Článek
Českému mladíkovi patřilo po desáté rychlostní zkoušce druhé místo v osmém podniku Intercontinental rallye challenge. Piloti se v něm na ostrově Sao Miguel rvou s nástrahami šotolinové trati. A mnohdy litují, že se nemohou pokochat výhledem z vozu.
„Prakticky osmnáct kilometrů jedete na hřebeni sopky. Scenérie je naprosto výjimečná, nikdy jsem nic takového neviděl,“ přemítal devětadvacetiletý jezdec v cíli druhé etapy soutěže, která čítá celkem devatenáct rychlostních zkoušek.
Šestá a devátá se jede na vrchu kráteru Caldeira das Sete Cidades, jehož obvod měří dvanáct kilometrů a kolmé stěny porostlé bujnou vegetací jsou místy až tři sta metrů vysoké. Na dně vyhaslého kráteru jsou pak tři jezera.
„V závodě není čas se pokochat, ale v tréninku člověk okolí registruje,“ vykládal Kopecký. „Jde o jednu z nejlepších erzet v celém šampionátu,“ byl přesvědčený Juho Hänninen, lídr seriálu IRC a druhý z pilotů továrního týmu Škoda Motorsport.
Všechny cesty lemují kamenné zdi
Nebylo divu, že podél celé cesty se táhnul špalír nadšených diváků, mnohdy i v zástupech. Na jiných testech se tolik fanoušků neshromáždilo. Ale na vrcholu sopky vydrželi. A ač byli po průjezdu jediného vozu zasypáni hliněným prachem, nadšeně aplaudovali průjezdu každého závodníka. „Někde lidé přijdou jen ze zvědavosti, tady jsou hodně velcí nadšenci,“ tvrdil Hänninen.
S Kopeckým naháněli Portugalce Bruna Magalhaese s Peugoetem 207 S2000, který soutěž k obrovské radosti domácích fanoušků vyhrál. A triumfoval i obou průjezdech erzety vinoucí se po hřebenech sopky. „Člověk musí mít pořád na paměti, že nesmí auto ztratit z kontroly, protože by to znamenalo konec nadějí,“ líčil Kopecký, který nakonec jako vedoucí muž závod nedokončil a také Hänninen spadl až na třetí místo.
Na největším a nejosídlenějším z devíti Azorských ostrovů všechny cesty lemují kamenné zdi, jimiž farmáři v minulých stoletích oddělili pole. Ve vyšších polohách jsou zase cesty vyražené jako tunely do hliněných valů. A jinde jsou děsivě hluboké strže. „Pustit si auto do smyku je velký risk,“ vysvětluje Kopecký. „Ač nepršelo, cesty hodně kloužou,“ vykládal Hänninen.