Článek
Někdy přemýšlí o tom, jak šestnáct náročných dnů na Dakaru zvládne. „Každý den jedeme stovky kilometrů. Spíme ve stanech, chtěli jsme obytný vůz, ale je nesmyslně drahý. Po třech hodinách vstáváme ze spacáků a teploty se blíží nule," popisuje Chytka s tím, že přes den teploměr ukazuje dvacet stupňů.
Jemu v žilách ale stejně pumpuje adrenalin. „Permanentní stres. Za deset minut nejste z hotelu na okruhu, kde něco nafotíte. Je to navigační závod a z toho důvodu nemáte žádné informace. Strachujete se, abyste našli místo, kudy někdo projede. Stane se, že se vy nebo jezdec o kousek netrefíte. A v ten moment máte odesílat fotky. Není moc času na jídlo, je to hodně vyčerpávající," přiznává.
Přesto by neměnil. Dakar nabízí všechno, co si milovník rallye může přát. „Pětkrát jsem fotil Moto GP v Brně a poslední dva roky jsem nevěděl, co fotit, abych se neopakoval. Obdivuji lidi, co to dělají dvacet let. Vážně netuším, co bych vymýšlel a asi bych brzy upadl do stereotypu. Toho se bojím ze všeho nejvíc," líčí Chytka s dovětkem, že mu improvizace vyhovuje. „Sice se jede zase v Saúdské Arábii, ale přibližně sedmdesát procent tras bude nových. Samozřejmě ne každý den narazíme na super místo, kde se něco děje a musíme vařit z vody. Ale na etapě, která má 500 kilometrů, si vždycky něco najdeme," říká.
„Je to dobrodružství, v poušti se smazávají rozdíly a lidé k sobě mají blíže," míní Chytka, který se díky své práci potkává s hvězdami a má s nimi nadstandardní vztahy. „Okolo Formule 1 nebo Moto GP se točí spousty fanoušků a sponzorů. Bez správné akreditace se nikam nedostanete. V divočině jsou hvězdy přístupnější, bavíte se kdykoli s kýmkoli. Jdete spolu klidně na večeři," nastiňuje.
To se projeví i na kvalitě snímků. „Už z dálky mě poznávají a jsou schopni motorku postavit na zadní, aby měli hezké fotky. Auto na zadní jen tak nepostavíte. I když mi už pár jezdců říkalo, abych dal dopředu značku a oni věděli, že je místo bezpečné a mohli si dovolit jet rychleji a skočit z duny. Takovou zodpovědnost si ani kvůli super fotce, nevezmu," vypravuje Chytka.
Jeho tým se pro letošek rozrostl o speciálně upravenou Toyotu. „Starší vůz, který už na Dakaru několikrát byl, prošel generálními úpravami a k tomu se kolega Honza Stárek vrhnul v rekordním čase do přestavby dalšího vozu. Museli jsme všechno zevnitř vytrhat, dát tam závodní sedačky pásy, rám, nový úložný systém a spoustu dalších detailů. Máme také zcela nový design aut," dodává směrem ke své flotile pro Dakar.