Článek
Můžete přiblížit, jak probíhalo testování a příprava nového soutěžního vozu?
Kilometrů jsme najezdili opravdu hodně. A dojmy mám jen pozitivní. Pochopitelně ve srovnání s Fabií S2000 jde o zcela odlišné auto z pohledu motoru, protože nyní používáme turbo. Nemohu však říct, kolik času a kilometrů jsem při vývoji v autě seděl. Nevedu si statistiky, není pro mě důležité, zda jsem absolvoval v autě pět, deset nebo padesát tisíc kilometrů. Klíčová je spolehlivost vozu.
Vyžaduje Škoda Fabia R5 odlišný styl řízení ve srovnání se Škodou Fabií S2000?
S ohledem na turbomotor pochopitelně jede jinak. Nové auto nevyžaduje tak precizní řazení jako dvoulitr, kdy se muselo přeřadit těsně pod omezovačem. Určitě jsou rychlejší výjezdy ze zatáček. Vždyť kroutící moment je dvojnásobný, což je pochopitelně znát.
Je po triumfech se Škodou Fabia S2000 možné klást si jiné cíle než vítězství od samého začátku?
Skutečná rychlost se ukáže až při ostrých kilometrech na měřeném úseku v soutěži. Z testů máme dojmy dobré. Ale teprve start na Šumavské rallye nám ukáže, co je třeba zlepšit a případně na jakou oblast se zaměřit. Ve srovnání s minulým vozem je nových komponentů poměrně dost. V testech jsme ověřili, že vše funguje. Tak uvidíme.
Kladli jste největší důraz tedy na spolehlivost Fabie R5?
Rozhodně. Jednalo se o absolutní prioritu. V podání Fabie S2000 byla doménou právě spolehlivost. Auto bylo prakticky nezničitelné. Při vývoji Fabie R5 si nevybavuji okamžik, kdy bychom měli technické problémy. Tudíž doufám, že je nové auto rychlejší a spolehlivější.
Kde všude jste Fabii R5 otestovali? Zažili jste při ladění vozu i extrémní situace?
Jezdili jsme ve Finsku, Francii, Itálii, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Česku nebo Řecku. Vyzkoušeli jsme sněhově tratě, šotolinové či asfaltové. Největší extrém představovalo Řecko. Jezdili jsme prakticky po skalách, cesty byly plné obrovských balvanů, teploty mimořádně vysoké. To byl vážně extrém.
Bylo pro vás snadnější usednout do vozu s turbem, s nímž jste měl zkušenosti už z vozů specifikace WRC?
Vystřídal jsem hodně aut. S mými zkušenostmi není přesedání z vozu do vozu tématem. Aby člověk dokázal jet na limitu v průběhu celého závodu, musí s autem najet určité množství kilometrů. Tu šanci jsem dostal.
Soutěžení premiéra vozu se uskuteční při Šumavské rallye, zatímco Fabia S2000 absolvovala první ostré kilometry při slavné soutěži v Monte Carlu. Jde ze strany týmu o určitou opatrnost?
Vůbec ne. Vývoj běžel podle plánu. Vše bylo určené předem. Navíc si myslím, že český fanoušek může být spokojený, protože uvidí první soutěžní kilometry českého vozu na domácí půdě. Doufám, že tratě budou příznivci obsypané.
Máte jasno už o svém závodním programu na letošní sezónu?
S jistotou pojedu šest soutěží domácího šampionátu. A doufám, že po určité odmlce se svezu i v soutěžích mistrovství světa.
Volksvagen už avizoval, že i v několika nejbližších sezónách hodlá aktivně podporovat projekt WRC. Je tedy cílem vedení koncernu ovládnout elitní kategorii WRC a pomocí Fabie R5 i druhou nejprestižnější třídu WRC2?
Věřím, že to tak bude.