Článek
Před odjezdem na Dakar si David Pabiška, Dušan Randýsek či Josef Macháček pochvalovali, jak pod křídly KM Racingu našli potřebné zázemí a konečně nejedou na slavnou soutěž v roli amatérů, jejichž jediným cílem je dojet. Hrozba teroristických útoků ale donutila organizátory proslulého pouštního dobrodružství jubilejní ročník zrušit. A příští ročník se vůbec poprvé pojede mimo Evropu a Afriku - v Argentině a Chile.
Letos se pořadatelé ze společnosti A.S.O. pokusí nahradit zrušený Dakar seriálem několika kratších soutěží. O konečné podobě série zatím není jasno, první podnik ale startuje již tuto neděli. Z maďarské metropole vede trasa na sever Rumunska a odtud zpět přes Debrecín k Balatonu. Ani středoevropská varianta soutěže se neobešla bez problémů a původně plánované etapy v okolí transylvánské Sovaty musely být přesunuty do oblasti Baia Mare. „V Rumunsku zaskočila pořadatele sněhová kalamita, místy až třímetrové závěje se nepodařilo z cest odstranit. Proto se udělalo kolečko kolem Baia Mare,“ vysvětluje šéf KM Racingu Pavel Kubíček.
Motocyklový nadšenec, který na vlastní kůži vyzkoušel útrapy Dakaru, vysílá do soutěže trio jezdců. Motorkáře Pabišku s Randýskem a velezkušeného čtyřkolkáře Macháčka. „Slovák Ivan Jakeš si bohužel natrhl vazy v rameni a Roman Michalík měl při předstartovní prohlídce nález na plicích, momentálně je na důkladném vyšetření v Olomouci a jeho start není možný,“ lituje Kubíček, že tým nebude kompletní. I tak ale jede KM Racing do Maďarska s vysokými ambicemi. „Nejedeme tam s cílem dojet, ale závodit,“ má jasno Kubiček.
Motokros do neznáma
Na co se jezdci KM Racingu připravovali? Zapomeňte na to, že sedm etap Středoevropské rallye bude poklidnou projížďkou maďarskou pustou. „Bude to rychlostní motocyklový závod, od začátku do konce na plný plyn. Narozdíl od Dakaru, kde se dá taktizovat, nás na startu odmávnou a pojede se fest,“ je přesvědčen Pabiška. „Očekávám motokros do neznáma. Na Dakaru se navíc nemusí na pořadí vůbec projevit drobná závada, tady bude i výměna svíček znamenat pád dozadu,“ doplňuje Macháček.
Obavy mají jezdci především z rumunské části. „Organizátoři jistě udělají všechno pro to, aby tratě zabezpečili, ale hrozba, že na silnici vyjede nějaký povoz nebo vyběhne koza, je stejně hodně reálná,“ říká Macháček. „Zase lepší koza než velbloud,“ kontroval se smíchem Randýsek.
Na jednom se ale jezdci shodují: tratě v Maďarsku a Rumunsku jsou dobrou přípravou pro příští ročník Dakaru v Jižní Americe, kde lze očekávat podobný charakter tras. I proto je startovní pole nabité těmi nejlepšími, ať už v kategorii motocyklů, automobilů nebo kamiónů. „Kvalitativně to není Dakar, ale bude to hodně zajímavé,“ věří Randýsek. Současně už závodníci myslí na další ročník „skutečného“ Dakaru. Příjem přihlášek totiž začne již 15. května, start je plánován na 3. ledna 2009 v Buenos Aires.