Hlavní obsah

Masakr či brutus, říkají Češi po první etapě Dakaru. Valtr děkoval za záchranu babičce tatřičce

Je na svém patnáctém Dakaru, leccos už vytrpěl, ale v cíli v úvodní erzety letošního ročníku motocyklista David Pabiška upřímně říkal: „Ještě v životě jsme nejeli takhle těžkou první etapu.“ Martin Prokop, další zkušený český dakarista, přidával: „Byl to mazec jako blázen. Jestli takové etapy budou všechny, tak nevím.“ Zkrátka hned první z 12 etap dala účastníkům zabrat.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Martin Prokop během 1. etapy hned dvakrát musel měnit pneumatiku

Článek

Pořadatelé už dopředu varovali, že v prvních třech etapách nachystají závodníkům kamenité peklo, které počet startujících dost zásadně proseje. A ač se řeči vedou, tak tentokrát nelhali.

„Nevím, kam to chtějí ještě posunout, a myslím, že se v tom ztrácí sport. Jeli jsme po lávě ze sopky, trefili jste jeden z těch kamenů, pak druhý a už jste byli na zemi. Prdel mám modrou,“ líčil Pabiška na facebookovém profilu Dakar mobilem.

Stěžoval si především na závěrečnou kamenitou část, která spíš připomínala trial.

Foto: Buggyra Racing

Kamenitý úsek v 1. etapě Rallye Dakar

S tím souhlasí i motocyklista Dušan Drdaj. „Pro mě byla první etapa Dakaru tím nejhorším, co jsem kdy na motorce absolvoval. Druhá půlka totiž byla masakrem, vypadalo to jako na trialu.“

Stejně mluvil i jeho týmový kolega z Orion MRG Martin Michek. „Když jsem viděl, jak jsou všude rozházené šutry, kamenité cesty, prostě šílené. Dával jsem si hrozného majzla, viděl jsem několik kluků, jak leží podél trati. Když vám to na kamenech jednou nevyjde, tak to dopadne ošklivě.“

Libor Podmol vedle kamenů doplácel ještě tím, že si zapomněl dát špunty do uší. „Takže jsem teď jako po technoparty.“ Aleš Loprais, čtvrtý mezi kamiony, zase přiznal: „Druou půlku mě hrozně bolela šiška, protože mám novou přilbu a něco mě tam tlačí. Musím ji vyformovat, nebo si vezmu osvědčenou starou.“

Babička nás zachránila, oddychl si po první etapě nejlepší z Čechů Jaroslav Valtr. Kdyby nebyly problémy, mohli jsme vyhrátVideo: Buggyra Racing

Na kamenech ale netrpěli jen motorkáři. Martin Prokop na prvních sto kilometrech udělal dva defekty, pak už musel zvolnit, protože žádnou jinou rezervu neměl. „Byly tam brutus kameny. Fakt maso. 300 kilometrů jsme museli jet pomaličku, bylo to šílené. Pořadatelé to vzali letos zhurta,“ říkal.

Nejlépe si s kamenitým povrchem poradil Jaroslav Valtr, jenž v kategorii kamionů skončil třetí. „Babička tatřička nás ale se svým užvejkaným podvozkem zachránila. Na 20. kilometru nám klekla naftová pumpa, takže jsme museli zastavit, bylo to v těžkém písku. Nějak jsme to opravili. Pak jsme ale měli maximálku tak 120 a musel jsem se s tím naučit pracovat. Ale dvě třetiny povrchu byly totálně rozsekaný. Kdybychom měli plný výkon, tak jsme vyhráli,“ řekl Valtr.