Článek
Vykázání fanoušků představuje pro organizátory tvrdý oříšek, který se dosud nikdy nepodařilo uspokojivě zvládnout. Jen v závěru loňského roku se přihodilo hned dvakrát, že při rallyeových soutěžích v tuzemsku došlo ke dvěma vážným nehodám. V listopadu při rallye v Horním Hradišti u Plas na severním Plzeňsku bylo šest lidí zraněno, z toho dva velmi těžce. O necelý měsíc později na Pražském rallyesprintu po nehodě polsko-britské posádky Leszek Kuzaj, Craig Parry zemřeli dva muži, poté co vůz rovněž vjel do diváků.
"Legislativní nástroj pro omezení pohybu osob přitom stále nemáme, takže pohyb diváků musí být jen o dohodě s organizátory. Pokud uvidí někoho v zakázané zóně, budou to hlásit řediteli závodu a ten raději celou rychlostní zkoušku zruší. V tom máme oporu i v asociaci jezdců," řekl v pondělí ČTK Josef Pátl z pořadatelské společnosti Mediasport.cz.
Koncept 4P
Pomoci mají i další opatření. "Máme koncept 4P: 'Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatele'. Snažíme se jim získat respekt, vyznačíme bezpečné a zároveň atraktivní zóny, na každém mezinárodním šampionátu rozdáme přes deset tisíc fotokartiček, na jejichž rubu jsou bezpečnostní pokyny," popsal další prvky koncepce jiný z organizátorů Filip Schovánek.
Pro jezdce mají organizátoři připravenou jinou novinku, systém ochrany krku HANS. "Od ledna 2009 je povinný ve valné většině soutěží FIA, tedy i v ČR," řekl Pátl. Systém se snaží zamezit efektu takzvaného "prásknutí bičem", které následuje po nárazech a může znamenat nebezpečí prasknutí obratlů.
"Náklady jdou pro jednu posádku až ke 120 tisícům korun, nejde jen o to účko za krkem, ale i o helmu a sedačku. Ale považujeme za rozumnější, aby se raději nejel jeden dva závody, pokud za ty peníze dokážeme zabezpečit celý HANS systém," dodal Pátl.
Sezona odstartuje víkendovou Valašskou rallye, mezinárodní šampionát má sedm dílů.