Hlavní obsah

Prezident odstartoval rallye, po úvodním dni vládne Ogier

Aktualizováno

Osminásobný šampion Sébastien Ogier vede po prvním dni Středoevropskou rallye, kterou ve čtvrtek na Hradčanském náměstí v Praze slavnostně zahájili prezident Petr Pavel a členové vlády. Po speciální zkoušce na dostihovém závodišti v Chuchli a v okolí Klatov, kam se jezdci přesunuli, má Ogier náskok 0,9 vteřiny na Thierryho Neuvilla. Ten tak úspěšně začal cestu za možnou korunovací. Nejlepším z Čechů je dvanáctý Filip Mareš. V pátek závod pokračuje na Šumavě.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Prezident Petr Pavel startuje Středoevropskou rallye v Praze. Jako první z rampy sjel Filip Mareš.

Článek

Jako první ze slavnostní rampy na Hradčanském náměstí sjel český pilot Filip Mareš, jenž se také jako první pustil do měřeného testu v Chuchli, který ozvláštnil i speciální skok, na němž se létalo zhruba 30 metrů.

„Jsem moc rád, že jedeme první. Je to pro mě odměna, že jsme se sem dostali, a je to i prestiž. Ale je to nevděčné, protože ostatní budou koukat na přenos a budou zjišťovat, co ten skok dělá. To přináší dnešní doba, kdy se to vysílá živě, a každý, kdo nestartuje mezi prvními, tak zapne telefon a během minuty si může vyškrábnout veškeré informace,“ popisoval už před startem Mareš.

Je však nutné říct, že většina jezdců se na skoku šetřila, přece jen šlo o úplný úvod čtyřdenního klání.

V Chuchli, kde část dostihové dráhy pokryl asfalt, pak byl nejrychlejším Sébastien Ogier. Mareš na něj ztratil necelých šest vteřin. Nicméně tato zkouška není pro celkové výsledky rallye zásadní.

„Že se rallye podařilo dostat až do Prahy, je nádhera. Někdo na to může nahlížet jako na zbytečné roztrhání závodu, ale záběry s Pražským hradem obletí celý svět a je to skvělá reklama pro Prahu i Česko,“ myslí si Mareš.

On sám považuje start na světové rallye, jejíž podstatná část se odehrává v Česku, za jeden ze svých sportovních vrcholů. „Ale u vrcholu by měl mít člověk taky nějaký pořádný výsledek. Tak bych si přál, abych to mohl na konci závodu říct, že je to skutečně jeden z vrcholů. Od toho nás však dělí čtyři dny těžkého závodění.“

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Start závodu na Pražském hradě

Z Chuchle se jezdci přesunuli do Klatov, kde si střihli večerní jedenáctikilometrovou zkoušku. Tu vyhrál Neuville, Ogier na něj ztratil vteřinu, nicméně udržel se ve vedení, byť odstup je minimální. Dvanáctý Mareš nabral zhruba půlminutové manko. Neuville přitom nebyl se svým představením spokojený, protože na trati trefil balík slámy. A má obavu, že se to na aerodynamice auta projeví i při páteční ranní rundě.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Francouzský jezdec Sébastien Ogier při speciálce v Chuchli.

Právě jemu jde o hodně. Stejně jako loni, kdy tu byl korunován Fin Kalle Rovanperä, může Středoevropská rallye definitivně rozlousknout boj o titul. Do závodu vstoupil 36letý Belgičan Neuville s náskokem 29 bodů na stájového kolegu z Hyundai Estonce Otta Tänaka, jenže o týmové hierarchii nemůže být řeč. „Je důležité, aby u nás neprobíhal žádný vnitřní boj. Pak můžeme dotáhnout věci do úspěšného konce,“ přeje si Neuville.

Aby mu už v neděli připadl premiérový titul (hned pětkrát byl vicemistrem světa), musí získat o dva body víc než Tänak. Třetí Sébeastien Ogier nesmí získat o deset bodů víc než Neuville a čtvrtý Evans pak o šestnáct bodů víc!

Jako jeden z klíčových faktorů se při loňském premiérovém ročníku ukázalo proměnlivé počasí. Tentokrát ale v tuzemsku panuje příjemné babí (tereziánské) léto, což si pochvaluje i osminásobný mistr světa Sébastien Ogier. „Počasí zatím vypadá hezky, takže doufám, že budeme mít lepší přilnavost a nejspíš i lepší podmínky. To jsou ingredience k tomu, abychom viděli skvělý závod.“

Na Šumavě se pokračuje i v pátek, v sobotu a neděli se závodí v Rakousku a Německu.

Středoevropská rallye, podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích - po druhé rychlostní zkoušce:
1. Ogier, Landais (Fr./Toyota Yaris) 7:50,6
2. Neuville, Wydaeghe (Belg./Hyundai i20) -0,9
3. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Hyundai i20) -1,7
4. Kacuta, Johnston (Jap., Ir./Toyota Yaris) -2,0
5. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20) -2,1
6. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Puma) -2,4
...
12. MAREŠ, BUCHA (ČR/Toyota Yaris) -28,2
22. ČERNÝ, KRAJČA (ČR/Ford Fiesta) -1:00,8
23. CVRČEK, TĚŠÍNSKÝ (ČR/Škoda Fabia) -1:00,8
30. KOHN, WHITTOCK (ČR, Brit./Ford Fiesta) -1:19,4
31. NEŠETŘIL, ČERNOCH (ČR/Škoda Fabia) -1:43,8