Hlavní obsah

Škodovka chystá vývoj šestnáctistovky pro světovou rallye

PRAHA/MLADÁ BOLESLAV

Labutí píseň královské třídy WRC světové rallye a nedávné rozhodnutí Světové rady motorsportu o zavedení turbomotorů o objemu 1600 ccm v hlavní kategorii světového šampionátu v roce 2011 bedlivě sledují v Mladé Boleslavi. Škoda nechce ztratit kontakt se světem a proto vývoj nové pohonné jednotky již také plánuje.

Foto: Robert Pratta, Reuters

Juho Hänninen s Fabií S2000 na trati Rallye Monte Carlo. V Mladé Boleslavi aktuálně také kují plány na výrobu motoru 1600 T.

Článek

Zásadní, před veřejností nicméně trochu utajené rozhodnutí přineslo zasedání Světové rady během úvodního podniku mistrovství světa vozů formule 1 v Bahrajnu. Specifikaci WRC v příštím roce nahradí čtyřkolky s turbomotory o objemu 1600 ccm. Vozy S2000, které byly léta označovány za nástupce královské třídy, budou jezdit v jiných seriálech a kategoriích.

Pro automobilky rozhodnutí rady ale nebylo nijak nečekané. „Celý vývoj situace ohledně tohoto motoru jsme sledovali, vše k tomuto rozhodnutí směřovalo a my jej plně respektujeme. Nový předpis pro motor vychází z dlouhodobého trendu ve vývoji sériových motorů – tzv.downsizing. Tedy snižování objemu motoru a vybavení turbodmychadlem, popř. kompresorem. Cílem je snižování spotřeby a emisí spalovacích motorů. Je jen logickým krokem, že motory pro závodní účely půjdou tímto směrem,“ uvedl pro Sport.cz šéf týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

Mladoboleslavští se po návratu do světové rallye v uplynulých sezónách úspěšně etablovali s vozem Škoda Fabia S2000 v seriálu Intercontinetal Rallye Challenge (IRC). Jan Kopecký loni bojoval o celkové vítězství, letos vládne Škoda Poháru konstruktérů a v čele šampionátu je trojice pilotů škodovek Hänninen, Wilks, Kopecký. Budoucnost ale nyní míří jiným směrem. „Samozřejmě se chceme v rallyovém sportu i nadále angažovat. Naše plány pro budoucnost tedy musí s motorem 1,6 T počítat,“ přitakal Hrabánek.

Škoda se proto chystá do boje na dvou frontách. „Máme konkurenceschopný vůz kategorie Super 2000 s dvoulitrovým atmosférickým motorem. Tato kategorie nezaniká a my se samozřejmě budeme s tímto vozem i nadále prezentovat. Souběžně s tím bychom ale chtěli začít pracovat na vývoji nového motoru 1,6 Turbo pro tento vůz. Motor 1,6 T není určen pouze pro MS, ale postupně pro všechny rallyové šampionáty,“ poznamenal Hrabánek.

Kdy by mohla Fabia s novým motorem sjet z výrobní linky a zda by se Škoda mohla teoreticky zapojit již v příští sezóně do mistrovství světa, však zatím není jasné.

Související témata: