Hlavní obsah

Šampión Mikkelsen: Bez Fabie bych nikdy nebyl vítězem a nezískal místo v mistrovství světa

Pafos

Jako jediný v historii vyhrál Nor Andreas Mikkelsen dvakrát titul šampióna v Intercontinental rallye challenge. Po triumfu v sezóně 2011 během minulého víkendu druhým místem se Škodou Fabia S2000 při Kyperské rallye zpečetil obhajobu prvenství. Po bezprostředních oslavách jej však čeká kupa práce. Angažmá, při němž pilotoval vůz z mladoboleslavské továrny, mu vyneslo angažmá v mistrovství světa u týmu Volkswagen. "Zima bude perná," přemítal při rozhovoru pro česká média třiadvacetiletý rodák z Osla.

Foto: skoda-auto.com

Andreas Mikkelsen se Škodou Fabia S2000 během Kyperské rallye 2012.

Článek
Fotogalerie

Během letošní roku jste získal druhý titul v šampionátu IRC, vybojoval jste si místo v továrním týmu Volkswagen pro sezónu 2014. Proběhlo vše podle vysněného scénáře?

Prožil jsem skvělý rok. Ať už ze svého osobního pohledu nebo z týmového. Škoda slavila titul v šampionátu IRC, v mistrovství Evropy i v řadě národních šampionátů. Já navíc díky startům v mistrovství světa s Fabií S2000 získal mnoho zkušeností.

Nikdo před vámi titul v IRC neobhájil. Jak těžké bylo triumfovat v šampionátu dvakrát po sobě?

Hlavně v minulém roce bylo ve startovní listině skutečně hodně kvalitních závodníků, z nichž mohl vyhrát kdokoliv. Úroveň byla skutečně vysoká. Letos nebylo obsazení soutěží pokaždé stejně kvalitní. Ale pořád se na závodech objevovalo hodně dobrých jezdců, a tak nebylo snadné titul obhájit. Klíčové bylo, že jsem bodoval pravidelně a dojížděl na stupních vítězů.

Byly pro vás obtížnější starty v IRC nebo v mistrovství světa, které vás čeká i v příští sezóně?

Jde o dva úplně rozdílné šampionáty. V mistrovství světa jsem startoval především na šotolinových rallye, zatímco v IRC jsou zejména asfaltové soutěže, což pro mě znamenalo jezdit v touze po obhajobě titulu na limitu. Vždyť já jsem z Norska a naučil jsem se závodit na sněhu (směje se).

Během dosavadní kariéry jste okusil různé vozy specifikace S2000. Který z nich byl nejlepší podle hodnocení dvojnásobného šampióna IRC?

Škoda Fabia (směje se). Mluvím vážně. Výsledky ostatně hovoří jasně. Pokud chce být člověk v této kategorii úspěšný, musí mít Fabii. Nebo si můžete pořídit jiné auto, ale pak nikdy nebudete mistrem. Je ohromně spolehlivé, odolné při jízdě na hraně. Jde o vůz schopný vítězit na asfaltu i šotolině. Nebýt Škody, nikdy bych nezískal místo v mistrovství světa. Poznal jsem chod továrního týmu, což je něco naprosto odlišného od soukromých podmínek.

V rámci týmu Volkswagen jste v letošní sezóně mapoval tratě mistrovství světa, v němž budete v příští sezóně startovat ve vybraných podnicích se strojem Polo WRC. Přikládal jste výsledkům velký význam?

Pro mě nebyly tak důležité. Hlavním úkolem bylo získat zkušenosti do dalších sezón.

Jak vypadala vaše spolupráce s Francouzem Ogierem, který bude společně s Finem Latvalou pilotovat dva tovární stroje ve všech podnicích sezóny?

Je to skvělý chlapík. Upřímně, moc jsem nevěděl, co mám čekat. Zvláště po jeho loňském odchodu od Citroënu, kde se nepohodl s Loebem. Ale je velmi přátelský. Pomáhal mi s nastavením, moje dojmy byly skvělé. Jde o fantastického pilota, nesmírně rychlého. Hodně jsem se naučil. Rady mi však dával i Carlos Sainz, bývalý mistr světa, jenž se podílí na vývoji vozu.

Od příští sezóny budete mít nového navigátora. Po vašem boku byl dosud krajan Ola Floene, nyní vám bude rozpis číst Fin Mikko Markkula, jenž dosud působil jako spolujezdec Juhy Hänninena. Proč jste se rozhodl pro tak radikální změnu?

Myslím, že je dána přirozeným vývojem. Jde o nový začátek určité kapitoly mojí kariéry. Vše vypadá, že bych u Volkswagenu mohl být dlouho. Ola je o dvacet let starší a já hledal kluka, s nímž mohu jezdit do konce kariéry. Mikko je starší o osm let, byl mojí první volbou. Už jsme spolu testovali, spolupráce nám klapala.

Nebude problém s komunikací, když jste byl dosud zvyklý na norského spolujezdce?

Vůbec ne. Samozřejmě, že norština a finština jsou odlišné, ale vše zvládneme v angličtině.

Už jste mluvil s Hänninem? Jak reagoval na fakt, že jste mu přetáhl celoživotního parťáka?

Já s Juhou nehovořil, zatím jen Mikko (směje se). Doufám, že až se potkáme, bude vše v pohodě. On je dobrý jezdec a bude konkurenceschopný s kýmkoliv na sedadle spolujezdce.

S jakými ambicemi vstoupíte do mistrovství světa?

Poprvé bychom měli startovat při čtvrtém závodě seriálu v Portugalsku. Dlouho jsem nejel ostrý závod s WRC. Důležité bude získat zkušenosti. V seriálu jsou ještě další dva norští závodníci. Hlavně s Madsem Ostbergem jsme bojovali v norském šampionátu. S Petterem Solbergem jsem dosud tolikrát přímou bitvu neabsolvoval.

Solberg v minulosti vyhrál titul mistra světa, přezdívá se mu Hollywood a je velkou hvězdou. Můžete ho překonat?

On je vážně velice dobrý pilot a také neskutečně oblíbený. Má výbornou image. Zkusím ho porazit. Jde o velkou výzvu, ale upřímně, spíše jde o plán budoucnosti. Není pravděpodobné, že bych ho mohl překonat hned.

Co vás čeká během zimní přestávky?

Ještě nějaké mediální povinnosti pro Škodu, hodně se budu učit německy. A také si pojedu zalyžovat. Podle smlouvy bych neměl, ale občas si jen pro zábavu na svah vyrazím.

Související témata: