Hlavní obsah

Nový vůz, barvy i sponzoři. Macík vyráží na Dakar obhajovat titul

Jeho otec, který na Dakar jezdí skoro čtvrtstoletí, přiznává: „Nikdy jsem netušil, jaký je rozdíl mezi prvním a druhým místem. Je to jako černá a bílá. Druhé a třetí místo je sice fajn, ale vítěz bere vše!“ Martin Macík mladší jen souhlasně kývne hlavou. Už v pátek se pro něj rozjede dvoutýdenní pouť za obhajobou dakarského triumfu. Má sice po boku stejné věrné parťáky, ale jinak toho u něj bude dost jiného a nového. „Říká se, že obhajovat titul je horší než ho získat. Já s tím naprosto souhlasím.“

Komplikace v týmu Martina Macíka v závěru přípravy na Dakar. Navigátor skončil v nemocniciVideo: Sport.cz

Článek

Svého Čendu, jak láskyplně přezdíval loňský vítězný kamion, prodal a teď bude pro změnu startovat s Bohoušem, jenž je Čendovým mladším a vylepšeným „bratrem“. „Je to upgrade z EVO3 na EVO4. Spolehlivost, materiálové věci, rozložení váhy a nová elektronika. Není to nic velkého, ale pro mě jako řidiče, který v tom sedí denně, je super, když vím, kde co je,“ říká.

Kamion má zároveň oproti dřívější oranžové černo-bílou barvu, snad aby Macíkovi připomínal slova otce, jak rozdílná je v cíli první a druhá příčka. Nový barevný ohoz dostala i posádka a loňský triumf přivábil také další mecenáše - výrobce pneumatik Prometeon či firmu Festa, která Macíkův tým zásobuje nářadím. „Mohu poprvé říct, že se můžeme nadechnout a plánovat. A to je, když chcete být na špici, hrozně důležité,“ uvedl pro ČTK.

Významně se rozrostl i jeho tým MM Racing. Loňské suverénní vítězství, za nímž stála také bezchybnost vozu, přilákala další jezdce, kteří zatoužili po kamionu ze sedlčanských dílen. A tak na letošní slavné rallye se jich představí hned devět, což je na jedné straně pro stáj velké sousto, na straně druhé ale může Macíkovi pomoct v závodě, protože všechny posádky, kteří si u Macíků pořídily auto, si navzájem slíbily být v nesnázích parťáky.

Sám Macík ze hlavní konkurenty označil Nizozemce Keese Koolena, Mitchela van den Brinka a Aleše Lopraise, jenž loni skončil druhý. „Uvidíme, Dakar není o tom být nejrychlejší, ale o tom nemít problémy, neudělat chybu a dojet. Pak teprve můžete vyhrát. Chtěli jsme spolehlivější kamion, i když jsme na Dakaru 2024 neměli žádné problémy – i proto jsme ho vyhráli. Ale vždy je co zlepšovat a věřím, že se nám to podařilo,“ říká 35letý Macík, jehož čeká už 13. Dakar.

Loni se stal po 23 letech prvním Čechem, který od posledního triumfu Karla Lopraise vyhrál kategorii kamionů. A sám zpětně přiznává, že to byl šok.

„Nebyli jsme na to připravení. Vždyť připravte se na vlastní vítězství, to je blbost. Děláte vše pro to, ale nejste. A najednou vám to někdo poví a vy si řeknete: ‚Ty jo, vždyť je to 23 let.‘ Je mi 35, dělám to 13 let a táta dokonce 22. On jel poprvé rok poté, co Karel ten Dakar naposledy vyhrál. Myslím, že je dobré si to pamatovat a říct si, že je to zpět v Česku. Jen tahle myšlenka je speciální. I když je to jen jeden rok a jedna výhra, už vám ji nikdo nevezme. Jsem na to hrdý.“

Teď říká, že přijíždí sice jako obhájce vítězství, ale ne jako hlavní favorit. I proto, že Dakar je nevyzpytatelný a třeba na úvod nabídne pekelnou dvouetapu Chrono48.

„Líbí se mi to, ale ten začátek bude náročný a extrémní. Trochu se bojím, že se tam hned oddělí plevel od ostatních a nebude to jednoduché. Už na začátku se udělají velké rozestupy. Ale pár Dakarů jsme odjeli a víme, že to bude úplně jiný Dakar, úplně nový Dakar a vůbec to nemusí dopadnout jako loni,“ popisuje Macík. „Když už vyhrajete, tak buď uspějete v blízkém startu kariéry, kdy jste schopní říct, že je to překvapení, nebo děláte vše pro to, abyste uspěli, a po dlouhých letech je to zadostiučinění, což byl náš případ. V obojím ale zjistíte, že udělat to znovu je hrozně náročné.“

Cesta za obhajobou ale startuje.

Související témata: