Článek
"Bude to pro nás další cenné testování, poprvé de facto v podmínkách závodu," řekl na dnešní tiskové konferenci před startem Barum Rallye tiskový mluvčí Škody Jaroslav Černý. Automobilka podle něj ale ještě neví, zda do příštího ročníku mistrovství Evropy kategorie IRC postaví vlastní tým, nebo bude jen poskytovat zázemí soukromým týmům. "Rozhodnutí by mělo padnout do dvou měsíců," řekl ČTK Černý.
Škoda se tím zřejmě definitivně vzdala svých snah o start v rallyovém mistrovství světa. "Chceme se přiblížit mladým jezdcům i sportovní veřejnosti, k tomu se série IRC hodí lépe," vysvětlil Černý důvody přechodu do relativně mladé kategorie S2000. V kuloárech se ale hovoří spíše o tom, že k přechodu donutily Škodu nevýrazné výsledky a velká finanční náročnost seriálu WRC. V ní tovární tým Škody skončil v roce 2005.
"Třída WRC je řádově několikanásobně dražší," přiznal Černý, blíže ale cenu jedné závodní sezony v IRC nespecifikoval. Závodní speciály v kategorii S2000 od dvou nejsilnějších výrobců, Peugeotu a Fiatu, se podle informací závodníků prodávají za zhruba 200 tisíc eur (asi 4,8 milionu korun), u WRC se hovořilo zhruba o čtyřnásobku.
Sérii IRC založila mezinárodní automobilová federace FIA společně s televizní stanicí Eurosport v roce 2006. Hlavní odlišností jejích vozidel je absence turbodmychadla, u hlavní kategorie S2000 se ale jedná také o benzinové dvoulitry s pohonem 4x4 a sekvenční převodovkou. Série IRC má letos 10 závodů, jedním z nich je i zlínská Barum Rallye. Ta se pojede 22. až 24. srpna.
Škoda do seriálu WRC vstoupila v roce 1999 s továrním týmem a modelem Octavia WRC, o čtyři roky později přešla na lehčí a vhodnější Fabii. Nikdy ale v seriálu výraznějších úspěchů nedosáhla, a tak v roce 2005 rozhodlo vedení automobilky o konci týmu. V poslední době se ale spekuluje i o konci celého seriálu WRC, který by podle nepotvrzených informací mohla vystřídat během čtyř let kategorie S2000.