Hlavní obsah

Škoda technických problémů, litoval po návratu z Dakaru Kolomý

Posádka Czech Dakar Teamu Martina Kolomého skončila s Tatrou 815 na letošním Dakaru na skvělém sedmém místě. Zůstaly za ní stroje továrních týmů. Příjemným zjištěním pro českého pilota je i fakt, že Češi si dokáží na Dakaru pomoci...

Foto: Czech Dakar Team

Martin Kolomý s tatrou na Dakaru.

Článek

V kategorii kamiónů jste dojeli s Tatrou 815 na letošním Dakaru celkově sedmí. Jak jste spokojený s umístěním nejlepšího českého týmu v soutěži?

Samozřejmě spokojenost je veliká. Zejména po technických problémech, které nás provázely.

Co vás potkalo?

Měly jsme problémy s pneumatikami a také v hadicí turba. Jednou jsme leželi na boku.

Kdo vám pomohl na kola?

Azevedova posádka. Natáhli jsme lana, kluci se chopili lopat, dali jsme pod auto měchy a dostali se na kola, takže jsme mohli pokračovat.

To musela být chuťovka ve čtyřicetistupňovém vedru...

To tedy ano. Praží do vás slunce, pod nohama písek, který pálí. Máte pocit, že se vaříte. Vozili jsme s sebou tři litry vody, které normálně vcelku stačí, ale po téhle šichtě byly hned pryč.

Martin Kolomý na Dakarufoto: Czech Dakar Team

Dá se vůbec bojovat s továrním týmem Kamaz nebo speciály Iveco, které přivezl De Rooy?

V našich amatérských podmínkách prakticky nemáte šanci. Za Kamazy jedou dva doprovodné, které v případě problémů okamžitě pomohou. My nemáme ani dostatek mechaniků. To si nestěžuji, protože jejich rozpočty jsou v miliónech euro. My jedeme tak, abychom byli rychlí, ale zbytečně neriskovali a neničili techniku. O to příjemnější je, když jsme v cíli mezi nejlepšími. Kvůli problémům jsme ale ztratili spoustu času, řádově i hodin.

Rozdíl v technice je asi také propastný...

Vývoj jde rychle dopředu a je to znát hodně hlavně u kamiónů. Ani my nespíme. Na letošní sezónu a příští Dakar postavíme vy\lepšenou tatru s motorem Caterpillar C13, který je lehčí. Zapracujeme také na rozložení váhy, brzdách a dalších komponentech, abychom zrychlili.

Lopraisova tatra havarovala kvůli mikrospánku mechanika Almášiho, který ji řídil na spojovacím úseku. Měli jste také problémy tohoto charakteru?

Únava je obrovská, protože ani v bivaku si moc neodpočineme, když se snažíme pomoci mechanikům. Mikrospánek je běžný a Almáši nebyl první, kdo na něj doplatil. Můžete zkoušet různé způsoby, energetické drinky a stejně vás dřív nebo později dostihne. Záleží jen, v jaké to je situaci.

Dával vám hodně zabrat neblaze proslulý písek fesch-fesch?

Ten dá zabrat každému, protože se dostane všude a ničí techniku, ucpává filtry, zadírá, co může. Jednou jsem se dokonce nemohl rozjet. Kola se v písku, který je jemný jako cement, prostě nemohla chytit.

Jak fungoval Czech Dakar Team?

Určitě dobře, když jsme dojeli s kamiónem, v němž seděli ještě bratři Kiliánové, sedmí a v cíli byl i motocyklista Jan Veselý.

Spolupráce mezi českými týmy nebývala v minulosti nejlepší. Jak tomu bylo letos?

Mnohem lepší, než dřív. Dokázali jsme si pomoci na trati, i když ve chvíli, kdy jsme leželi na boku, nás minula jedna česká posádka, ale hlavně v bivaku jsme spolupracovali při opravách a výměně různých dílů. Hodně tomu pomohl nováček Tomáš Vrátný, který jel s Tatrou 815. Dal nás dohromady a dokonce jsme byli všichni Češi i na společné večeři, což nepamatuji. Ale spolupráce našich malých týmů je prostě nutná.

Související témata: