Článek
„Vždy si vybíráme talentované jezdce s předpokladem mimořádné budoucnosti, jejichž výkony mohou být pro značku hodně přínosné. Máme vlastně takový juniorský tým," vysvětluje s úsměvem strategii mladoboleslavského týmu šéf Michal Hrabánek.
Při pátém podniku mistrovství světa kategorie WRC2 pilotují Fabii R5 na argentinských tratích sedmnáctiletý Fin Kalle Rovanperä a sedmadvacetiletý Švéd Pontus Tidemand. S částečnou podporou jede v Jižní Americe jednadvacetiletý Nor Ole Christian Veiby, jenž je rovněž pod smlouvou Škody, a čtvrtým do party je stejně starý Fin Juuso Nordgren.
„Pontus je dalším z důkazů, že umíme pracovat s mladými. Jezdí u nás už nějakou dobu a dosáhl určitých úspěchů," připomíná Hrabánek, že sedmadvacetiletý Švéd byl v minulém roce mistrem světa WRC2 a o dva roky dříve ovládl s Fabií S2000 Asijsko-pacifický šampionát.
„Veibyho jsme měli v hledáčku už minulý rok. Je systematicky veden, rodina do něj investuje, proto jsme jej podepsali. Nordgren má méně zkušeností, ale i tak vydřel dobré výsledky a je mimořádně nadaný. Výjimečnou kapitolou je pak mladý Rovanperä, u něhož jsme si nebyli jistí, kde všude jej budeme moci nasadit. Ale je velkým oživením šampionátu," hodnotí tři zimní akvizice Hrabánek.
V minulosti pro tým získal kupříkladu Finy Lappiho s Hänninenem či Nora Mikkelsena, kteří se následně prosadili v elitní kategorii mistrovství světa. „Všichni manažeři ve špičce vědí, že od nás mají jezdci dobrou školu," vysvětluje velkou úspěšnost Hrabánek. „Jsme hrdí, že nešlo o marné a zbytečné úsilí. Žádný z těch jezdců nezapomíná, že vzešel z našeho prostředí. Vztahy jejich odchodem nekončí. A aniž bych si to připouštěl, sleduji jejich výkony více a dokážu si představit, co za úspěchy i případnými nezdary stojí," vypravuje Hrabánek.
„Když pominu, že úplně nejbližší vztah mám s Honzou Kopeckým, tak hodně blízký mi byl Esapekka Lappi. Je to stupidní příběh. Ale když za nás v roce 2012 při debutu v jednadvaceti hned vyhrál Polskou rallye, někdo nás vyfotil v servisu. Stejně jako před dvěma lety v Austrálii, kde vybojoval titul mistra světa WRC2. Mám ty dvě fotky pod sebou. Symbolizují cestu začínajícího neznámého jezdce završenou titulem," vypravuje Hrabánek.
„Prostředí motorsportu není vždy úplně spravedlivé. Mikkelsen byl v jednom roce na stupních vítězů v konečném hodnocení šampionátu, další sezónu zůstal bez angažmá. Proto jsem velice obezřetný v předpovědích, jestli vychováváme šampióna. Přestup z naší kategorie do WRC je navíc hodně složitý a vyžaduje trpělivost," nechce se Hrabánek pouštět do velkých předpovědí.
Nicméně výkony sedmnáctiletého finského dravce svádějí k hodně odvážným myšlenkám. „Přesvědčil nás o mimořádných schopnostech nejen na trati, ale i při testování, spolupráci s inženýry a navíc při prvních soutěžích v mistrovství světa pochopil, že jde i o mimořádně fyzicky náročnou disciplínu, tudíž přistupuje ke kariéře velice komplexně. Na cestě je mnoho proměnných, ale Kalle může být budoucím mistrem světa," přemítá Hrabánek.
Jezdecká sestava Škody Motorsport 2018 |
---|
Pontus Tidemand: sedmadvacetiletý Švéd, mistr WRC2 2017, mistr APRC 2015, juniorský mistr světa 2012, mistr švédska 2011, ve Škodě Motorsport od 2015 |
Kalle Rovanperä: sedmnáctiletý Fin, mistr Lotyšska 2016 a 2017, ve Škodě Motorsport od 2018 |
Ole Christian Veiby: jednadvacetiletý Nor, juniorský vicemistr světa, ve Škodě Motorsport od 2018 |
Juuso Nordgren: jednadvacetiletý Fin, juniorský mistr Finska, ve Škodě Motorsport od 2018 |
Jan Kopecký: šestatřicetiletý Čech, mistr Evropy 2013, mistr APRC 2014, pětinásobný český šampión, ve Škodě Motorsport od 2003 |