Článek
Před startem soutěže v Řecku jste se potýkal nejen s definitivním přechodem k jinému výrobci pneumatik, ale i zdravotními problémy. Co přesně vás trápilo?
Při pondělním přesunu z Česka se mi zablokovala záda. V Praze na letišti už jsem nemohl dojít do letadla. A když jsem v Řecku vystupoval, byl jsem takřka nehybný. Měl jsem štěstí, že na místě už byl můj fyzioterapeut a dal mě dohromady, protože hned v úterý jsme absolvovali test, který byl nesmírně důležitý.
Ladili jste vůz po přechodu na jiné pneumatiky. O jak zásadní změnu jde?
Dramatickou. V Argentině při předešlém závodě už jsme změnili dodavatele a já si připadal jako začátečník. Měl jsem úplně rozhozený rytmus. Během celé soutěže jsme neudělali žádný pokrok. Proto bylo nezbytné naplánovat test. Bohužel jsme z Argentiny přivezli auto nabourané, a tak jsme nemohli nové gumy vyzkoušet v Česku, ale až přímo v Řecku. Museli jsme vyladit nastavení a přizpůsobit styl odlišným pneumatikám, než které jsme používali v začátku sezóny.
Koncern Dmac, jehož gumy jste využíval, byl i jedním ze sponzorů vašeho týmu. Jak jeho odchod poznamená rozpočet pro mistrovství světa?
Dost. Konec roku bude určitě krušný. Ale šlo o nezbytný krok. Nebyli schopní připravit novou konkurenceschopnou směs. Určitě ne pro Řecko a příští soutěž na Sardinii, zřejmě ani pro další podniky letošního seriálu.
Nepřinese vám rozchod s jedním ze sponzorů problémy?
Zástupci Dmacu byli vstřícní, na všem jsme se domluvili bez problémů a není vyloučeno, že spolupráci obnovíme v příští sezóně. Všechno šlo hladce. Samozřejmě se musím připravit na skutečnost, že od nového dodavatele budeme mít špičkové gumy na šotolinové soutěže, ale na asfalt absolutní top materiál nedostaneme.
Je určen jen pro vyvolené?
Nikoliv. Jde jen o peníze. Zatímco pneumatiky pro šotolinu je Michelin ochoten dodat takřka jako balík doručovací službou, asfaltovou specifikaci si velmi chrání. Člověk si musí pronajmout celý testovací tým jejich koncernu, což nemůžeme akceptovat. Cena totiž za jeden den testu pokryje z pětiny naši účast na jednom závodě mistrovství světa.
Minulý rok jste v Argentině slavil čtvrté místo, což byl historický úspěch českého pilota v MS. Letos máte na kontě po pěti závodech 21 bodů, maximem je však sedmé místo. Jak jste s dosavadním průběhem spokojený?
Potřebuji zlepšení. Vždyť poslední dobrý výsledek jsem zajel minulý rok právě Řecku. Celý tým potřebuje výsledkovou vzpruhu. V Argentině jsem už kolikrát přetahoval snahu do extrému, snažil jsem se zajet skvělý čas alespoň v některé rychlostní zkoušce, ale marně.
Je pro vás uklidněním alespoň stav šampionátu, kdy máte po pěti závodech 21 bodů?
Určitě ano. Jde o potvrzení, že mám konstantní výkonnost. Po prvním a druhém závodě, kde jsme se zlepšili, panovalo velké očekávání. Ale výsledek se nedostavil. Potřebuji skalp některého ze soupeřů nebo alespoň hodně dobrý výsledek v erzetě. Pro sebevědomí svoje i celého týmu.
Přestože je odjetých teprve pět závodů, vedoucí muž šampionátu Ogier má v čele při očekávané neúčasti Loeba na většině závodů takřka nedostižný náskok. Jaká je mezi jezdci atmosféra? S jakým nasazením půjdou elitní tovární piloti do dalších závodů?
Myslím, že o titulu není pochyb. Připadne Ogierovi z Volkswagenu. Jeho týmový parťák Latvala i Hirvonen, jenž zaujal pozici jedničky u Citroenu, tvrdí, že letos šampionát vyhrát nemohou. Ale v jednotlivých závodech se určitě pojede na hraně. Nikdo se nevzdává a každý chce urvat nějaký triumf. Myslím, že oba největší Ogierovi konkurenti budou chtít ukázat sílu s ohledem na další sezónu.