Článek
Nikoli osm jezdců jako dosud, ale rovnou deset jich dosáhne v prvním podniku letošního seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích ve Švédsku na bodované příčky, nikoli deset bodů jako do loňské sezóny, ale rovnou pětadvacet bude brát vítěz, zatímco jezdec na druhém místě si připíše na konto o sedm bodů méně a třetí v pořadí pak dokonce o deset.
„Dvoubodový rozdíl mezi prvním a druhým místem neznamenal prakticky nic, sedm bodů už něco řeší,“ přivítal změnu, kterou FIA po vzoru formule jedna i do mistrovství světa v rallye zavedla, šéf továrního týmu Citroënu Oliver Quesnel.
„Jasně, je to větší motivace k tomu, aby člověk chtěl jednotlivé soutěže vyhrát,“ přitakává jednička v barvách Fordu Mikko Hirvonen. „Nemyslím ale, že by nový systém třeba na právě startujícím šampionátu něco změnil. Nahrává sice mému největšímu soupeři Loebovi, ale na to se nesmím dívat. Pokud chci šampionát vyhrát, musím ho porážet a zvítězit v co největším počtu soutěží.“
Úřadující juniorský mistr světa v rallye Martin Prokop zatím netuší, co změna v bodování přinese.foto: Zdeněk Sluka
Úřadující juniorský mistr světa Martin Prokop startující letos v nově stvořeném šampionátu SWRC s Fiestou S2000 s Hirvonenem souhlasí. „Zatím je to pro mě velká neznámá. Každopádně bodový rozdíl mezi prvním a druhým místem je ve srovnání s minulostí zásadní, takže motivace vyhrát bude o to větší. Ale tu já měl vždycky, protože mně nikdy nebavilo jezdit na taktiku a kalkulovat, zda by na mě mohly nějaké body zůstat,“ říká na rovinu.
Změny v systému bodování MS v rallye |
Na rozdíl od sezón předchozích boduje v jednotlivých soutěžích nikoli prvních osm, ale deset jezdců. |
Vítěz nezískává jen deset bodů, jako v minulosti, ale pětadvacet. Na dalších místech se boduje podle systému 18-15-12-10-8-6-4-2-1. |
Šéfové dvou továrních stájí, kolem nichž se ve světě rallye všechno točí, však myslí dál. Uvažují o budoucnosti, shodně se domnívají, že by nový systém mohl do automobilových soutěží přivést další výrobce a tovární týmy, což by rallye jen a jen pomohlo.
„Už po dva roky jsme tuto změnu požadovali,“ tvrdí šéf Citroën Reacing Teamu Oliver Quesnel. „A nikoli snad proto, že by nahrával Sébastienovi Loebovi, neboť sedmibodový odstup mezi vítězem a druhým jezdcem je už přece jen značný, ale proto, že jsme mysleli na budoucnost. Další výrobci potřebovali impuls, aby do rallye přišli a nový systém bodováním jim ho dává.“
Šéf stáje BP Ford Malcolm Wilson zastává stejný názor. „Na strategii našeho týmu a jeho přístupu k rallye sice nový bodovací systém nic nezmění, ale o dobrou věc nesporně jde. A v delším časovém horizontu výsledky určitě přinese. Zvláště teď s nástupem nových vozů třídy S2000,“ tvrdí Wilson. „Pro spoustu jezdců představuje zavedení nového systému šanci vidět jméno své a jméno sponzora v popředí výsledkové listiny. Hlavně to je a bude impuls, který zájmu o rallye pomůže.“