Článek
V čele jsou Švéd Mattias Ekström s audi a tovární jezdec KTM Toby Price z Austrálie. Oba vyhráli s náskokem jediné sekundy na Sébastiena Loeba z Francie, respektive Australana Daniela Sanderse.
Třiatřicetiletý Macík zvládl třináct kilometrů dlouhou trasu v čase 9:43 a druhého Mitchela van den Brinka z Nizozemska porazil o pět sekund. "Je to první vítězství, jen v prologu, ale i to se počítá. Všechny kamiony, které jsme stavěli v MM Technology, jsou v patnáctce, takže spokojenost je velká. Teď se musíme připravit na první etapu, ve které bude otvírat trať. To se vždy nevyplatí, ale uvidíme, třeba tentokráte ano," řekl Macík.
🏁 Prologue - Trucks 🚚
Provisional top 3:
🥇 Martin Macík
🥈 Mitchel van den Brink
🥉 Janus van Kasteren#Dakar2023 pic.twitter.com/uOR8hp1OKI
— DAKAR RALLY (@dakar) December 31, 2022
Spokojený byl i čtvrtý Šoltys. "Bylo to hodně rychlé. Na začátku jsme měli malé faux pas a vylétli jsme z trati, protože mi navigátor zapomněl říct, že je tam pravá ostrá. Trochu jsme tam prohnali lidi a zdrželi se deset patnáct vteřin, ale pak se jelo hezky. Auto funguje, ale bylo to jen pár kilometrů, takže se nedá nic pořádně vyzkoušet," řekl Šoltys.
Prokop zaostal za Ekströmem o 22 sekund. Za pilotem Audi skončil druhý muž minulého ročníku Loeb, třetí byl jeho krajan a čtrnáctinásobný šampion Stéphane Peterhansel.
"Nebylo to špatné, ale uvidíme, jak to dopadne výsledkově. Doufám, že budeme za elitní desítkou, abychom v neděli nestartovali mezi prvními auty," řekl Prokop krátce po dojetí do cíle. A přání se mu vyplnilo.
Michek dojel do cíle na břehu Rudého moře zhruba 200 km od Džiddy se ztrátou 23 sekund za nejrychlejším Pricem, který rallye v minulosti již dvakrát vyhrál.
"Prolog jsem si užil, byl rychlý. Dvacáté místo není rozhodně špatným začátkem, tady bych se chtěl určitě pohybovat, nejlépe ještě výše," řekl Michek. „Při prologu se dalo opírat do písečných stěn, bylo to příjemně svižné. Akorát jsem se musel trochu přeorientovat, protože má motokrosová motorka zabrzdí na místě, dálkový speciál se v rychlých pasážích na pistách chová trochu odlišněji," popisoval Michek, několikanásobný domácí šampion v motokrosu. „Musel jsem v těch několika kilometrech hledat správný balanc. Nicméně si myslím, že to bylo dobré."
Michek z týmu ORION – Moto Racing Group byl pouhé čtyři vteřiny od patnáctého místa. Jeho týmový kolega bral 46. místo. „Prolog byl rychlý a jednoduchý, jelo se to celé bez roadbooku. Užil jsem si to, šlo hlavně o to neudělat kravinu," konstatoval Engel. Do první etapy vyjede jako první patnáctý nejrychlejší jezdec z prologu, pořadí se otáčí.
„Takže je umístění Martina ve finále lepší než aby vyjížděl jako první nebo druhý. U Milana počítáme s tím, že prolog nebyl jeho šálkem kávy, a že se bude postupně dostávat dopředu. Je důležité, aby zítra zbytečně nezůstal za pomalejšími jezdci, který mu budou prášit," hodnotil začátek Dakaru Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group. „Motorky fungují výborně, kluci mají udělané od továrny KTM pérování, je kompletně připravené na závod."
