Hlavní obsah

První etapu Dakaru vyhrál litevský outsider, Prokop byl dvanáctý

Vadž
Aktualizováno

První etapu Rallye Dakar vyhrál překvapivě Litevec Vaidotas Zala s vozem Mini. Martin Prokop je při premiéře slavné soutěže v Saúdské Arábii v kategorii automobilů dvanáctý těsně za bývalým mistrem světa formule 1 Fernandem Alonsem. Na trati více než třísetkilometrové rychlostní zkoušky oba na vítěze ztratili přes 15 minut.

Foto: ČTK

Slavnostní start dvaačtyřicátého ročníku rally Dakar. Na pódiu se představili členové českého týmu Buggyra - Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola s kamionem Tatra Phoenix.

Článek

Tomáš Kubiena dojel v soutěži čtyřkolek po dodatečné penalizaci šestý, mezi kamiony byl Martin Macík pátý a Martin Šoltys ve shodném čase šestý. Motocyklistům kraloval Australan Toby Price, nejlepší český jezdec Milan Engel obsadil 27. místo.

Prokopa v úvodní etapě zbrzdily tři defekty i navigační potíže. "Byly tam některé těžké úseky, takový trial, bylo to hodně na gumy a bohužel jsme udělali tři defekty. Taky jsme se tam malinko zamotali, nebyli jsme si jistí, jestli jedeme správně, tak jsme se radši vrátili," řekl Prokop ve videu na facebooku.

"Bylo ale vidět, že ostatní se tam motali taky, navigačně to chvílemi nebylo úplně jasné. Dostali jsme se tím mezi ostatní auta a já po Maroku mezi nimi nechtěl riskovat, protože tam jsme havarovali v prachu," připomněl český jezdec, jenž byl loni na Dakaru celkově šestý.

Žala na trase mezi městy Džidda a Vadž předčil o dvě a čtvrt minuty dakarskou legendu Stéphana Peterhansela, třináctinásobného vítěze slavné rallye. Katarský jezdec Násir Attíja, který obhajuje loňské prvenství z Jižní Ameriky, je čtvrtý za Carlosem Sainzem.

Všichni jedou šílenou palbu

Martin Macík si pochvaluje 5. místo mezi kamiony. „Všichni jsou natěšení, takže jedou šílenou palbu. Mně zase klasicky chvíli trvalo, než jsem se rozjel. Jediný zádrhel, který jsme zaznamenali, byl menší výkon asi v třetině etapy, ale víme, čím to je a nebylo to nic zásadního. Jinak spokojenost, víme, že můžeme ještě zrychlovat. A mám radost, že se naše česká parta pěkně poskládala vpředu," hlásí Macík.

Foto: Big Shock Racing

Macíkův kamion se žene písečnou plání.

„Nejeli jsme ještě 100% tempo. Navigace je složitější, ale nic, co by nás zásadně zaskočilo. Jen jeden z bodů jsme netrefili napoprvé, minuli jsme ho asi o 100 metrů a udělali si navíc kolečko. Jeli jsme v úplném klidu. Řidičském i navigačním. Pořád máme rezervy. Za nás klid a pohoda," doplňuje navigátor František Tomášek.

Motorkář Jan Brabec vstoupil do letošního Dakaru s předsevzetím, že zpomalí a nebude bloudit. „Největší radost mi organizátoři udělali tím, že nám zařídili předem vybarvené roadbooky. Hodiny malování jsem neměl vůbec rád. Ušetřený čas prospím," usmívá se.

Macháček s problémy hned po startu

Josef Macháček s Vlastimilem Tošenovským se na trati úvodní etapy zastavili již na třetím kilometru, prasklo jim potrubí sání. Oba dva jsou velcí bojovníci a svůj Can-Am Buggyra MK50 XRS opravili a pokračují v soutěži dál.

Foto: BUGGYRA media

Josef Macháček testuje buginu v barvách týmu Buggyra.

„Věděli jsme, že to pro nás bude v kategorii SSV náročné, ale mohlo to určitě přijít později než v první etapě. Důležité je, že se jim poruchu podařilo opravit a pokračují. Věříme, že včas dorazí do bivaku, aby mohli zítra pokračovat a sbírat cenná data. Pochvalu si zaslouží Martin Šoltys. Jak pokorně k Dakaru přistupuje, nese své ovoce," říká k rozpačitému úvodu týmu Jan Kalivoda, manažer Buggyry.

Čtyřkolkář Tůma měl smůlu

Úvodní etapa Rallye Dakar začala pro Zdeňka Tůmu smolně. Jezdec na čtyřkolce z týmu BARTH Racing prorazil sedmnáct kilometrů po startu přední pneumatiku a nabral velkou ztrátu. „Na kamenitých úsecích byly šutry ostré jako břitva a já o jeden z nich pneumatiku roztrhl. Kdybych s sebou neměl na čtyřkolce rezervu, tak jsem skončil," řekl českokrumlovský rodák, který dojel do cíle prologu osmnáctý.

Že bude premiéra Dakaru v Saúdské Arábii bolet, se ukázalo hned v první etapě. Přes tři sta kilometrů dlouhá rychlostní zkouška byla plná těžkých a nebezpečných pasáží. A v jedné z nich se do potíží dostal i Tůma. „Ta guma byla tak zničená, že bohužel nešla zalepit. Musel jsem ji proto vyměnit. Samotná oprava mohla trvat asi dvacet minut," počítal Tůma.

