Článek
Výprava byla početná, zapomenout nelze ani na početný tým mechaniků, kteří rozhodně neměli o pracovní vytížení nouzi. „Od začátku to fungovalo tak, že se po každém testování dělalo krátké vyhodnocení dat a mechanici začali pracovat. Občas se makalo prakticky do rána, kdy se teploty stávaly na místní poměry snesitelnými," vysvětluje David Vršecký systém fungování servisu, jehož součástí bylo i pravidelné dodávání náhradních dílů z Evropy.
O dramatické situace přitom nebyla nouze, o jednu z nich se zasloužil dnes již šestinásobný dakarský vítěz Josef Macháček, který hodil svůj Can-Am DV21 lidově řečeno na boudu. „Data i pocity hovoří jasně, posouváme se neustále kupředu. Je pravda, že jsem v rámci experimentu vyzkoušel nový styl ježdění a nějak to nevyšlo. Prostě jsem zašlápl brzdu a za zlomek sekundy konstatoval, že jsem měl přidat plyn," poznamenal úřadující dakarský šampión. „Ale o tom je závodění. Proletěl jsem se, další den bylo všechno v pořádku."
Tomáš Enge se do pouště vrátil po několika měsících, první testování proběhlo ve stádiu rozkoukávání. „Naštěstí pořád funguje, že jedeš, někam to pošleš a čekáš, co bude. Je vidět, že jsme se po Dakaru vydali správnou cestou, posun je zřejmý."
První dakarský kemp vyhovoval i sestrám Kolocovým, které nerozhodilo ani každodenní vstávání ve 3:45 hod. „Kolik holek může říct, že se honily auty po poušti a mentory jim přitom dělali vítězové Rally Dakar a bývalý pilot F1. Škoda jenom, že se muselo končit už v deset hodin dopoledne," litovala Yasmeen.
Spěch se nevyplácí
Pro Ignacia Casaleho se dubajské testování rovnalo premiéře s Tatrou Phoenix osazenou automatickou převodovkou. „Absolutní spokojenost, věděl jsem, že Tatra bude rychlá, netušil jsem ovšem, že se bude jednat o tak razantní zrychlení," hodnotil trojnásobný šampión kategorie čtyřkolek, který při svém jezdeckém debutu v lednu ovládl bohužel nevypsanou kategorii kamiónů s manuální převodovkou. „Nejsem ani zdaleka příznivcem silných slov a prohlášení, ale v lednu na tom budeme v Saudské Arábii hodně dobře."
„Spolu s automatickou převodovkou dostala Tatra nový motor a fungovala bezvadně. Teď už víme, že v testovacích podmínkách dokážeme přidat i na výkonu, bohužel to zatím nefunguje v závodních podmínkách. Hodláme ale pracovat na životnosti dalších komponentů, takže, co není, může být. Praxe nás ale naučila, že v případě vytrvalostního závodu se spěch nevyplácí," dodává David Vršecký.
Přestože hloubková analýza dat bude teprve následovat, hovoří Vršecký o nejlepším a nejefektivnějším pouštím testování. „Pravda Ignacio s Tatrou nestačil v dunách ani holkám, ale v pohodě to rozchodil," říká se smíchem. „Tým fungoval skvěle, Aliyyah s Yasmeen se bavily o závodění s borci, kteří mají doma celkem devět beduínů. Jasně, určitě objevíme něco k vylepšení, ale víme, že jsme se za dva roky opravdu někam posunuli. Realita je taková, že závodíme proti továrnám. Ale těch my se nebojíme."