Hlavní obsah

Návrat krále! Loeb je zpět a rivalita s krajanem Ogierem vyvolává i po letech vzrušení

Praha

Návrat krále! Devětkrát byl mistrem světa, což nikdo jiný nedokázal a zřejmě už nedokáže. Suverénně kraluje s devětasedmdesáti triumfy statistikám v počtu vyhraných rallye, stejně tak dominuje pořadí získaných bodů! Letos se Francouz Sébastien Loeb vrací na scénu automobilového mistrovství světa. Pojede minimálně šest závodů šampionátu. Ovšem nikoliv za Citroën, v jehož vozech drtil konkurenci v minulosti, ale v barvách továrního týmu Hyundai.

Foto: Zdeněk Sluka, Právo

Sébastien Loeb při Katalánské rallye 2004.

Článek

Šampionát slibuje mimořádně atraktivní podívanou. Při čtvrtečním startu tradičního zahajovacího podniku v Monte Carlu nebude chybět obhájce titulu Sébastien Ogier. Jenže Loebův krajan, který byl na břehu Středozemního moře nejrychlejší v pěti minulých sezonách, už nepojede za Ford. Vrátil se k Citroënu, kde kariéru mezi elitou načal právě po boku Loeba. Sesadit jej z trůnu chtějí „věčně druhý" Belgičan Thierry Neuville ve stroji Hyundai, hodně žhavým adeptem na titul je i Estonec Ott Tänak v Toyotě.

Jakkoliv se může zdát návrat Loeba jen okrajovou záležitostí, soupeře jeho přítomnost může velice znervóznět. Dokáže Neuville ustát případné porážky od nového týmového kolegy? Nevykolejí návrat matadora i zkušeného Ogiera prahnoucího po sedmém titulu?

Loeb bude mít handicap, protože kvůli startu na Dakaru neměl příliš času na testování. Vždyť ještě ve čtvrtek bojoval na poušti v Peru o stupně vítězů v legendární soutěži. Následně si nešel ani pro trofej za třetí místo. V neděli pak už testoval Hyundai i20 WRC v Nice.

„Objevování nového vozu a nového týmu je velmi vzrušující. Nikdy jsem nic podobného nezažil," připomíná Loeb, že celou kariéru bojoval za barvy francouzské automobilky. „Měl jsem z testu velice dobrý pocit. Ale upřímně, neexistuje těžší rallye pro návrat. Nejsložitější je najít správný rytmus," přemítá Loeb. V součtu absolvoval v novém voze tři a půl dne testů. „Je jasné, že nechci být jen do počtu. Jsem tady, abych vylepšil bilanci vítězství," říká odhodlaně čtyřiačtyřicetiletý fenomenální pilot.

S Ogierem sváděl v minulosti tuhé bitvy. Při vzájemném působení v týmu Citroën v letech 2009 až 2011 byly jejich vztahy mimořádně napjaté. Zatímco Loeb sbíral tituly, Ogier se cítil odstrkovaný a opomíjený, tudíž nakonec odešel k Volkswagenu, kde vybojoval první titul kariéry. Jenže to už Loeb v šampionátu startoval jen příležitostně, protože po devátém titulu v řadě odešel do ústraní. Jenže bitvy mezi elitou mu chyběly...

„Je hezké mít Loeba zpět. Sváděli jsme spolu tuhé souboje. Jeho návrat vyvolal v servisním parku skutečné vzrušení. Všichni chtějí vidět, co se stane," uvedl Sébastien Ogier pro server wrc.com.

Už patnáct let tihle dva Francouzi dominují světovému šampionátu. Nejprve v letech 2004-2012 Loeb, následně šestkrát v řadě Ogier.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 

2019 colours! 😍👊🏻 #WRC #ASI19 #C3WRC #sebogier #gogier #autosport #newcar #reveal

Příspěvek sdílený Sébastien Ogier (@sebogier),Led 12, 2019 v 7:31 PST

Velké napětí a očekávání vzbuzují i další přestupy. Esapekka Lappi, bývalý světový šampion WRC 2 ve Škodě Fabii R5, zamířil po angažmá u Toyoty do Citroënu. Místo mu uvolnil britský pilot Kris Meeke, jenž se ale nakonec stal třetím jezdcem Toyoty za osvědčenou dvojicí Ott Tänak-Jari Matti Latvala.

Program MS
Rallye Monte Carlo 24.-27. ledna
Švédská rallye 14.-17. února
Mexická rallye 7.-10. března
Korsická rallye 28.-31. března
Argentinská rallye 25.-28. dubna
Rallye Chile 9.-12. května
Portugalská rallye 30. května-1. června
Rallye Sardinie 13.-16. června
Finská rallye 1.-4. srpna
Německá rallye 22.-25. srpna
Turecká rallye 12.-15. září
Britská rallye 3.-6. října
Katalánská rallye 24.-27. října
Australská rallye 14.-17. listopadu

Hyundai kromě Loeba spoléhá v bitvě o premiérový titul mezi jezdci i značkami na osvědčené duel Thierry Neuville-Andreas Mikkelsen. U Fordu pak dvojici Elfyn Evans-Teemu Suninen doplnil švédský mladík Pontus Tidemand, dalšímu z bývalých šampionů kategorie WRC2 ve Škodě Fabii R5, jemuž po minulé sezoně vypršel v mladoboleslavském týmu kontrakt.

České barvy bude s největší pravděpodobností mezi elitou hájit při závodech na Sardinii a ve Finsku Martin Prokop za volantem Fiesty WRC. Titul v kategorii WRC2 pak bude obhajovat Jan Kopecký coby tovární pilot Škody Motorsport. Úvodní podnik v Monte Carlu však vynechává.

Související témata: