkušenosti z dlouhých let závodění. Troufám si tvrdit, že jsou to jedny z nejlehčích tatrovek, co kdy byly postaveny. Máme špičkové tlumiče, motor Deutz...,“ vypočítával s nadšením v očích Smolka. „Auto neskutečně funguje a poslouchá. Je to taková buggyna, co na tom, že devítitunová,“ doplnil Janáček.

Účastníci letošního Dakaru se chystají na změněnou trasu. Start a cíl je opět v Buenos Aires, pojede se ale v opačném směru a při návratu z chilského pobřeží Tichého oceánu nevede trasa tak hluboko na jih do Patagonie. „Jsou tam ale nové zkoušky v poušti Atacama, to bude tvrdý oříšek,“ přemítal Spáčil. „Hlavní ale bude nezabloudit. Dakar je dlouhý závod, úspěch je hodně o štěstí,“ dodal Janáček.

Marek Spáčil předvádí letové dovednosti svého kamiónu Tatra při testech v Senici.foto: Czech Dakar Team

V kategorii automobilů se představí v barvách Czech Dakar Teamu dva vozy Toyota 120 Land Cruiser. „Dakar je droga, kdo jednou přičichne, těžko se odpoutá. Je to dvacet dní v přírodě, na jednu stranu obrovský odpočinek, na druhou obrovský adrenalin. S Viktorem Chytkou se pokusíme dojet podobně jako loni, kdy jsme byli devátí mezi sériovými diesely,“ plánuje Jiří Janeček, který po dobu soutěže opustí své místo na pražské radnici i lavici v poslanecké sněmovně. „Na závod padne dvacet dnů dovolené,“ pokrčil rameny. Ve druhé toyotě usedne za volant další účastník z kategorie VIP, významný developer Dušan Kunovský.

Se svou čtyřkolkou se do boje se záludnostmi slavné soutěže chystá nezmar Oldřich Bražina a také tři motorkáři: loni osmnáctý a nejlepší z Čechů Martin Macek a dva novicové, Jan Veselý s Romanem Krejčím. „Na Dakar jedu potřetí, říká se potřetí a naposled. A je pravda, že to tak prezentuji, už je mi jednačtyřicet. Chci proto odevzdat maximum, netajím se tím, že bych chtěl pokořit desítku nejlepších. Priorita je ale sejít se ve zdraví v cíli,“ má jasno Macek.

Nadcházející ročník Rallye Dakar startuje v Buenos Aires na Nový rok a už za čtyři dny se závodníci dotknou západního pobřeží kontinentu. Po smyčce v poušti Atacama se vydají o něco jižněji zpět do Buenos Aires, kam ti úspěšní dojedou 16. ledna. Délka soutěže činí devět tisíc kilometrů, víc než polovinu tvoří měřené úseky.

Czech Dakar Team
Toyota 120 Land CruiserJiří Janeček, Viktor Chytka
Toyota 120 Land CruiserDušan Kunovský, Libor Latiňák
Tatra 4×4Marek Spáčil, Radomír Smolka, Miloslav Janáček
Tatra 4×4Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk Kotal
Yamaha WR 450FMartin Macek
Yamaha WR 450FJan Veselý
Yamaha WR 450FRoman Krejčí
čtyřkolka Polaris OutlavOldřich Bražina