Hlavní obsah

Prokop se na Rallye Dakar posunul do elitní desítky

Naúm
Aktualizováno

Automobilový jezdec Martin Prokop se na Rallye Dakar posunul do elitní desítky. S vozem Ford Raptor obsadil v dnešní třetí etapě 13. místo a průběžně je devátý. Do vedení se dostal dvojnásobný dakarský vítěz Carlos Sainz ze Španělska, který přeskočil Argentince Orlanda Terranovu. Bývalý rallyeový mistr světa má nyní v čele náskok necelých pěti minut na loňského vítěze Násira Attíju z Kataru.

Foto: Hamad I Mohammed, Reuters

Automobilový jezdec Martin Prokop se na Rallye Dakar posunul do elitní desítky.

Článek

Prokop v úterní etapě, která měla start i cíl v Naúmu a závodníci v ní urazili 404 měřených kilometrů, zaostal za Sainzem o 22:33 minuty. V průběžném pořadí ztrácí 48:05 minuty.

"Dnes to bylo bez defektu, ale bohužel jsme zjistili, že nestíháme rychlostí. Všechna auta nás předjíždí jako nůž máslem," řekl Prokop na facebooku.

Problémem podle něj je nedostatečná maximální rychlost jeho vozu. "Na začátku na rovinách nás předjížděli jeden po druhém. Zkoušeli jsme se jich držet, ale nešlo to. Uvidíme, jestli se s tím dá něco dělat, ale bojím se, že ne. Musíme počkat na pomalejší úseky, protože náš motor má dobrý kroutící moment. Ve velkých rychlostech ale nefunguje," uvedl Prokop.

Motocykly a kamiony

Mezi motocyklisty dnes kralovali jezdci továrního týmu Honda, kteří obsadili první tři místa a vítězný Američan Ricky Brabec se stal i novým lídrem soutěže. Na druhého Josého Ignacioa Corneju z Chile má náskok 15 minut.

Výsledky kategorie motocyklistů se dnes dodatečně měnily. Pořadatelé totiž udělali chybu v roadbooku, který závodníkům rozdali krátce před startem, a zrušili závěrečnou část etapy. Místo 404 km tak jezdci absolvovali jen 389 měřených kilometrů.

"V GPS mi chyběl jeden kontrolní bod, který neměl nikdo. Hledal jsem ho a nakonec tam nebyl, respektive byl na nějaké kamenité hoře, na kterou se nedalo dostat, i když jsem to zkoušel zleva zprava. Skákal jsem tam po velkých šutrech jako kamzík. A co jsem se ptal v bivaku, tak ho nemá nikdo," uvedl Milan Engel na svém facebooku. Věřil proto, že poslední část etapy bude dodatečně zrušena, a to se také stalo.

Engel, který v závěru výrazně ztratil, tak nakonec obsadil 19. místo a v průběžném pořadí se posunul na 22. pozici. Polepšil si i jeho týmový kolega Martin Michek, jenž je 26. „Opravdu jsem si máknul. O čelo v kategorii nováčků se pereme s jedním z továrních jezdců Yamahy. Několikrát jsme se na trati dokonce předjeli. Je to ale Dakar a já vím, že se nevyhrává v jedné etapě, nebo jedním předjetím jako při motocrossu," dodal Michek z Orion - Moto Racing Group.

Naopak Jan Brabec klesl na 33. místo.

V kategorii kamionů byl z Čechů nejrychlejší pátý Aleš Loprais, Martin Macík byl sedmý a průběžně je čtvrtý. "Naše celková ztráta je bohužel už skoro 40 minut, ale Dakar začíná. Pokusíme se s tím ještě něco udělat," uvedl Macík, který měl na trati opět jeden defekt.

Stejně jako Prokop má i pilot týmu Big Shock Racing problém s nedostatečným výkonem motoru. "Trápí nás od samotného začátku. Jsme tak na 80 procentech. Na rychlých úsecích jedou všichni 140 a my 120. Kvůli tomu jsme (dnes) ztratili skoro 30 minut," řekl Macík.

Bezproblémovou etapu neprožil ani Loprais. "Hlavně začátek byl náročný. Nepodařilo se nám odstranit problém s turbo speed senzorem, takže jsme museli hned po třech kilometrech zastavit a resetovat chybu. A během dalších deseti kilometrů jsme to museli udělat ještě dvakrát," uvedl na facebooku Loprais.

Posádka kamionu Praga se kvůli tomu propadla ve startovním poli. "Snažili jsme se poté všechny předjet zpět a vypadalo to, že z toho bude tragický výsledek. Nakonec se objevila poušť a duny, kde se nám podařilo získat hodně času zpět, a ve finále z toho byl slušný výsledek na to, že jsme měli celou etapu snížený výkon a čtyřikrát jsme museli zastavit," řekl Loprais.

Do elitní desítky se posunul i Martin Šoltys, jehož posádka je nyní osmá. "V pondělí jsme se trošku propadli, takže jsme dnes museli startovat vzadu a prvních sto kilometrů jsme jeli v prachu a trošku jsme riskovali. Kvůli tomu jsme i udělali gumu," řekl jezdec týmu Buggyra Racing.

Tůma: Nejotravnější prach

Rallye Dakar ho tvrdě zkouší, ale on se s nástrahami pere statečně. Čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu v Saúdské Arábii zatím nezastavila prasklá pneumatika, nepříjemný pád, ani uražený ráfek, kvůli kterému musel ve třetí etapě znovu měnit kolo.

