Článek
„Snahou nás obou je už delší dobu porazit nejlepší, což jsou Kamazy. Věřím, že v našem spojení je velká síla. Nejde přitom jen o finance. Na trati však není možné pomáhat si v různých značkách a při odlišné výkonnosti pilotů. S Gerardem jsme oba hodně rychlí a můžeme uspět," prohlásil Aleš Loprais, když slavnostně oznámil spojení s týmem Iveco.
„Nepochybuji, že s Alešem jsme vytvořili silný tým, který může porazit naše ruské modré přátele. Několikrát jsem byl ve snaze přerušit jejich dominanci blízko, ale příliš osamocen, na čemž mé úsilí ztroskotalo. A vydržet bojovat s přesilou Kamazu dva týdny individuálně není možné," přitakal Gerard de Rooy, který kvůli představení nového týmu zamířil podruhé v životě do Prahy.
Nový tým má k dispozici pět vozů, zatím jsou však obsazeny pouze tři. „Dva piloti určení k boji o stupně vítězů jsou jasní, zbytek nás bude jistit jako rychlá asistence," vysvětloval De Rooy, jenž Dakar vyhrál v roce 2012.
Rád by se dostal na nejvyšší díl pódia znovu, stejné ambice má však i Loprais. Jak tedy budou rozděleny role dvou hvězd týmu? „Nemáme určenou jedničku a dvojku. Snahou bude jet těžké pasáže blízko u sebe, aby v případě problémů dorazila pomoc v rámci vteřin. Kdo bude lídrem, se určí po prvním týdnu soutěže," vysvětlil Loprais.
Z legrace vznikla spolupráce
Jeho spolupráce s nizozemským pilotem vznikla náhodou při posledním ročníku Dakaru. „Po etapě jsem šel kolem Gerarda, když ležel na masážním stole, a tak jsem si dělal legraci, že je třeba přitlačit a pořádně mu promasírovat špek na břiše, neboť etapa byla hodně tvrdá. Odvětil mi, že jeho auto je pohodlné, abych si to zkusil. Z legrace tak vznikla spolupráce, od níž si hodně slibuji," prohlásil Loprais.
Už během dubna vyzkouší nový stroj v Maroku. „Vyrážíme na deset dnů, což bych si v případě pokračování ve vlastním týmu určitě nemohl dovolit. Vždyť já v životě takhle brzy v Maroku netestoval. Je tedy patrné, jak velký posun jsem udělal," lebedil si Loprais.
Karel Loprais: Zvolil nejlepší řešení
Jeho krok posvětil i strýc Karel, který je šestinásobným vítězem slavné maratónské soutěže. „Aby mohl Aleš myslet na vítězství, potřebuje rychlý tým. Není možné čekat v případě technického problému či převrácení stroje na pomoc třeba hodinu. Myslím, že zvolil nejlepší řešení," přemítal Karel Loprais.
Jeho následovník je přesvědčený, že zázemí továrního týmu a spojení s dalším excelentním pilotem jej přivede na vrchol. „Odpadnou nám nevýhody sužující malý tým, jímž jsme dosud byli. Můžeme těžit z flotily několika závodních aut. Ze sportovního hlediska jsme si ohromně polepšili," uvedl Aleš Loprais, jenž v minulosti závodil se strojem značky Tatra a poslední ročník absolvoval ve stroji MAN.
Závodní stroj Tatra, jenž je závodníkovou srdeční záležitostí, bude nyní k mání pro případné zájemce o pronájem k soutěži ve slavné rallye. „Žijeme v komerčním světě, tudíž dopřát si Dakar ve špičkové technice může prakticky kdokoliv," pokrčil rameny s úsměvem na tváři Loprais.