Hlavní obsah

Prokop si ve Fiestě WRC přišel jako při krocení divé zvěře. Nehodou to smrdělo od začátku, přiznal

Pět rychlostních zkoušek zvládl, ale cítil, že auto nemá pod absolutní kontrolou. Martin Prokop při debutu s Fordem Fiesta WRC v mistrovství světa během probíhající Britské rallye hledá optimální nastavení, aby se mohl příští rok prát o umístění s absolutní elitou. Výrazně ho však při poznávání nového stroje zbrzdil karambol, jemuž se nevyhnul v průběhu první etapy v lesích ve Walesu. „Nehodou to smrdělo od začátku,“ přiznal v exkluzivním rozhovoru pro vybraná česká média před dvanácti rychlostními zkouškami, které rodáka z Jihlavy čekají v průběhu soboty a neděle.

Foto: Sport.cz

Martin Prokop s vozem Ford Fiesta WRC na trati Britské rallye.

Článek

Co se přesně přihodilo v průběhu pátečního dopoledne při šesté rychlostní zkoušce?

Klasická chyba. Byl jsem trošičku širší v nájezdu do zatáčky, která zrovna byla užší ve výjezdu. Auto šlo do smyku. Okamžitě jsme spadli do potoka. Trefili jsme skálu, která nás vymrštila do vzduchu. Zkoušeli jsme jet dál, ale náraz přesekl hadici od brzd. Navíc bylo vytržené rameno od diferenciálu. Museli jsme odstoupit z páteční etapy, ale v sobotu a v neděli budeme pokračovat.

Věděl jste hned, že je situace špatná a karambol neodvratitelný?

Vše bylo rychlé. Do poslední chvíle to vypadalo, že situaci vybojuji a auto udržím na trati. Podobných okamžiků jsem zvládl tisíce. Šlo o centimetry. Chyb, kdy jsem byl moc široký a jel celou zatáčku smykem, jsem udělal i v průběhu první etapy Britské rallye hodně. Při pádu do rokle jsem viděl nahrnutý prach od jiného auta. Jenže to se odrazilo a jelo dál. My jsme měli smůlu.

Na pohled není auto nijak poznamenané. Přes střechu jste se tedy neotočili?

Ne. Ale viděl jsem video od diváků, už jsme šli skoro přes střechu. Naštěstí Fiesta dopadla na všechny čtyři kola. Byla to rána. Nepříjemná a rychlá. Malá, s velkými následky.  Ale poničený je naštěstí jen nárazník, dveře, brzdy a rameno diferenciálu.

Hrozilo, že v soutěži nebudete pokračovat?

Bál jsem se, abychom netrefili čumákem skálu. Ale měli jsme štěstí. Jsem ve Walesu, abych se co nejvíce s Fiestou WRC naučil. Každý kilometr, který jsem neabsolvoval, mi bude chybět. Od pátečního rána jsem cítil, že musím změnit hodně věcí. Auto je nastavené pro zkušeného jezdce. Já ale Fiestu WRC potřebuji nastavit, aby mi odpustila chyby. Momentálně mám auto, které vyžaduje absolutně přesný styl bez jediného přehmatu. Než jsem havaroval, přemýšlel jsem, proč mi auto nefunguje, jak potřebuji. Možná jsem chviličku ztratil koncentraci.

Jak tedy pro sobotní a nedělní etapu nastavení vozu změníte?

Diskuze byla divoká. Já jako jezdec jsem si razil svůj názor, technici měli jiný. Snad jsme našli kompromis. Nemá smysl používat nastavení od jezdců, kteří auto už ovládají, a honit výsledek. Musíme najít cestu, jak se zlepšovat.

Ve Walesu od čtvrtka takřka nepřetržitě pršelo a v lesích byla mlha. Přitížily vám hodně podmínky, v nichž jste první soutěžní kilometry ve Fiestě WRC absolvoval?

Trať byla hodně kluzká. Výkon auta a jeho rychlost byla spíše nevýhodou než výhodou. Šlo jenom o krocení divé zvěře. Bylo strašně těžké auto udržet na cestě. A když už se rozjelo, byl velký oříšek Fiestu WRC zastavit.

Na debut v elitní kategorii jste se hodně těšil. Jaké pocity ve vás převládají po karambolu hned v první etapě?

Zklamání. Premiéru jsem si představoval jinak. Nechtěl jsem udělat chybu. Byl jsem smutný, že nemohu jet dál. Chtěl jsem absolvovat hodně kilometrů. Nehoda můj vývoj a sbližování s novým autem hodně zbrzdila.

Jak jste reagoval na fanoušky, kteří byli poblíž a přišli vám přehrát video s vaší nehodou krátce po celém incidentu?

Dělal jsem rozhovor pro televizi z místa karambolu a naštvalo mě, že se za mnou škodolibě smáli a dělali vylomeniny. Ale tak to holt chodí. Každého potěší cizí neštěstí. Říkali, že v daném místě bylo více lidí na hranici. Jen já s Fiestou ale spadl do potoka. Na jejich videu bylo vidět, že jsme létali jak míček při ping pongu.