Hlavní obsah

Macík v liazce veze bronz z Baja Aragon

Pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou absolvovali závod Baja Aragon v legendárním kamionu LIAZ, pojmenovaném Franta. I ve starším modelu závodního vozu, který nemá automatickou převodovku, se sehrané posádce podařilo v náročném španělském závodě vyhrát dvě etapy a v celkovém pořadí vybojovat cenné 3. místo. Další ostré kilometry čekají na závodníky týmu Big Shock! Racing během říjnové Rallye du Maroc, kde se poprvé představí v novém voze. Právě teď vzniká v dílnách sedlčanského centra MM Technology.

Foto: Big Shock! Racing

Macíkův Franta znovu v akci...

Článek

„Těšili jsme se na Frantu v akci. Jeli jsme úplně novou trasu a od začátku nasadili tempo," popisuje Martin Macík. Během soboty posádka absolvovala v rámci Baja Aragon dvě etapy. V první sobotní části ale liazku zbrzdil jeden z kamenů na trati, který trefil vodní pumpu sedlčanského speciálu. Posádka musela zastavit a pustit se do opravy, vyměnit zničený díl a doplnit vodu. Neplánovaná zastávka si vyžádala asi 90minutové zpoždění. Následovala stíhací jízda do cíle první sobotní etapy, během které se závodníkům dařilo ztrátu postupně stahovat. Sedlčanská posádka následně zabojovala také v druhé sobotní speciálce.

„To už byl opravdu masakr, všechny jsme předjeli, ale posledních 70 kilometrů, z celkových 230, už fungovaly na převodovce jen dva kvalty. V kabině jsme měli přes 50 stupňů. Ale do cíle jsme přiletěli jako nejrychlejší. Druhému kamionu jsme dali 7 minut a třetí v pořadí ještě není v cíli. Jsme přehřátí, já jsem si ještě o volantovku ukopnul koleno. Franta nám dává zabrat, proti novým autům je to rozdíl," hlásil Macík po sobotním příjezdu do bivaku. „Za mě spokojenost. V autě jsme dneska seděli 12 hodin a ujeli 428 kilometrů," pochvaloval si drsný trénink na Dakar 2023.

S Karlem už ne. Pojede Martin Macík Dakar s Vencou nebo Pepou? Jaký bude nový kamion?Video: Sport.cz, Big Shock Racing

Během druhého víkendového dne na posádku čekala další porce ostrých 160 kilometrů. A také další etapové vítězství. Týmoví mechanici přes noc Frantu znova vyladili do perfektní kondice, práci končili až nad ránem. A i když byla závěrečná část závodu příliš krátká na to, aby bylo možné stáhnout časový náskok dvou nejrychlejších soupeřů, přinesla i poslední etapa posádce další cenné závodní kilometry a možnost prověřit souhru v kabině.

Budou se takhle smát čeští jezdci i na etapách Dakaru 2023? Jak se vypořádají s novinkami?Video: Sport.cz

„Bylo to jako s Frantou za mlada. Na to, že před startem neprošel žádnou zásadní renovací, jen jsme ho trochu pošolichali, držel se statečně. Je to tank. I dneska jsme se pěkně projeli, i když velká část trati byla dost prašná," říká Macík, který si připomněl, jak bolí ruka při řízení bez automatické převodovky, na kterou je už několik let zvyklý. V celkovém pořadí Baja Aragon nakonec vybojoval sedlčanský retro speciál 3. místo. Upřímná gratulace míří k Jaroslavu Valtrovi, který ve voze postaveném týmem MM Technology španělský závod v kamionové sekci vyhrál.

Další závodní zastávkou Martina Macíka se stane Rallye du Maroc, kde už bude testovat svůj nový speciál, který přinese několik vylepšení. Ještě před tím - v sobotu 30. července - se ale o všechny čerstvé zážitky posádka týmu podělí s fanoušky na setkání Posedlí Dakarem Open Air v Přerovské rokli. A chybět nebudou ani další čeští závodníci. „Všichni fanoušci rychlých strojů, adrenalinu a dálkových závodů jsou srdečně zváni. Frantu samozřejmě přivezeme a bude vám k dispozici," vzkazuje Martin Macík.