Hlavní obsah

Prokopovi životní výsledek v Portugalsku ještě vylepšila vítězova diskvalifikace

LISABON

Už bylo dobojováno, přesto se Martin Prokop mohl těšit z dalšího vylepšení svého životního výsledku v mistrovství světa. Český jezdec v Portugalské rallye obsadil nakonec páté místo. O příčku se proti původnímu pořadí posunul vpřed. Ve čtvrtém dílu seriálu dojel šestý, ale po diskvalifikaci vítězného Mikka Hirvonena se vše měnilo.

Foto: ČTK/AP

Martin Prokop při soutěži WRC Fafe Rally Sprint, která mu posloužila jako příprava na Portugalskou rallye.

Článek

Fin byl z výsledkové listiny vyloučen několik hodin po skončení soutěže, podle agentury AFP doplatil na neregulérní spojku svého citroënu. První triumf v kariéře si díky tomu připsal Nor Mads Östberg s fordem.

Prokopovi k nejlepšímu umístění výrazně pomohly výkony ve zkrácené páteční etapě, v níž zajel ve dvou rychlostních zkouškách druhý čas a dostal se mezi elitní šestku. Průběžné postavení si udržoval, i když měl technické problémy se svou fiestou a v sobotu ani v neděli mu příliš nevyšla volba pneumatik.

V předposlední 21. erzetě se Prokop posunul na pátou pozici díky defektu Katařana Násira Attíji, loňský vítěz Rallye Dakar se však v závěrečném testu dokázal před českého pilota vrátit. S Attíjou prohrál Prokop o tři sekundy, na vítězného Östberga ztratil šest minut.

"Je to moc dobrý výsledek, na ty problémy s motorem... Byl to hodně těžký víkend; volba pneumatik, technika. Bavilo nás to na maximum. S Attíjou to byl těsný souboj. Jsem strašně šťastný," zhodnotil Prokop rallye.

Jednatřicetiletý Hirvonen přišel o patnácté vítězství v MS a první v barvách Citroënu, kam přestoupil před sezonou z Fordu. Trojnásobný vicemistr světa kvůli diskvalifikaci také nevystřídal v čele seriálu osminásobného šampiona a týmového kolegu Sébastiena Loeba z Francie, jenž odstoupil po čtvrteční nehodě.

"Byla to jedna z mých nejhorších rallye. Tady šlo jen o to vyhrát, na nějaké nejrychlejší časy mohl člověk zapomenout," uvedl Hirvonen ještě předtím, než byl diskvalifikován. "Ještě nikdy jsem při rallye nejel tak pomalu jako tady," poukázal Hirvonen na těžké podmínky. Mlha, déšť a bláto udělaly ze soutěže "pocitově nejdelší rallye, jakou jsem kdy jel," řekl Fin, který z celkových 19 erzet nevyhrál ani jedinou.

Při trojnásobném triumfu vozů Ford Fiesta skončil nakonec druhý Rus Jevgenij Novikov a v 21 letech se stal nejmladším jezdcem v historii MS, který vybojoval medailové umístění. Naproti tomu jeho spolujezdec Denis Giraudet z Francie je v 56 letech nejstarším navigátorem, kterému se něco takového povedlo.

Páteční havárie připravily o lepší umístění tovární jezdce Fordu Jariho-Mattiho Latvalu a Pettera Solberga. Oba se v sobotu s penalizací do soutěže vrátili a Nor Solberg se vyšplhal i díky osmi dílčím prvenstvím až na třetí pozici. Fin Latvala byl třináctý.

Seriál MS pokračuje na konci dubna v Argentině.

Portugalská rallye, 4. díl MS v automobilových soutěžích:
1. Östberg, Andersson (Nor., Švéd./Ford Fiesta RS) 4:21:16,1, 2. Novikov, Giraudet (Rus., Fr./Ford Fiesta RS) -1:33,2, 3. P. Solberg, Patterson (Nor., Brit./Ford Fiesta RS) -1:58,3, 4. Attíja, Bernacchini (Kat., It./Citroën DS3) -6:05,8, 5. Prokop, Hrůza (ČR/Ford Fiesta RS) -6:09,2, 6. Kuipers, Buysmans (Niz./Ford Fiesta RS) -6:47,3.
Průběžné pořadí MS (po 4 z 13 soutěží): 1. Loeb (Fr./Citroën DS3) 66, 2. P. Solberg 61, 3. Östberg 53, 4. Hirvonen (Fin./Citröen DS3) 50, 5. Novikov 39, 6. Latvala (Fin./Ford Fiesta RS) 28, ...10. Prokop 14.
Týmy: 1. Citroën Racing 108, 2. Ford 96, 3. M-Sport Ford 69, 4. Qatar WRT 31, 5. Mini WRC 26, 6. Citröen Junior 18, 7. Adapta WRT 12, 8. Brazil WRT 10.
Související témata: