Článek
"Jelo se naplno, nebylo co vymýšlet. Museli jsme spěchat, abychom si zajistili na neděli dobrou startovní pozici. V této konkurenci je dané umístění bomba," řekl Prokop, jenž se chce pokusit vylepšit 12. místo z loňska.
"Udělali jsme jednu velkou chybu, stejně jako spousta dalších (posádek). Přehlédli jsme jednu odbočku a přelítli jednu velkou skálu, takže jsem rád, že se nic nestalo. Rychle jsme se vrátili do trati," popsal jezdec týmu Benzina Orlen, jenž se dlouho držel v elitní desítce. Překonal jej ale například i Baragwanath startující až s číslem 339. Dvaatřicetiletý Jihoafričan by mohl být "černým koněm" závodu, v roce 2016 byl na Dakaru třetí v kategorii čtyřkolek.
Mezi motocyklisty byl nejrychlejší obhájce prvenství Ricky Brabec z USA. Ambiciózní vstup do Dakarské rallye předvedli jezdci z týmu ORION – Moto Racing Group. Martin Michek dojel na 24. místě a za sebou nechal dva jezdce na továrních strojích. Jeho kolega Milan Engel skončil šestatřicátý. „S časem jsem spokojený, je to zajímavý výsledek. Chceme, aby o nás tovární týmy věděly," dodal Michek. Jezdce v sobotu čeká slavní výjezd na startovní rampu, v neděli je pak na programu první etapa.
Žádné pokojné výjezdy dun, v Saúdské Arábii se začalo zostra. Prolog letošní Dakarské rallye se odehrál v písčité a kamenité pistě. „Byl to jedenáctikilometrový mazec, masakr. Na trati bylo totiž docela dost šutrů, jelo se přes horu a pak jsme octli v řečišti. Dalo se tam spadnout a jsem rád, že jsem to zvládl. Máme to dobře rozjeté," popisoval Michek, který na vítěze ztratili 40 vteřin.
Přitom organizátoři tvrdili, že letošní trasa bude mnohem techničtější a na účastníky čekají kopcovité terény. „To se zatím vůbec nepotvrdilo. Shakedown i prolog byl hodně rychlý. Doufám, že další etapy budou těžší, techničtější a nebude to rovné jako minulý rok," přál si Engel, který se ze začátku pral s navigací. „Celý rok jsem nemohl pořádně trénovat na motorce, těžce jsem se s tím sžíval. Myslím, že jsem mohl zajet rychleji."
To jeho týmový kolega si dával bacha hlavně na nebezpečné kameny. „Zvláště ty malinké kamenité jehličky jsou nebezpečné. Když je člověk chytne a najede na větší množství, tak ho to katapultuje do neznáma. Občas se tam nacházel také pařez mezi nimi. Proto je důležité se na to zaměřit a být sehraný s navigací," tvrdil Michek.
Jak porazit Hondu nebo KTM? Chytrostí!
Pro ORION – Moto Racing Group byly však sobotní výkony velmi dobrým signálem. Vždyť Michek porazil dva tovární jezdce na Hondě a KTM. „Trochu jsme to tam rozčísli mezi továrnami, za což jsme vždycky velmi rádi. Budeme bojovat dál, aby se nám to dařilo," tvrdil Michek, který před rokem bojoval o pozici nejlepšího nováčka na Dakaru. Jak vůbec může český tým porážet závodníky na továrních hondách či KTM? Chytrostí. Prostředky a několikaletým vývojem to určitě nelze.
„Máme motorky od KTM, ve kterých jsme si samostatně seřídili motory. A dále používáme hodně českých komponentů, protože se můžeme podílet na jejich vývoji a přizpůsobovat to našim potřebám. Jsme v přímé spolupráci s lidmi, kteří vyrábí například výfuky, sedačky nebo brzdy. I tak jsou ale tovární týmy před námi o krok napřed," vysvětlil Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group.
V kategorii čtyřkolek obsadil Tomáš Kubiena šesté místo mezi šestnácti startujícími. Za vítězným Alexandrem Giroudem z Francie zaostal o 14 sekund. Třináctým časem vstoupil do svého prvního Dakaru Tomáš Enge, který byl před startem rallye přeřazen z kategorie SSV mezi takzvané prototypy. Josef Macháček byl osmadvacátý.
Obhájce pátého místa Macík měl z prologu strach, neboť vždy začíná pomaleji. Nakonec jej ale porazili jen Vjazovič a jeho týmový kolega Alexej Višněvskij. "Bylo to dobré, rychlé. Pořád jsme jeli plný (plyn). Všude byly větvě, stromy, takže jsme občas něco trefili, ale snad je všechno dobré," řekl Macík krátce pro projetí testu, kdy ještě netušil, jak se umístí. "Bylo to ale jen o tom udržet startovní pozici do neděle," podotkl.
Do první desítky se prosadili i Aleš Loprais (6.), Martin Šoltys (8.) a Jaroslav Valtr (9.). Obhájce prvenství Andrej Karginov z Ruska byl se ztrátou 28 sekund jedenáctý. "Bylo to skvělé. Jeli jsme trochu na jistotu, protože jsme měli informaci, že na trati jsou zrádné kameny. Spadla z nás nervozita, která nás provázela od prvního testu na covid až na start prologu," uvedl Lopraisův mechanik Petr Pokora.
Výsledky prologu se nebudou započítávat do průběžného pořadí, dosažené časy pouze rozhodly o pořadí na startu úvodní etapy. V neděli v ní čeká účastníky na trase z Džiddy do Biši dohromady 622 km, z toho 277 km bude představovat rychlostní zkouška.
Rallye Dakar - prolog (Džidda-Džidda, 129 km celkově/11 km rychlostní zkouška): | |
---|---|
Automobily: | |
1. Attíja, Baumel (Katar, Fr./Toyota) | 5:48 |
2. Baragwanath, Perryová (JAR/CR6 buggy) | stejný čas |
3. Radžhí, Von Zitzewitz (Saúd. Ar., Něm/Toyota) | -8 |
...11. Prokop, Chytka (ČR/Ford) | -17 |
25. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) | -32 |
29. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) | -38 |
Prototypy: | |
1. Meeke, Rosegaar (Brit., Niz./Zephyr) 6:40, | |
...13. Enge, Tošenovský -20, | |
28. Macháček, Vyoral (všichni ČR/Can-Am) -41. | |
SSV: | |
1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 6:43. | |
Motocykly: | |
1. R. Brabec (USA/Honda) | 6:01 |
2. Barreda (Šp./Honda) | -6 |
3. Sanders (Austr./KTM) | -13 |
...24. Michek | -40 |
27. J. Brabec | -54 |
36. Engel (všichni ČR/KTM) | -1:06 |
41. Podmol (ČR/Husqvarna) | -1:18 |
44. Pabiška -1:20, 50. Krejčí (ČR/KTM) | -1:47 |
60. Lhotský (ČR/Husqvarna) | -2:32 |
Čtyřkolky: | |
1. Giroud (Fr./Yamaha) | 7:35 |
...6. Kubiena (ČR/Yamaha) | -14 |
Kamiony: | |
1. Vjazovič 6:38 | |
2. Višněvskij (oba Běl./MAZ) -1 | |
3. Macík (Iveco) -3, | |
...6. Loprais (Praga) -9, | |
8. Šoltys (Tatra) -15 | |
9. Valtr st. (Iveco) -18, | |
15. Tománek (Tatra) -1:04, | |
31. Tomeček (Tatra) -2:50, | |
40. Randýsek (všichni ČR/MAN) -4:34. |