Článek
Sainz má před závěrečnými dvěma etapami, které dohromady čítají ještě 595 měřených kilometrů, na Loeba náskok 13 minut. Jenže už po středeční erzetě mohlo být všechno jinak, nebýt Sainzových věrných „sluhů“. V kamenitém terénu, kde se bude odehrávat i zbytek rallye, je totiž vysoké riziko defektů a Sainz na ně málem doplatil.
„Toho kamení bylo víc, než jsme čekali. Snažil jsem se neriskovat, jel pomalu, ale stejně jsem třikrát píchl,“ líčil pak Sainz v cíli.
Na 250. kilometru z 371 tak najednou zůstal stát, protože každá posádka má dvě rezervy. Loeb v tu chvíli kvapíkem vymazával Sainzovy nastřádané minuty, než u Španěla zastavil jeho týmový parťák Mattias Ekström.
Sundal jedno své kolo, „daroval“, jak velí týmová hierarchie, dvě rezervy, a Španěl tak mohl frčet dál. Zatímco Švéd, který už po jedné nepovedené etapě je bez šance na celkový úspěch, zůstal mezi skalami a čekal, než ho vysvobodí servisní kamion.
Jen o pár minut později, co se odehrála tato scéna, měl defekt i Sébastien Loeb. Jak na potvoru mu nefungoval hydraulický zvedák, a tak coby hever posloužily dva těžké kameny, které u cesty našel. „Ztratil jsem tím 12 minut. Je to frustrující. A vím, že zítra to znovu bude etapa se spoustou kamení a velkou hrozbou defektů. A já budu sám, zatímco Carlos má kolem sebe další dvě auta,“ povzdechl si Loeb.
A to může být pro celou zápletku rozhodující.
Dakarská rallye totiž ve vypjatých situacích připomíná Tour de France, kde domestici poctivě dřou ve prospěch lídrů. A zatímco Sainz má k ruce zmíněného Ekströma a „slouží“ mu i Stéphane Peterhansel, 14násobný vítěz Dakaru a zdejší král, jenž už rovněž nemá v celkovém pořadí šanci, Loeb je osamoceným vojákem v poli. Sliboval mu sice věrnost Násir al-Attíja, který se také ocitl v hloubi pořadí, jenže v úterní etapě to po jediném kilometru zabalil a z rallye nazlobeně odjel. Čímž Loeba hodně naštval.
„Dělal si, co chtěl. Neměl motivaci pokračovat a rozhodl se skončit. Je to jeho rozhodnutí, jel si svou vlastní rallye, ne Dakar, na kterém by mi pomohl. Kdybych měl ve čtvrtek auto za sebou, bylo by to lepší. Ale uvidíme, co se dá dělat,“ řekl Loeb zklamaně.
Týmový pomocník může helfnout při opravě defektu, může ze svého auta dát lídrovi haprující díl i třeba čistit cestu, když pomalejší auta nechtějí uhýbat… Loeb možná věří, že mu v tomto pomohou krajané, kterých má ve špičce dost. Třeba Dumas už podle španělského listu Marca Sainze na trati hodně naštval.
Španěl má ale v závěru ještě jednu výhodu. Poté, co první týden Dakaru „nepřežil“ Jazíd Radží, dal španělskému elegánovi k dispozici svůj pojízdný „palác“ s pozlacenou sprchou, o kterém jsme vás informovali. Sainz sice zprvu odmítl, jenže když pochopil, že by tím saúdskoarabského boháče urazil, nabídku přijal.
A tak kromě pomoci od hvězdných domestiků, kteří by za jiných okolností klidně mohli bojovat o dakarský triumf, se do závěrečných dní může i do růžova vyspat.