Článek
Základem nové závodní škody je hatchback druhé generace modelu Fabia. Koncept v modrobílém provedení mohla veřejnost poprvé spatřit v Ženevě v březnu 2007, ostrý závodní vůz se dosud představil pouze v roli předjezdce při loňských soutěžích seriálu International Rallye Challenge (IRC) - Barum rallye a Rallye San Remo. Homologován byl mezinárodní federací FIA teprve začátkem letošního roku. Za jeho volant usednou tovární jezdci Jan Kopecký a Fin Juho Hänninen.
Kategorii S2000 zavedla FIA před několika lety ve snaze o snížení nákladů na vývoj a výrobu závodních speciálů při zachování jejich divácké atraktivity. Nové vozy mají stejně jako WRC pohon všech čtyř kol a dvoulitrový motor, nikoliv však přeplňovaný, ale atmosférický. Také diferenciály již nejsou aktivní, ale pasivní, jako měla první generace WRC. Váha, rozměry kol i karoserie se v podstatě neliší.
Návrat Škody byl očekáván
Modifikace těchto automobilů označovaná jako S2000+ by měla v budoucnu v MS nahradit kategorii WRC. Stávající S2000 se prozatím v rámci MS účastní šampionátu produkčních vozů a startují v seriálu IRC. Alespoň koncept v této kategorii již představily značky Fiat, Peugeot, Toyota, Volkswagen, MG, Opel, Proton, Ford, Lada, Dacia a Škoda. Ne všechny projekty ale mají tovární podporu, některé už navíc byly zastaveny.
Návrat továrního týmu Škody do rallye provází napjatá očekávání. Premiéra octavie WRC v roce 1999 dopadla neslavně, když se ani jeden vůz nedokázal rozjet ze startovní čáry Rallye Monte Carlo. Do cíle se první octavia dostala až při čtvrtém závodě. Nejlepším výsledkem vozu bylo třetí místo Němce Armina Schwarze na Rallye Safari 2001.
K nasazení fabie WRC se Škoda Motorsport odhodlal před Německou rallye v polovině sezony 2003. Do nových speciálů přesedli Francouz Didier Auriol a Fin Toni Gardemeister. Cíl spatřili až na třetí pokus, v Austrálii se umístili těsně za první desítkou.
V sezoně 2004 vsadila Škoda na intenzivní vývoj, obsadila jen některé závody mistrovství světa a vedle fabií Schwarze a Gardemeistera na některé soutěže připravila ještě třetí vůz, který pilotoval specialista na místní tratě, jako ve Finsku šestý Jani Paasonen.
Škodu nespasil ani McRae
Žádný zásadní výsledkový zlom nepřinesla ani sezona 2005, byť Mladoboleslavští vyzkoušeli hned osm různých jezdců. Jedničkou týmu byl Schwarz, vedle něj se vystřídali Francouz Alexandre Bengue, Finové Janne Tuohino a Paasonen, v Japonsku startoval jejich krajan Miko Hirvonen. Za volantem třetího vozu se objevili také Švéd Mattias Ekström či Jan Kopecký.
Pro rallye ve Velké Británii a Austrálii se podařilo angažovat mistra světa z roku 1995 Colina McRae. Skotský matador v domácí soutěži bodoval sedmým místem a tři rychlostní zkoušky před cílem závěrečné Australské rallye se držel na třetí příčce. Jenže v předposledním servise přišlo kontroverzní rozhodnutí manažerů o preventivní výměně spojky, jindy rutinní oprava se protáhla přes limit a zklamaný McRae musel odstoupit.
Tovární tým Škody poté své účinkování v MS oficiálně ukončil. Fabie v další sezoně jezdily za rakouský soukromý tým Red Bull řízený Schwarzem. Jeden vůz provozoval také tým okolo Kopeckého, který se s ním účastnil MS v letech 2006 a 2007. Kopecký je také jezdcem, který s fabií WRC dosáhl nejlepších výsledků - pátých míst na Katalánské rallye 2006 a Německé rallye 2007.