Článek
"Hlavně chci dokázat, že náš vůz je při africkém dobrodružství nejlepší. Auto je připraveno tak, abychom měli znovu možnost bojovat o prvenství," říká Karel Loprais, jehož tradičním navigátorem je Josef Kalina a posádku Tatra teamu doplňuje Petr Gilar. Dvojici v doprovodném kamiónu tvoří další ostřílení mazáci Bedřich Sklenovský s Martinem Kahánkem.
Havárie minulostí
Loprais se chce v Africe předvést lépe než při minulém ročníku soutěže, kdy po najetí na dunu v 7. etapě převrátil vůz přes střechu a ulomil přední kolo. Skončil předčasně a ještě si z havárie odnesl kompresní zlomeninu obratle, kterou léčil víc než půl roku.
"Už se cítím docela fit, žádné rehabilitační pomůcky sebou nevezu," usmál se a odmítal, že by při vzpomínce na úraz jel opatrněji: "Na mé strategii v soutěži se nic nezmění. Mělo by nám svědčit, že se trať rallye vrací do nejtěžších tras, ať už to budou kamenité úseky v Maroku, či zrádný saharský písek nebo proměnlivé terény v Mali."
Z vozu, jehož vrak se obtížně dopravoval z lybijského písku zpět do Česka, pro letošní model Loprais a spol. použili motor se shodným uložením a výkonem 750 koní, rám i převodovku. Nová je naopak kabina i obě nápravy. "Motor je zajetý a vím, co od něj můžu čekat. Při testech u slovenské Senice jsme ještě vyladili pérování a vyřešili řazení," řekl Loprais.
Start na Nový rok
Z Frenštátu pod Radhoštěm vyrazí Lopraisova Tatra na start soutěže do Francie až 29. prosince. "Už teď jsme prakticky se všemi přípravami hotovi, zbývá jen dovybavit vůz," hlásí Loprais. "Jsme ve výjimečném časovém v klidu, vše zatím klape. Až se toho jako zarytý pesimista bojím," tvrdí Kalina.
Šestadvacátý ročník Rallye Dakar zahrnuje 17 etap v celkové délce 11 052 kilometrů a po tradičním novoročním startu u francouzského Clermont-Ferrandu se vozy vydají přes Španělsko, Maroko, Mauretánii, Mali, Burkinu Faso až do Senegalu.
Pod dozorem satelitů
"Pořadatelé se snaží, aby letošní ročník byl nejtěžší v historii a může se jim to podařit. Nejedeme sice do neznámého prostředí, ale dlouhá kilometráž i minimum času na odpočinek zvyšují náročnost," odhaduje Lopraisův spolujezdec Kalina.
K tomu jsou na účastníky rallye nastraženy satelitní systémy, které budou kontrolovat, zda dodržují rychlost při jízdě v obcích a neodchylují se od ideální trasy víc než 300 metrů."Všechny limity mají být striktně kontrolovány, k tomu se itinerář nově nezmiňuje o terénních nebezpečích a je pouze navigační, takže se do jisté míry pojede na oči," doplňuje Kalina.
Největším soupeřem kamazy
Do soutěže je přihlášeno 58 kamiónů, největší konkurenci Loprais vidí ve třech kamazech. "Rusové disponují opravdu závodním autem, zatímco my jedeme se sériovou úpravou. Kamazy mají větší výkon, my zase lepší podvozek. Hlavně se ale spoléhám na to, že v boji o čas budeme chytřejší. Razantně se vrací také de Rooy s dafem, ale ten zase dělá často chyby," vykládá zkušený pilot tatry
Nepodceňuje ovšem ani česko-brazilskou posádku Tomáše Tomečka s vozem stejné značky. Právě Tomeček Lopraise dokonale zastoupil při minulém ročníku soutěže, když dorazil do cíle v egyptském Šarm aš-Šajchu druhý za Rusem Čaginem.
S touhou alespoň zopakovat loňské dvanácté místo vyrazí na dakarskou rallye se soukromým kamiónem Liaz posádka Macík, Fajtl, Žák. "Vzhledem k nabitější konkurenci nebude snadné uhájit pozici. Máme ale repasovaný motor, využili jsme převodovku Praga a snad jsme zvládli i potíže s chlazením. Pod kapotou je výkon 514 koní, tento handicap chceme dohnat snížením celkové hmotnosti, která bude kolem 8,5 tuny," líčí Martin Macík.