Článek
"Já jsem neodešel od motorek, jen jsem vypomohl týmu s problematikou navigátora kamionu. Věděli jsme to už v průběhu minulé sezóny. Vzal jsem to i jako získávání zkušeností v navigaci. Na stará kolena se k tomu asi ještě vrátím, ale zatím je motorka na nějaké úrovni, na které se můžu vracet," řekl Pabiška v prosinci novinářům.
V letošním roce se navíc chce motocyklovým závodům věnovat víc, než byl v poslední době zvyklý. "Srdcem jsem pořád soutěžák, takže bych se chtěl vrátit do endura. Na Šestidenní a podobně. Do sportovního důchodu se mi ještě nechce," pousmál se.
Na Dakaru chce vylepšit maximum
Nyní se ale liberecký motocyklista soustředí na Dakar. "Určitě bych chtěl vylepšit své maximum. Nikdy jsem o výsledcích nemluvil. Pokud nebudu mít technické problémy, které jsem mívával, tak jezdecky na to mám," uvedl Pabiška. Dobře si ale uvědomuje, že oproti elitním motokrosařům nebude mít za sebou početný podpůrný tým. "Je to boj amatéra proti přesile, ale je to od srdce," řekl.
Člen týmu KM racing je rád, že se mohl vrátit za řidítka motocyklu. Kategorie jednostopých strojů je pro něj výrazně prestižnější než kamiony. "I když tím nechci snižovat kvalitu kamionů. Když se závodí, tak je to na nějaké úrovni. Poté co jsem zažil (kamiony), tak na to mám svůj názor. Nejtěžší jsou motorky a čtyřkolky," uvedl Pabiška.
Motocyklisté si totiž musejí vše dělat sami, nemohou spoléhat na pomoc dalších členů posádky. "Nikdo vám nic neodpustí a jste hotový závodník. Musíte dělat vše. Jste trojkombinace - mechanik, navigátor a jezdec," vysvětlil Pabiška. "Dovolím si tvrdit, že umístění v kamionu do desítky v erzetě se rovná do 40. místa v motorkách. Je tam obrovský výkonnostní rozdíl," řekl.
Změnil přípravu
Nadcházející rallye Dakar se uskuteční popáté v Jižní Americe. Pabišku ale trochu mrzí, že se vytrácí původní idea legendárního závodu. "Mám strach z toho, že se to zkracuje. Začnou to být motokrosové závody. Na dlouhých erzetách si můžete dovolit nějaké svoje minely, čím je to kratší, tím je každá chyba po zásluze potrestaná. Letos je to trošku jiné, že se začíná hned do měkkého, do písku, a motorka je na to hned nastavená. Relativně by to měl být problém. Ale uvidíme," poznamenal Pabiška.
K úspěchu by mu měla pomoct i kvalitní a oproti minulosti zcela změněná příprava. "Kompletně jsem ji předělal. Více do kardia než do posilování. Od září jsem například najel tisíc kilometrů na kole, což je docela dost v tomhle počasí," uvedl Pabiška.
Navíc se dost připravoval i na ledě a věnoval se hokeji. "Byl jsem čtyřikrát týdně na ledě. Mám dobré vedení, extraligové zkušenosti tam jsou," poukázal na skutečnost, že jeho bratři Marek a Lukáš mají za sebou řadu zápasů v nejvyšší soutěži. "Kluci s námi ale moc nechodili, mají povinnosti v klubech. Rady jsem ale dostával," dodal.