Hlavní obsah

Nejlepší pouštní testování, Macháček se proletěl až na boudu

Praha

Máme za sebou nejlepší pouštní testování, pochvaluje si šéfkonstruktér týmu Buggyra Racing David Vršecký, který strávil uplynulé dva týdny v Dubaji ve vybrané společnosti Martina Koloce, jeho na Dakar 2023 se připravujících dcer Aliyyah a Yasmeen, plus jezdeckého tria ve složení Josef Macháček, Tomáš Enge a Ingnacio Casale.

Foto: Buggyra media

Tatra se ani v nekonečných dunách neztratí...

Článek
Fotogalerie

Výprava byla početná, zapomenout nelze ani na početný tým mechaniků, kteří rozhodně neměli o pracovní vytížení nouzi. „Od začátku to fungovalo tak, že se po každém testování dělalo krátké vyhodnocení dat a mechanici začali pracovat. Občas se makalo prakticky do rána, kdy se teploty stávaly na místní poměry snesitelnými," vysvětluje David Vršecký systém fungování servisu, jehož součástí bylo i pravidelné dodávání náhradních dílů z Evropy.

O dramatické situace přitom nebyla nouze, o jednu z nich se zasloužil dnes již šestinásobný dakarský vítěz Josef Macháček, který hodil svůj Can-Am DV21 lidově řečeno na boudu. „Data i pocity hovoří jasně, posouváme se neustále kupředu. Je pravda, že jsem v rámci experimentu vyzkoušel nový styl ježdění a nějak to nevyšlo. Prostě jsem zašlápl brzdu a za zlomek sekundy konstatoval, že jsem měl přidat plyn," poznamenal úřadující dakarský šampión. „Ale o tom je závodění. Proletěl jsem se, další den bylo všechno v pořádku."

Tomáš Enge se do pouště vrátil po několika měsících, první testování proběhlo ve stádiu rozkoukávání. „Naštěstí pořád funguje, že jedeš, někam to pošleš a čekáš, co bude. Je vidět, že jsme se po Dakaru vydali správnou cestou, posun je zřejmý."

Na Dakaru vás i vyčůrání posune o deset míst dozadu, říká Josef Macháček. Pojede příště?Video: Sport.cz, Buggyra Racing

První dakarský kemp vyhovoval i sestrám Kolocovým, které nerozhodilo ani každodenní vstávání ve 3:45 hod. „Kolik holek může říct, že se honily auty po poušti a mentory jim přitom dělali vítězové Rally Dakar a bývalý pilot F1. Škoda jenom, že se muselo končit už v deset hodin dopoledne," litovala Yasmeen.

Spěch se nevyplácí

Pro Ignacia Casaleho se dubajské testování rovnalo premiéře s Tatrou Phoenix osazenou automatickou převodovkou. „Absolutní spokojenost, věděl jsem, že Tatra bude rychlá, netušil jsem ovšem, že se bude jednat o tak razantní zrychlení," hodnotil trojnásobný šampión kategorie čtyřkolek, který při svém jezdeckém debutu v lednu ovládl bohužel nevypsanou kategorii kamiónů s manuální převodovkou. „Nejsem ani zdaleka příznivcem silných slov a prohlášení, ale v lednu na tom budeme v Saudské Arábii hodně dobře."

Pro Tomáše Engeho byla na Dakaru nejhorší zima. Stejně ale lituje, že rallye nebyla delšíVideo: Sport.cz, Buggyra Racing

„Spolu s automatickou převodovkou dostala Tatra nový motor a fungovala bezvadně. Teď už víme, že v testovacích podmínkách dokážeme přidat i na výkonu, bohužel to zatím nefunguje v závodních podmínkách. Hodláme ale pracovat na životnosti dalších komponentů, takže, co není, může být. Praxe nás ale naučila, že v případě vytrvalostního závodu se spěch nevyplácí," dodává David Vršecký.

Přestože hloubková analýza dat bude teprve následovat, hovoří Vršecký o nejlepším a nejefektivnějším pouštím testování. „Pravda Ignacio s Tatrou nestačil v dunách ani holkám, ale v pohodě to rozchodil," říká se smíchem. „Tým fungoval skvěle, Aliyyah s Yasmeen se bavily o závodění s borci, kteří mají doma celkem devět beduínů. Jasně, určitě objevíme něco k vylepšení, ale víme, že jsme se za dva roky opravdu někam posunuli. Realita je taková, že závodíme proti továrnám. Ale těch my se nebojíme."

Související témata: