Hlavní obsah

Motorkář Klymčiw si na osolené rybě dojel pro nejlepší výsledek na Dakaru

Praha

Nejzranitelnější kategorie na Rallye Dakar - motorkáři - si v poslední maratónské dvouetapě prožili opravdové peklo. Nízké teploty a silný déšť, který proměnil solné pláně v Bolívii v kluziště, nachystaly závodníkům na dvou kolech podmínky na hranici životu nebezpečného extrému. Český jezdec Ondřej Klymčiw přesto dokázal vybojovat 16. místo a při své premiéře ve slavné soutěži atakuje v průběžném pořadí místo ve druhé desítce.

Foto: Sport.cz

Ondřej Klymčiw

Článek

„Myslím, že se mi tato etapa povedla," poznamenal skromně Klymčiw na webu svého týmu Barth Racing. Nedělní a pondělní maratónské etapy, při níž závodníci neměli v bivaku asistenci, přitom přinesly vinou bouřek a silných dešťů velice nepříjemné podmínky.

"První část maratónské etapy byla plná bahna, po bouřkách, které tu několik dní zuří. Díky silným dešťům se solné pláně proměnily v kluzké plochy, jako kdybyste jeli ve 170kilometrové rychlosti po ledě. Jednou se mi motorka smekla a já si udělal něco s levým kolenem, ale už je zase v pořádku. Vůbec to nebylo jednoduché," líčil s klidem český motorkář, který v polovině února oslaví třicáté narozeniny.

Startu předcházela hádka s organizátory

Start do pondělní etapy byl prý nicméně dramatický. "Startovalo se do deště, nálada byla velmi pochmurná. Ráno tam byly menší potyčky s pořadateli, (Marc) Coma se shádal s ředitelem závodu, že je naprostý nesmysl jet. Oni přesto nechtěli dnešní etapu zrušit, takže se jelo solnými pláněmi, kde bylo až 10 centimetrů vody, což je při vysoké rychlosti opravdu nebezpečné," přiblížil podmínky na trati Klymčiw.

Přesto právě jemu drsná trať vyhovovala a v průběhu etapy se dokonce pohyboval na třetím místě! Zhoršený technický stav motocyklu jej ale donutil zpomalit. "Start - letmo ve skupině třiceti jezdců - se mi velice povedl. Držel jsem plný plyn, ačkoliv se motorka chovala jako ryba. Potom mi vytekly přední tlumiče, takže se mi dostal olej do brzdových destiček a tak motorka přestala brzdit. Proto jsem musel zmírnit své tempo," vyprávěl Klymčiw.

Pabiška roztahoval Jakeše

Další zdržení nabral i oplachováním osolených chladičů, přesto si nakonec dojel pro zatím nejlepší výsledek v podobě šestnáctého místa. A v průběžném pořadí se závodník, jehož hlavní disciplínou byly dragsterové závody, prodral na 21. místo do pozice nejlepšího českého motocyklisty na Dakaru. Zkušený David Pabiška je třiadvacátý, Milan Engel 31. A Jan Veselý, pro nějž byl „výlet do Bolívie" vyčerpávajícím peklem, šestačtyřicátý.

Tvrdé podmínky dělaly velké problémy i velezkušeným jezdcům. Třeba slovenský motocyklista Ivan Jakeš zůstál stát se zasoleným strojem a rozjel se až díky nezištné pomoci Pabišky. "Velký dík tomuto pánovi. Ivan měl problém, kvůli soli mu přestala fungovat motorka na solném jezeře. Stál tam asi 30 minut a nikdo nezastavil. Jen David, který jej roztáhl, a Ivan mohl pokračovat," děkovali Jakešovi fanoušci na dálku českému závodníkovi.