Článek
Liazka je proti nově vyvíjenému vozu o dvě generace starším a méně pohodlným modelem - nemá automatickou převodovku ani „čumák". Španělská baja tak bude poměrně drsnou tréninkovou průpravou. Ale pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek i mechanik David Švanda se těší, že po letech znovu zažijí starou dobrou rozbíjecí jízdu. Ostatní členové sedlčanského týmu Big Shock! Racing tipují, jak si Franta v současné konkurenci povede.
„Jsem rád, že na Frantu ještě došlo. Podařilo se nám prodat obě auta, která jsme v předchozích letech vyrobili - Karla i Arnošta. Díky tomu jsme se mohli pustit do stavby dvou nových závoďáků. Vyvíjíme také jeden speciál s elektrickým pohonem. Ale chceme si teď v létě dopřát i ostré tréninkové kilometry. Proto jsme se rozhodli, že Frantu trošku pošolicháme, vezmeme ho na Baja Aragon a uděláme si radost. A fanouškům určitě také," avozuje pilot Martin Macík a dodává, že LIAZ Franta je úplně jiné auto než modely Iveco, které byly sedlčanskými konstruktéry vyvinuty následně.
„Po víkendovém tréninku s fanoušky a Frantou v Hummer centru jsem volal klukům z posádky, ať se připraví, že to bude hodně bolet," říká Macík. Závodníky čeká jízda ve voze s manuálním řazením, které dává fyzicky zabrat. V autě bez „čumáku" navíc budou sedět přímo nad pneumatikou a ucítí tak každý kámen na trati. Vzhledem k tomu, že je trasa Baja Aragon plná řečišť, skal a balvanů, o nová dobrodružství jistě nebude nouze. „Chceme se hlavně svézt v závodním tempu. Pojedeme naplno. Současně víme, že si to rozdáme se závodníky, kteří budou mít výkonnější techniku. Ale chceme je alespoň trochu potrápit," říká Macík.
Jeho nový speciál teď v sedlčanských dílnách pod rukama mechaniků rychle roste. Zachovány zůstanou všechny součásti, které se v minulosti osvědčily. Inovace se projeví zejména v použití nových materiálů, elektronice, na umístění palivových nádrží nebo na souvisejícím nastavení podvozku. Šéf MM Technology, Martin Macík starší, který za celým vývojem stojí, už si nový kamion také interně pojmenoval. Ale ostatní z týmu jeho volbu neschvalují.
„Táta má svou hlavu, ale my si počkáme. Stejně se nejlepší jméno zase objeví nečekaně. Jako v případě Arnošta. Byl pojmenovaný podle manžela jedné z našich fanynek, která nám poslala vysvětlení, kterému nešlo odolat," upřesňuje Macík mladší.
Bezprostředně po návratu z aragonské rallye, v sobotu 30. července, se tým setká s fanoušky na akci Posedlí Dakarem Open Air v Přerovské rokli. Těší se i další závodníci, kteří se akce zúčastní - Martin Prokop, Martin Šoltys, Martin Kolomý, David Pabiška, Tomáš Ouředníček, Zdeněk Tůma, Tomáš Tomeček i jejich týmoví kolegové. A chybět nebudou ani obdivované dakarské legendy - Josef Kalina, Ladislav Fajtl nebo Jaroslav Joklík.