„Horší bylo to, že když jsem opravu dokončil, tak už odstartovala auta, která na trati hrozně víří prach. Takže vždycky, když mě nějaké auto předjelo, musel jsem počkat, až ten prach zmizí pryč, protože bych jinak vůbec neviděl, kam jedu. Těch aut bylo čtyřicet, takže to moje manko jen díky tomu narostlo o dalších čtyřicet minut. A navíc jsem úplně ztratil kontakt s těmi nejlepšími," mrzelo Tůmu, který do cíle úvodní etapy dojel se ztrátou 1 hodiny, 45 minut a 44 vteřin.

„Ta ztráta je sice obrovská, ale pořád to je jenom první etapa a už se těším na další. Uvidíme, co závod přinese dál. Teď jedeme kolem pobřeží, kde ta trasa bude stále hodně kamenitá. Pokusím se to sjet a ztrátu snížit," doplnil český závodník.

Výborný vstup týmu Orion

Výborně do závodu v Saúdské Arábii vstoupil motocyklista Milan Engel z týmu Orion - Moto Racing Group, který obsadil 27. místo. Jeho týmový kolega Martin Michek byl třicátý. Čtyřkolkař Tomáš Kubiena do cíle dojel na třetím místě, po penalizaci se však propadl na šestou příčku.

Organizátoři Dakarské rallye připravili účastníkům náročné podmínky hned od úvodu. „Bylo to na první etapu dost dlouhé. Určitě nešlo o klasický prolog tak jak ho známe z předešlých let. Nikdo nebyl moc rozehřátý a ranní 200 kilometrů dlouhý přejezd tomu taky nepřidal. Musel jsem si zvyknout na navigaci i techniku, nicméně jsem se do tempa dostal snad docela rychle. Dvakrát jsem se musel vracet pro waypoint, ale vše mám. Rychlost jsem žádnou nepřekročil. Jsem rád, že jsem to vše posbíral, protože na rozjezd to bylo vážně těžké. Další dny už budou lepší," prohlásil Milan Engel.

Foto: Sport.cz

Motocyklista Milan Engel z týmu Orion - Moto Racing Group - vstoupil do Dakaru velmi slušně.

Nejlepší český závodník loňského ročníku připomněl, že si také ještě musí osahat svoji novou KTM 450 RR. Týmový kolega z Orion - Moto Racing Group, Martin Michek, je sice v rallyovém světě nováčkem, jinak se ale jedná o ostříleného matadora s několika českými tituly v motocrossu a zároveň nejlepšího českého motocrossaře posledních let.

„První etapa je za mnou. Premiérová na Dakaru. S výsledkem jsem spokojený a také s tím, že jsem vůbec dojel. Díky vysokému startovnímu číslu sem do první etapy startoval dost vzadu, takže nebylo nic jednoduchého se prokousávat dopředu. Šíleně se prášilo a nebylo to nic jednoduchého. Snažil jsem se do toho dát maximum co umím, posunuli jsme se startovním polem výš a na zítra budu mít mnohem lepší trasu, viditelnost, méně prachu od ostatních jezdců a budu moct jet v lepším tempu. Ráno jsme vstávali poměrně brzy a hned nám naložili dlouhý přejezd, ale jsem opravdu spokojený, motorka mi funguje a těším se na další etapu."

Třetí jezdec Orion - Moto Racing Group čtyřkolkář Tomáš Kubiena se bude letos snažit protrhnout smůlu třech nedokončených Dakarů v řadě. Pokaždé vypadl na technickou závadu, což mělo za příčinu výměnu závodního náčiní, tedy KTM za Yamahu Raptor, kterou loni otestoval pouze při testování v Tunisu. Do první etapy vlétl Kubiena opatrně, postupně se však ze sedmého místa prokousal až na třetí. Na vítěze etapy, Ignacia Casalleho, ztratil pouze necelých 7 minut.

„Bylo to docela náročné a zrádné. Nečekal jsem tolik kamenitých pist a trialových sekcí. Budu muset přezou jiná kola, protože jsem udělal gumu a tak 2/3 jel na prázdné pneumatice, což byo poměrně náročné a tahalo mě to ke straně. Musíme se připravit na trochu jiné podmínky, než jsme čekali, ale zvládneme to," poznamenal Kubiena, jenž byl nakonec penalizován a v průběžném pořadí je šestý.

Rallye Dakar - 1. etapa Džidda - Vadž
(752 km celkově/319 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Žala, Jurgelenas (Lit./Mini) 3:19:04,
2. Peterhansel, Fiuza (Fr., Portug./Mini) -2:14,
3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -2:50,
...12. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -15:37,
20. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -32:41,
32. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) -53:39,
53. Ouředníček, Křípal (všichni ČR/Ford) -1:39:05.
Motocykly:
1. Price (Austr./KTM) 3:21:33,
2. R. Brabec (USA/Honda) -5,
3. Walkner (Rak./KTM) -40,
...27. Engel -29:55,
30. Michek -31:47,
34. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -35:22,
60. Vlček (ČR/Husqvarna) -1:16:28,
62. Krejčí (ČR/KTM) -1:18:27,
124. Veselý (ČR/Husqvarna) -2:39:05.
Čtyřkolky:
1. Casale (Chile/Yamaha) 4:17:37,
...6. Kubiena (ČR/Ibos) -21:55,
20. Tůma (ČR/Yamaha) -1:45:44.
SSV (buggy):
1. A. Domžala, M. Marton (Pol./Can-Am) 4:00:58,
...41. Macháček, Tošenovský (ČR/Cam-Am) -6:49:55.
Kamiony:
1. Šibalov (Rus./Kamaz) 3:40:35
2. Vjazovič (Běl./Maz) -1:33
3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -3:09
...5. Macík (ČR/Iveco)
6. Šoltys (ČR/Tatra) oba -4:52
9. Loprais (ČR/Praga) -11:15
32. Randýsek (ČR/MAN) -2:37:31.
Související témata: