Hlavní obsah

Macík vyhrál podruhé za sebou etapu! Fičák zvládl i bez okna s lyžařskými brýlemi

Úla
Aktualizováno

Pilot kamionu Iveco Martin Macík vyhrál podruhé za sebou etapu na Rallye Dakar. Po úterním triumfu ovládl i dnešní 10. dějství, když porazil druhého Dmitrije Sotnikova z Ruska o minutu a 40 sekund. V průběžném pořadí 43. ročníku soutěže je Macík nadále pátý za Alešem Lopraisem, který dnes zajel s odstupem čtyř minut sedmý čas.

Byl to fičák! Jeli jsme bez předního skla, hlásí posádka Martina Macíka po etapovém vítězstvíVideo: Facebook Martina Macíka

Článek

České kamiony útočí. V čele průběžného pořadí se nicméně stále drží Sotnikov. Na pomyslných stupních vítězů jej doplňují týmoví kolegové a krajané z Kamazu Anton Šibalov a Airat Mardějev.

„Byl to fičák. Zajímavá zkušenost otvírat celou etapu. Byla hodně navigačně těžká, ale Ferry si poradil. Moc chyb jsme neudělali. Měnili jsme jen jednu pneumatiku. A také posledních 100 kilometrů jsme jeli bez okna. Trefili jsme větev, prasklo nám přední sklo, ale zdálo se, že vydrží. Až najednou ruplo komplet a vyvalilo se na nás," usmívá se Martin Macík v první reakci.

"Kluci museli sklo vykopat za jízdy. Nasadili jsme lyžařské brýle. Já je pak zase musel sundat, protože mě pod nimi tlačily moje původní dioptrické. Máme krásně opískované zuby. A druhé vítězství v kariéře za sebou. A před sebou poslední dvě etapy. Držte nám palce," hlásí v cíli pilot týmu Big Shock! Racing unisono doplňován navigátorem Tomáškem a mechanikem Švandou.

Martin Macík v 9. etapě Rallye DakarVideo: Big Shock! Racing

Macík se v úterý stal čtvrtým Čechem, který dokázal na Dakaru vyhrát etapu, a hned dokázal na životní výsledek navázat. Až na jednu výjimku byl nejrychlejší na všech kontrolních bodech. Odstup od průběžně čtvrtého Lopraise a třetího Airata Mardějeva z Ruska ale výrazněji nesnížil. Od krajana jej dělí necelých 12 minut, na ruského soupeře ztrácí 33 minut.

Loprais udržel průběžnou čtvrtou pozici, ale z etapy moc nadšený nebyl. Rád by totiž zabojoval o "bednu". Startoval totiž za dvojici kamazů a další dva ruské kamiony jely za ním. "Jsem smutný, nedalo se s tím nic dělat. Startovali jsme přesně mezi Kamazy a Rusové si s námi hráli jako kočka s myší. Nepustili. Celou erzetu jsme jeli v jejich prachu. Takové soutěžení mě nebaví," řekl Loprais, který navíc dostal dodatečně tříminutovou penalizaci.

Prokopovi se nedařilo

V kategorii automobilů se příliš nedařilo Martinu Prokopovi, skončil čtrnáctý a celkově klesl na 9. místo. Mezi motocyklisty se Martin Michek posunul na 12. místo. Josef Macháček i nadále vede hodnocení kategorie "lehkých" prototypů. Účastníci 43. ročníku Dakaru dnes absolvovali 583 km dlouhou trať, jejíž součástí bylo 342 km rychlostní zkoušky.

Automobilům i nadále celkově kraluje Francouz Stéphane Peterhansel, kamionům Sotnikov, novým lídrem kategorie motocyklů se stal Argentinec Kevin Benavides.

Martin Prokop v 9. etapě Rallye DakarVideo: Benzina Orlen Team

Na úterní šesté místo nedokázal navázat Prokop, který tentokrát na nejrychlejšího Jazída Radžhího ze Saúdské Arábie ztratil 12:38 minuty. V průběžném pořadí jej předstihl Jihoafričan Giniel de Villiers, za nímž nyní zaostává o dvě minuty.

"Na to, že říkali, že nás čeká jednoduchá přejezdová etapa, tak to bylo šílené. Zase milion kamení, kterému jsme se snažil vyhnout, což se povedlo. Neměli jsme žádný defekt," řekl Prokop. Osobně se ale necítil dobře, což byl hlavní problém. "Blbě jsem spal, měl jsem nějaké noční můry a hlava mi nejela tak, jak bych potřeboval. Nestíhal jsme v rychlosti vyhýbat se kamenům, takže jsem tomu musel uzpůsobit tempo. Jinak by to nešlo, nemohl jsem jet naplno," přiznal pilot týmu Benzina Orlen.

Navigačně složitá etapa

Michek zajel čtrnáctý čas a v průběžném pořadí se udržel na 13. místě. Na dnes nejrychlejšího Američana Rickyho Brabce český motokrosař ztratil 19 minut. "Hezká, rychlá a docela dost navigačně složitá etapa. Ze začátku jsem udělal dvě menší chyby, což mě stálo nějaké vteřinky a možná i minuty. Jsem rád, že jsem zdravý v cíli, a teď nás bude čekat nejdelší a nejnáročnější etapa, tak uvidíme," řekl Michek.