I když v sobotu se po celém světě bude slavit příchod nového roku, v Saudské Arábii se bude na Dakaru spíše pracovat. „Večer se tady moc oslavovat nemůže, alkohol je tu zakázaný. Ale práce máme dost, určitě budeme všichni kolem půlnoci ještě vzhůru a popřejeme si, zavoláme domů," popsal Krajčovič. První motorka odstartuje v neděli 6:10 ráno. „Budíček budeme mít v nejpozději v pět hodin ráno, takže se pojede už dakarské režim."
Jan Brabec bral v sobotu ve stejné kategorii 51 místo., David Pabiška byl šedesátý a Libor Podmol pak 77.
Nepříjemně začala Dakarská rallye pro Zdeňka Tůmu. Závodník na čtyřkolce sice projel třináctikilometrovým prologem do cíle, ale do bivaku mu jeho stroj musel tým BARTH Racing odtáhnout. Vypověděl mu totiž motor. „Takový rozjezd jsem opravdu nečekal. Bohužel jsme měli problémy s palivem a kvůli tomu přestal fungovat. Museli jsme tak dát do stroje zcela nový. Snad ale tohle byla poslední významná komplikace na Dakaru," prohlásil Tůma, který dojel patnáctý se ztrátou více než hodiny.
Mělo se jednat o rychlý a příjemný rozjezd... Ne však pro Zdeňka Tůmu z pardubického týmu. Ten se průjezdem po rychlých písečných pistách trápil a byl vůbec rád, že se dostal do cíle. „Čtyřkolka měla špatný výkon, nejela. Bohužel. Byla vůbec klika, že jsem se dostal přes cílové praporky, tam už stroj zastavil," popsal jezdec, který v minulém ročníku Dakaru skončil na skvělém čtvrtém místě. „Bylo smutné sledovat, jak všichni kolem mě jen projíždějí a já musel čtyřkolku tlačit."
Do bivaku v Saúdské Arábii v Sea Campu ho pak pomáhali dotlačit také jeho týmoví parťáci v asistenčním voze značky Cupra. „Museli jsme ještě kompletně motor vyměnit a dostal jsem kvůli tomu patnáctiminutovou penalizaci, patrně budu startovat z posledního místa. Budeme zjišťovat, co přesně se stalo, patrně se jednalo o problémy s palivem," dodal Tůma z týmu BARTH Racing. „Není to dobrý start, ale po krizových momentech přicházejí ty dobré. Soustředím se už na první etapu."
Josef Macháček v kategorii lehkých prototypů šestnáctý.
Rallye Dakar - prolog: bivak "Sea Camp" (13 km): |
---|
Automobily: |
1. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) 8:00 |
2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -1 |
3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Audi) -11 |
...11. Prokop, Chytka -22 (ČR/Ford) |
21. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -44 |
45. Trněný, Horyl (ČR/Ford) -1:34. |
SSV (buggy): |
1. Baciuška, Vidal (Lit., Šp./Can-Am) 9:06. |
Lehké prototypy: |
1. Gutiérrezová, Moreno (Šp./Can-Am) 8:49 |
...16. Macháček, Schovánek (ČR/Can-Am) -32. |
Motocykly: |
1. Price (Austr./KTM) 8:22 |
2. Sanders (Austr./GasGas) -1 |
3. Branch (Botsw./Hero) -9 |
...20. Michek -23 |
47. Engel -53 |
51. Brabec -58 |
60. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:03 |
77. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:25. |
Čtyřkolky: |
1. Giroud (Fr,./Yamaha) 8:50 |
...15. Tůma (ČR/Yamaha) -1:10. |
Kamiony: |
1. Macík (ČR/Iveco) 9:43 |
2. Van den Brink -5 |
3. Van Kasteren (oba Niz./Iveco) -6 |
4. Šoltys (ČR/Tatra) -14 |
...6. Loprais (ČR/Praga) -16 |
12. Valtr -43, 17. Vrátný (oba ČR/Tatra) -1:14 |
42. Randýsek (ČR/MAN) -3:18 |
45. Tomeček (ČR/Tatra) -3:57. |