„Upálil jsem ho o kámen dvacet kilometrů před cílem. Nezbývalo mi nic jiného, než zase sáhnout po rezervě, kterou naštěstí vozím s sebou. Během tří etap jsem ji využil už podruhé, což je celkem rarita," divil se závodník týmu BARTH Racing, který dojel v úterý dvanáctý a průběžně drží 11. místo.

Foto: BARTH Racing

Rallye Dakar čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu tvrdě zkouší. V Saúdské Arábii ho zatím nezastavila prasklá pneumatika, nepříjemný pád, ani uražený ráfek, kvůli kterému musel ve třetí etapě znovu měnit kolo.

Defekty ale tentokrát nebyly tím nejhorším, co Tůmu trápilo. Ve třetí etapě ničil závodníky hlavně všudypřítomný prach. A jelikož vedla část trasy v horách, změnila se rychlostní zkouška, která měla být letos podle pořadatelů tou vůbec nejkrásnější, v nebezpečnou loterii.

„Takhle prašnou etapu jsem nezažil. Jeli jsme dohromady 400 kilometrů a 350 z nich bylo v prachu. Říkali nám, že se bude jednat o fakt nádhernou etapu. Krajina byla pěkná. Cesta vedla mezi skalami... Ale stejně toho nebylo moc vidět. V Jižní Americe to takhle strašné nebylo," srovnával Tůma.

Foto: BARTH Racing

Rallye Dakar ho tvrdě zkouší, ale on se s nástrahami pere statečně. Čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu v Saúdské Arábii zatím nezastavila prasklá pneumatika, nepříjemný pád, ani uražený ráfek, kvůli kterému musel ve třetí etapě znovu měnit kolo.

Českokrumlovský rodák přesto bojoval, ale kvůli špatné viditelnosti to bylo téměř nemožné. „Prach je tady opravdu nejotravnější, co jsem na Dakaru zažil. Navíc nefoukal vůbec vítr, takže se neprůhledná stěna ani nehnula. V kombinaci s těmi skalami to byla velká komplikace. Viděl jsem před sebou jen pět metrů, takže podle toho jsem musel uzpůsobit rychlost, jinak by to mohlo dopadnout špatně. Rozhodně by se nevyplatilo riskovat," nastínil Tůma a doplnil: „Prach před námi často rozvířily motorky. V nějakém terénu jsou třeba pomalejší, ale pak vás předjedou zpátky a vytvářejí prachovou clonu."

Třetí etapa byla podle Tůmy celkově hodně náročná. „Terén byl hodně měkký. Stroj dostával zabrat, několikrát jsem se s ním točil na místě. Samozřejmě také nechyběly ostré kameny," popsal český závodník. „Potěšilo mě, že jsem dojel čtyřicet minut za prvním. S výsledkem jsem spokojený. Jsem překvapený, že se dvanáct lidí vešlo do čtyřiceti minut. To je hodně vyrovnané," dodal jezdec týmu BARTH Racing.

Rallye Dakar - 3. etapa: Naúm - Naúm (489 km celkově/404 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 3:48:01
2. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -3:31
3. Przygonski, Gottschalk (Pol., Něm./Mini) -4:19
...13. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -22:33
21. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) - 39:34
29. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) -49:13
35. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -1:00:01.
Průběžné pořadí:
1. Sainz 11:00:20
2. Attíja -4:55
3. Terranova, Graue (Arg./Mini) -8:09
...9. Prokop -48:05
23. Zapletal -1:52:25
26. Vaculík -2:24:26
42. Ouředníček -3:14:20.
Motocykly:
1. R. Brabec (USA/Honda) 3:29:31
2. Cornejo (Chile/Honda) -5:56
3. K. Benavides (Arg./Honda) -7:22
...19. Engel (ČR/KTM) -27:02
22. Michek (ČR/KTM) - 28:02
38. J. Brabec (ČR/KTM) -51:55
50. Vlček (ČR/Husqvarna) -1:16:45
59. Krejčí (ČR/KTM) -1:21:58
Průběžné pořadí:
1. R. Brabec 10:39:04
2. K. Benavides -4:43
3. Walkner (Rak./KTM) -6:02
...22. Engel -1:10:35
26. Michek -1:29:59
33. J. Brabec -1:56:45
49. Vlček -3:59:10
50. Krejčí -3:59:21
Čtyřkolky:
1. Enrico (Chile/Yamaha) 5:08:08
...12. Tůma (ČR/Yamaha) - 39:07
Průběžné pořadí:
1. Casale (Chile/Yamaha) 13:38:05
...11. Tůma -3:57:19.
Kamiony:
1. Karginov (Rus./Kamaz) 3:59:15
2. Vjazovič (Běl./Maz) -4:54
3. Šibalov (Rus./Kamaz) -11:13
...5. Loprais (ČR/Praga) -24:59
7. Macík (ČR/Iveco) -29:47
13. Šoltys (ČR/Tatra) -43:49
Průběžné pořadí:
1. Vjazovič 11:34:01
2. Karginov -2:18
3. Šibalov -20:01
4. Macík -38:59
...6. Loprais -54:52
8. Šoltys -1:25:36.
SSV (buggy):
1. Guell, Monleon (Šp./Can-Am) 4:42:47
...16. Macháček, Tošenovský (ČR/Can-Am) 22:53.
Průběžné pořadí:
1. Currie, Berriman (USA/Can-Am) 13:15:16
...37. Macháček -8:24:00