Martin Michek hodnotí 10. etapu Dakaru. V průběžném pořadí se udržel na 13. místěVideo: Orion Moto Racing Group

Jezdec týmu Orion Moto Racing Group se chce v závěru pokusit zabojovat o první desítku. "Na Dakaru je reálné všechno, dokud neuvidíme cíl. Pojedu na maximum," uvedl Michek, jenž na průběžně desátého Slováka Štefana Svitka ztrácí 37 minut.

Michek poskočil v celkovém pořadí proto, že dosavadní lídr José Ignacio Cornejo z Chile havaroval na 252. kilometru rychlostní zkoušky, a přestože test se ztrátou dokončil, po lékařském vyšetření v cíli se čtvrtý muž loňského Dakaru rozhodl z rallye odstoupit.

Buggyra v 9. etapě Rallye DakarVideo: Buggyra media

Milan Engel zajel 20. čas a průběžně se posunul na 19. místo. "Organizátoři říkali, že to bude jednoduchá etapa, ale nebyla. Bylo to těžké na navigaci. I když jsem startoval vpředu, nebyla to pro mě zcela výhoda, ze začátku jsem hodně ztratil, pak jsem to musel dohánět. Hodně se prášilo. Písek minimální, žádné duny, jen řečiště a šotolina," řekl Engel, jenž chce v závěru udržet postavení v Top 20.

Nejlepší dílčí výsledek při premiérové účasti na slavné rallye si připsal Libor Podmol, který byl 25. a i on si v celkovém hodnocení mírně polepšil. David Pabiška se stále drží na čtvrtém místě v hodnocení kategorie Original by Motul pro jezdce bez asistence.

Daří se i Macháčkovi, který drží vedení ve své dílčí kategorii. "Když jste na prvním místě, tak jdete do etapy s mírným strachem. Zpočátku to bylo divné, zase hodně kamení a dost se prášilo. To se mi opravdu nelíbilo. Ale druhou půlku jsme si užili. Na 160. kilometru jsme sice dělali defekt, ale Tomáš s Vlastíkem nastoupili a byla to rychlost jak ve formuli 1," směje se Macháček, jemuž při výměně pneumatiky pomáhala i druhá posádka týmu Buggyra Zero Mileage Racing Tomáš Enge, Vlastimil Tošenovský.

Rallye Dakar - 10. etapa (Naúm - Úla, 583 km celkově/342 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Radžhí, Von Zitzewitz (Saúd. Ar., Něm./Toyota) 3:03:57,
2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -2:04,
3. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -2:53,
...
14. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -12:38,
36. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -33:56,
39. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -37:14.
Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Boulanger 37:33:06,
2. N. Al-Attíja, Baumel -17:01,
3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -1:03:44,
...
9. Prokop, Chytka -3:45:46,
44. Ouředníček, Křípal -21:40:40.
SSV:
1. Karjakin, Vlasjuk (Rus./Can-Am) 3:31:17.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 45:39:18.
Prototypy:
1. Karjakin, Vlasjuk 3:31:17,
...
23. Enge, Tošenovský -23:14,
27. Macháček, Vyoral (všichni ČR/Can-Am) -27:26.
Průběžné pořadí:
1. Lopéz, Latrach 45:39:18,
...
13. Macháček, Vyoral -5:25:00,
36. Enge, Tošenovský -16:35:59.
Motocykly:
1. R. Brabec (USA/Honda) 3:12:33,
2. Barreda (Šp./Honda) -3:15,
3. K. Benavides (Arg./Honda) -5:11,
...
13. Michek -19:08,
20. Engel (oba ČR/KTM) -32:52,
25. Podmol (ČR/Husqvarna) -54:14,
32. J. Brabec -1:05:36,
34. Krejčí -1:11:05,
38. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:17:38,
48. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:31:53.
Průběžné pořadí:
1. K. Benavides 40:20:08,
2. R. Brabec -51,
3. Sunderland (Brit./KTM) -10:36,
...
12. Michek -1:53:32,
19. Engel -5:12:10,
31. Pabiška -9:42:10,
33. Podmol -10:00:49,
43. Lhotský -7:45:40.
Čtyřkolky:
1. Copetti (It./Yamaha) 4:18:47,
...
8. Kubiena (ČR/Yamaha) - 28:35.
Průběžné pořadí:
1. Andujar (Arg./Yamaha) 50:56:43,
...
7. Kubiena -6:56:25.
Kamiony:
1. Macík (ČR/Iveco) 3:13:02,
2. Sotnikov -1:40,
3. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -3:16,
...
7. Loprais (ČR/Praga) -4:00,
9. Valtr st. (ČR/Iveco) -11:45,
16. Šoltys -1:03:04,
18. Tomeček (oba ČR/Tatra) -1:21:40.
Průběžné pořadí:
1. Sotnikov 40:57:31,
2. Šibalov (Rus./Kamaz) -47:22,
3. Mardějev -1:14:41,
4. Loprais -1:35:35,
5. Macík -1:47:29,
...
10. Šoltys -4:56:54,
12. Valtr st. -7:55:39,
17. Tomeček -29:14:26.
Klasik (jízda pravidelnosti):
1. Harichoury, Fertin, Correia (Fr./Renault) 129 bodů,
...
21. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 38.325.
Průběžné pořadí:
1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 886,
...
16. Klymčiw, Vlček 85.281.
Související témata: