Článek
Čenda prošel mnoha vylepšeními, která mohli vyzkoušet na vlastní kůži i fanoušci MM Technology. S týmem strávili v oáze Ksar Ghilane pět dní, v rámci kterých zažili nejen prodloužené jízdy s pilotem Martinem Macíkem ml. v Čendovi, ale také se naučili zdolávat duny na čtyřkolkách a v terénních autech.
Před návratem do českých luhů a hájů došlo také na odhalení nových tras pro Dakar 2024, který bude proti minulému ročníku čítat jen 12 etap a prolog. Těšit se jezdci můžou na 60 % nových tras, které povedou jak dunovišti, tak šotolinou, a vrátí se zpět i do Pusté končiny.
Natěšená posádka vyrazila do tuniské pouště s jasným cílem - co nejlépe otestovat a odladit Čendu. Závodní kamion v oranžovo-černých barvách dostal pro zbytek sezony 2023 a Dakar 2024 vyladěný podvozek a vylepšené odpružení jak samotného podvozku, tak kabiny. Mechanici si pohráli i se spoustou dalších maličkostí, které speciálu pomohou se zdoláváním všech nástrah terénu.
„Ne vše jde dělat v poušti, takže po návratu domů máme ještě dost práce, ale např. tlumiče jsme společně s naším dodavatelem FRT kompletně přeladili. Nastavili jsme od základů celý podvozek, vlastně celé auto," svěřuje se David Švanda, mechanik týmu. S výsledkem testování je spokojený i Martin Macík st. „Všechno, co jsme chtěli vylepšit po Dakaru 2023, se nám podařilo, což jsme upřímně ani neočekávali. Ale opravdu jsme kamion dostali na další úroveň a máme z toho radost. Jedeme nazpátek spokojení a se spoustou informací, se kterými budeme pracovat i v rámci kamionů klientů MM Technology tak, abychom celou naši flotilu zrychlili a posunuli dál," říká.
Spokojení mohli být i fanoušci. Ochutnali dakarské podmínky na vlastní kůži a odvážejí si zážitky na celý život.
Zrovna v sobotu odhalili organizátoři společně se spuštěním registrací i novinky pro Dakar 2024, který odstartuje 5. ledna v Alula a cíl bude mít 19. ledna v oblasti Yanbu u Rudého moře. Závod čítá jen prolog a 12 etap, ale slibuje z většiny nové trasy, včetně několika v Pusté končině, což je poušť.
„Na jednu stranu mě mrzí zkrácení o dvě etapy, minulých čtrnáct se mi opravdu líbilo, tak bych si Dakar představoval. Na druhou stranu nás čeká 60 % nových tratí, tři úplně nové etapy a taky těžké nejenom na konci Dakaru, ale i na jeho začátku. Nejvíc se těším na Alulu, protože to je nádherné prostředí, a samozřejmě na Pustou končinu. Budou hromady písku, to je důležité," říká Martin Macík jr.
Navigátor František Tomášek ho doplňuje: „Pořadatelé slibují mnohem těžší navigaci než v předešlých dvou ročnících. Zatím víme, že první půlka bude mokrá, chladná a tvrdá, písky přijdou až po cestě zpět. Jsem zvědavý, s čím ještě přijdou."