Článek
Co den před startem rallye řešíte?
Pípu! Ve čtvrtek za námi přijede asi dvacet našich fanoušků. Dovezli jsme pro ně sudy piva, které jsme dokázali uchránit před mrazem, ale porouchalo se těsnění u pípy. To tu neseženete. Snad nám ho přivezou z Prahy. Češi a bez piva, to si nedovedu představit.
Když máte takové starosti, tak to auto nejspíš dobře funguje...
Báječně! Půjčili jsme si speciální tlumiče na sníh, takže jsme zvedli světlou výšku auta. Pomáhal nám to ladit i v Česku známý finský jezdec Jani Paasonen. Skvěle to funguje i na pneumatikách s 360 sedmimilimetrovými hřeby. Jsme oproti loňsku rychlejší přibližně o čtyři sekundy na kilometr, což je hodně. Samozřejmě jsme na našem Subaru WRX STI uplatnili i další vylepšení.
Testovali jste na zamrzlém jezeře, jak jste se těšil?
Máme to zdárně za sebou. Jani nám to zařídil u bývalého finského jezdce Pentti Koskiemiho, který tu šéfuje areálu, něco jako je u nás Sosnová. Prý skvělý chlapík, klidně mu půjč auto, on Tě protáhne... Nakonec jsem měl bobky.
Co vám vyvedl?
Posadil mě do svého BMW, a že mi ukáže, kudy budeme jezdit. Po dvou kilometrech hup a byli jsme za sněhovou bariérou. Auto si lehlo na bok a zastavilo se až kousek od stromu... Byl z toho chudák smutný, prý se mu za deset let, co areálu šéfuje a má tam i jezdeckou školu, něco takového nestalo. Pak jsme čekali skoro dvacet minut, než nás vytáhli, protože dveře byly zkřížené.
Takže nepříjemný začátek na úvod?
Docela ano, ale s jedním velkým poučením. Letos tu je mnohem méně sněhu než loni. Bariéry jsou nízké, takže stačí menší chyba a jste venku. V rychlosti kolem dvou set kilometrů ji lehce přeletíte a jste někde na sněhové pláni nebo v lese. Loni se auto zapíchlo do vysoké bariéry a zůstalo na cestě. Tady to jsou šotoliny protažené pluhem, místy po tréninku vydřené na tu šotolinu. Bude to trochu jiné závodění.
Jiná nepříjemnost už vás nepotkala?
Ještě jedna, ale ta pro nás dopadla dobře. Při výjezdu z vedlejší cesty jsem trochu přehlédl stopku. Široko daleko nikde nikdo... Až na ty dobře ukryté policisty. Hned nás zastavili. A tady jsou ostří. Jenže... Oni mluvili jen finsky. To já nesvedu. Jejich hodně špatné angličtině jsem nerozuměl, tak jsem dělal, že nerozumím. Když zjistili, že mi nevysvětlí, co jsem udělal a proč mi dávají pokutu, vzdali to a pustili nás. A já si oddechl, protože pokuty jsou tu mastné. Opět se potvrdilo staré české přísloví, že mluviti znamená stříbro, ale mlčeti zlato.
Kolik jste toho natrénovali?
Hrozně moc, jeden den jsme najeli sedm set kilometrů. Vzhledem k tomu, že chci jednou jet jako řidič Rallye Dakar, zatím jsem byl jako navigátor Aleše Lopraise, když jsme vyhráli Silk Way Rally, tak si musím na velké porce zvykat. Ale je to strašně jednotvárné. Sněhové pláně nebo les. Nikdy vesnice nebo chalupa.
Počasí je hodně mrazivé?
Kdepak, teploměr neklesl pod mínus patnáct stupňů, místní kroutí hlavami, co to je za teplou zimu. Ale koncem týdne to prý trochu klesne, ale na třicítky natož čtyřicítky to nebude. Ohromně nám pomohlo, že jste tu s Petrou Řihákovou jeli už loni a ledacos známe.
Vy máte vysoké startovní číslo 58 a před vámi jede ukrajinská modelka z Playboye Inessa Tuškanová s mitsubishi. To je zážitek nebo ne?
Není. Tahle vysoká černovláska s dlouhýma nohama je pomalejší a tady jsou místa, kde se nedá předjíždět. Navíc za ní letí sněhová tříšť, není ani vidět. Už jsme byli za pořadateli, proč máme tak vysoké číslo. Prý je přidělovali hlavně Finům podle výkonnosti a cizince mezi ně dávali podle oka. Slíbili, že s tím do pátečního startu něco udělají a posunou nás do třicítky.
Čeká na vás 240 kilometrů rychlostních zkoušek, která bude nejnáročnější?
Ta sobotní úplně poslední, která měří 48,5 kilometru. Nikdy jsem tak dlouhou nejel, ani na Monte Carlu ne.
S jakým umístěním budete spokojený?
Arctic Rallye bude zároveň testem na pro nás důležitější Lotyšskou rallye ze seriálu mistrovství Evropy. Nesmíme rozbít auto, ale pomalu nepojedeme. Rádi bychom byli ve dvacítce a uspěli i mezi smíšenými a zahraničními posádkami.