Hlavní obsah

Největší plovoucí parkoviště připraveno. Dakarské přejímky jsou bojovkou

Le Havre

Přejímky jako bojovka! Ve francouzském přístavu Le Havre bylo rušno. Dakarské týmy odevzdávaly své závodní speciály. Na obrovském trajektu, největším plovoucím parkovišti s nejcennějším nákladem v celém Atlantickém oceánu, se vydají na plavbu směr peruánská Lima. Také tým Big Shock Racing nakonec úspěšně odevzdal pořadatelům závodní i doprovodná vozidla. Mohlo by zdát, že nalodit se na trajekt není nic složitého, ale celý proces Martinovi Macíkovi, pilotovi žluté liazky s číslem 510, jezdci na motocyklu Janu Brabcovi i týmovým mechanikům trval přes 8 hodin.

Foto: Big Shock Racing

Od moře už fouká... Tým Big Shock Racing před naloděním techniky v Le Havru.

Článek
Fotogalerie

Martin Macík se před Dakarem chystá na pánskou jízdu

Karavanu týmu tvoří závodní kamion Liaz, řečený Franta, motocykl Husqvarna Jana Brabce, pověstný bydlík poskytující během Dakaru týmu zázemí, servisní vozidlo MAN 6x6 a také doprovodné novinářské vozy: dvě Toyoty a MINI. Přejímky přitom mají svá jasná pravidla.

Jezdci od pořadatelů dostanou knížečku a vydávají se na bojovku, ve které je nutné úspěšně projít všechna stanoviště. Pro své stroje si musí od pořadatele zajistit všechny přístroje potřebné pro dakarský závod: navigaci či sentinel a iritrack, které pořadatelům umožňují jednotlivé jezdce během Dakaru sledovat a zprostředkovat základní komunikaci v případě neočekávaných událostí. Dále závodníci obdrží balizu - vysílačku, která v situacích, kdy dojde k nehodě a iritracky nejsou funkční, vyšle pořadatelům signál pro lokalizaci. Vše je třeba vyzvednout a zaplatit depozity.

Týmy zároveň odevzdávají seznamy s kompletním soupisem všeho, co vezou v autech. Celníci na hranicích tak mohou náklad speciálního trajektu v případě potřeby kompletně projít a překontrolovat. Vyfasované přístroje je také nutné hned namontovat na vozidla, vše zapojit, zprovoznit. Poté následují technické přejímky, kdy pořadatelé hlídají, zda jsou všechna zařízení funkční.

Brabec trhal a měnil kabely

„V této fázi chodíme a vyměňujeme, upravujeme, ladíme, co je třeba. My jsme museli prohodit jednu z antén, protože nefungovala správně. Honzovi zase nešlo napájení GPSky, takže trhal a měnil kabely," popisuje Martin Macík v tiskové zprávě.

Dále se pečlivě kontroluje, jestli mají vozidla správně nalepena potřebná označení. A ve finále jezdce čeká ještě technická kontrola, kdy komisař zaplombuje vyvěšovací lana, turbo, motor, aby pořadatelé měli přehled, jaké díly mechanici během závodu na vozidlech mění. „Například u motorek, pokud během závodu vyměníte motor, automaticky získáváte penalizaci," říká Jan Brabec.

Revizí projde i povinná výbava. Organizátoři si ještě převáží a nadzvednou kamióny, aby změřili vývěs. A pak už stačí vozy jen zaparkovat před loď, rozloučit se, odevzdat klíčky a věřit, že v lednu se na startu Dakaru 2018 závodníci a jejich stroje setkají v nejlepší možné kondici.

Související témata: