Hlavní obsah

Prokop si stěžoval na Lopraise a Macíka. Fair play od nich tentokrát nula, tvrdil

Tuší, že je po úterní etapě a technických problémech s autem dobrý výsledek na Rallye Dakar nejspíš fuč. A že by musel přijít zázrak či výrazné problémy řady soupeřů, aby se ještě dokázal ze současného 18. místa prodrat do elitní pětky, jak se mu to povedlo loni. Martin Prokop si ale po úterní erzetě, ve které opravou brzd ztratil hodinu a půl, postěžoval i na chování českých posádek kamionů. „I když jsou to čeští parťáci, tak fair play tentokrát od všech, co jsme dojeli, nula,“ řekl Prokop na sociálních sítích. Vadilo mu, že ho na trati nepustili před sebe.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Automobilový jezdec Martin Prokop

Článek

Prokop si v úterý prožil na Dakaru těžký den. Na 190. kilometru mu začalo vibrovat pravé zadní kolo, přestaly fungovat brzdy a on tak s navigátorem Viktorem Chytkou, který k tomu bojuje s nachlazením, zastavil. „Vypadalo to, že je to poloosa, protože to hořelo, tak jsme ji vyměnili,“ popisoval.

Pak ale zjistili, že jsou problémy hlubšího rázu, chybělo ložisko pravého zadního kola. „Museli jsme to celé rozebrat, vyměnit. Dát brzdič, novou hlavu, těhlici. Naštěstí jsme se rozhodli před etapou, že ji vezmeme, protože je těžká, a včera jsme ji neměli. Ale není to oprava na pět minut, je to hodina a půl v háji. Hezký výsledek je pryč,“ líčil Prokop v cíli.

Ve chvíli, kdy auto konečně opravili, ho zrovna na trati minula trojice nejlepších kamionů, která byla v drobných rozestupech poskládána za sebou v následujícím pořadí – Aleš Loprais, Litevec Žala a Martin Macík. Prokop se pustil za nimi, před sebou měl ještě zhruba 140 kilometrů.

„Aby toho nebylo málo, tak mě kategorie kamionů nepotěšila. Když jsme vyrazili a chtěli jsme frčet, tak tady ty stroje jedou pomalu, hrozně práší a vůbec nepouští a nereagují na sentinel (znamení pro posádky, že za vámi je rychlejší auto, které chce pustit). I když jsou to čeští parťáci, tak fair play tentokrát nula od všech, které jsme dojeli,“ říkal naštvaně Prokop do telefonu a v záběru ukazoval kamion Aleše Lopraise.

A pochválil jen Žalu z Litvy, který donedávna závodil na Dakaru s osobními auty. „Naštěstí Žala jezdil s auty, tak umí pustit. Dneska to nebylo za odměnu, je to den v háji,“ řekl Prokop v reakci na to, že v úterý měla být na programu „odpočinkovější“ etapa.

V rozhovoru pro štáb TV Nova pak uvedl, že ho Macík po „nějaké době pustil“, ale za Lopraisem zůstal až do cíle. „Zamrzelo to, protože pro ně by to byla chvilička, kdyby nás pustili.“

Na Dakaru se rozmohl jeden nešvar, nikdo vás nechce pustit. Je to nebezpečný, jak prase, postěžoval si i Martin ŠoltysVideo: Buggyra Racing

Od Prokopa je pochopitelná frustrace, na druhou stranu kamiony, které potkal, bojují o celkové vítězství a třeba mezi prvním Macíkem a druhým Lopraisem je teď nicotný rozdíl tři a půl minuty. Piloti logicky jedou plnou „palbu“ a nechtějí se příliš ohlížet na jezdce v automobilech se ztrátou a už bez velkých ambicí. Také proto startují do etap s dvouhodinovým odstupem za špičkou ze třídy aut.

A že za nimi jede krajan, nemusel ani jeden tušit. Další skutečností je, že Prokop oněch 140 kilometrů zajel podle mezičasů jen o tři minuty pomaleji než vítěz etapy Vairiawa. To nevypadá na nějaké zásadní zdržení za kamiony.

Loprais ani Macík zatím na Prokopova slova nereagovali.

Rally Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.