Hlavní obsah

Plány jsme nenaplnili, ale mise byla úspěšná, říká po návratu z Dakaru Spáčil

PRAHA

Marek Spáčil se s týmem MS Rally Truck vydal na trať Rallye Dakar poprvé jako hlavní pilot a o to větším překvapením bylo, že byl s liazkou dlouho nejlepším českým vozem mezi kamióny. Nakonec ale Spáčilovu posádku zastavily ve 12. etapě technické problémy. „V tom terénu měly velké potíže čtyřkolky, s pohonem dvou kol to nešlo,“ prohlásil Spáčil ve středu po návratu do České republiky.

Foto: Sport.cz

Marek Spáčil s kamiónem Liaz na trati Rallye Dakar.

Článek

„Odjížděli jsme s cílem dojet do dvacátého místa, když půjde všechno hladce tak do desátého. Soutěž se vyvíjela nad očekávání, pohybovali jsme se od pátého do osmého místa. Nakonec nás ale zklamala technika, jeli jsme jen na jednu nápravu. Ve 12. etapě jsme hned v úvodu zapadli v písku a to byl konec. Vzdát jsme museli ze sedmé pozice, kdyby bylo všechno bez problémů, tak si myslím, že jsme mohli myslet na konečné páté místo. Plány jsme zcela nenaplnili, přesto hodnotím misi jako úspěšnou,“ líčil Spáčil.

Podobně jako jiné posádky, i tu Spáčilovu zaskočila náročnost letošního ročníku slavného podniku, která se poprvé jela na území Argentiny a Chile. „Byl to jednoznačně nejtěžší Dakar po všech stránkách. Jiný kontinent, jiné země, žádné zkušenosti. Organizátoři navíc měli přehnané ambice a druhou část soutěže už raději ořezali,“ uvedl navigátor Jaroslav Lamač, který byl - po jedenáctileté odmlce - na  proslulé soutěži posedmé.

Doprovodný vůz jezdil sám

Mezi nedostatky Dakaru přesazeného do nových podmínek patřily významné nepřesnosti v itineráři. „Routebook pro druhou polovinu soutěže jako by psal někdo jiný, vzdálenosti přestaly odpovídat realitě, dominantní body chyběly, naopak tam byly bezvýznamné. Moje role byla potlačena, nebyl jsem schopen adekvátně navigovat,“ stěžoval si Lamač. Své si užila i trojice mechaniků Spáčilova týmu. „Během deseti dnů jsme naspali asi dvanáct hodin. Doháněli jsme to během dne, občas i řidič doprovodného vozu, takže tatra občas jezdila sama,“ podotkl se smíchem jeden z tria Luděk Podhorný.

I přes zklamání z nedokončení soutěže je celý tým připraven pokračovat v práci a za rok vyrazit na Dakar znovu. „Další ročník chceme určitě jet, i když svou roli samozřejmě hraje spousta aspektů. Chceme předělat doprovodné i závodní vozidlo. Úprav bude spousta, ale víme přesně, jakým směrem jít, abychom dokázali znovu držet krok s absolutní špičkou,“ dodal Spáčil.

Cesta do Jižní Ameriky byla pro Spáčila splněním dávného snu o velkém dobrodružství za volantem. „Od mládí jsem soutěž sledoval, účastníci pro mě byli jako bohové. Pak jsem se dostal do Afriky jako divák, novinář, mechanik, řidič doprovodného kamiónu. Nebyl jsem nováčkem, ale jako hlavní pilot jsem jel poprvé. Afrika mi sice trochu chyběla, ale mělo to jiné kouzlo: vynikající atmosféru s obrovskou diváckou podporou,“ uzavřel Spáčil.

Související témata: