Článek
Jako první vyslanci týmu odstartovali z ruzyňského letiště pilot kamionu Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem. Zahájili tak tradiční pánskou aklimatizaci, která jezdcům pomáhá před závodem nabrat síly a případně se vypořádat se zdravotními neduhy, které přesun do jiného klimatu a časového pásma pravidelně přináší. Tentokrát se však zdá, že kromě bolesti hlavy Františka Tomáška je kondice závodníků v nejlepším pořádku.
Let probíhal podle plánu, Martin s Františkem se vyfotili s fanoušky na letišti, na palubě letadla si popovídali o nejnovějším dění, shlédli film a během sedmihodinového mezipřistání v Dubaji se po dlouhých nočních diskuzích také krátce vyspali v hotelu. Bez problémů stihli i let směr Džidda, který kompletně prospali, aby se v 10 hodin ráno probudili při přistání v Džiddě. Město, ze kterého Dakar 5. ledna odstartuje, české závodníky přivítalo slunečným ránem vyhřátým na 27 °C.
Nová země s novými pravidly
Dakar se přesunul z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie. Už před odletem museli závodníci organizátorům závodu podepsat kodex chování, který budou dodržovat. Slíbili v něm, že nebudou chodit ve spodním prádle na veřejnosti, nebudou předbíhat ve frontách, nebudou pouštět nahlas muziku v době modliteb nebo přebíhat silnice mimo přechod. Pozornost byla věnována i oblečení, které nesmí být vyzdobeno obrázky s pohoršujícími nebo násilnými motivy, muži mají oblékat dlouhé kalhoty, ženy zahalovat vyjmenované partie. A na seznamu bylo i dalších asi 20 bodů, které se závodníkům z ČR zdály více či méně zajímavé. Překvapením proto po příletu byla dlouho očekávaná realita.
„Vojáci na letišti byli velice přátelští, kontroly na letišti formální a nekonala se ani slibovaná prověrka na požití alkoholu," popisuje František Tomášek. Před letištní budovou nastalo tradiční smlouvání o cenu taxíku a konzultace s místním taxikářem, který poradil, co vše si turisté v Saúdské Arábii mohou dovolit. Martin s Františkem už stihli projít město a viděli i fontánu krále Fahda, zcela výjimečně mimo provoz.
Pozitivní bylo zjištění, že v Džiddě se dobře domluvíte anglicky. Zahaleným davem si závodníci vykračovali ve sportovních týmových tričkách. Podařilo se vyřídit také pár organizačních záležitostí. Oba Češi stihli pořídit SIM karty a připravit itineráře pro všechny povinnosti, které je třeba do startu zvládnout.
Na řadě jsou přejímky, shake down a pódium
Další část týmu dorazí do Saúdské Arábie ve čtvrtek 2. ledna. Nebude chybět Jan Brabec, který dal tentokrát před aklimatizací přednost domácímu odpočinku po náročné rehabilitaci zraněné nohy. Motocyklistovi se bude o jeho novou motorku KTM opět starat táta Libor a také nová posila, mechanik Zdeněk Cekr.
„Letadlem ještě vezeme nové držáky na iritrack, protože došlo ke změně a starší verzi bylo potřeba před startem upravit," popisuje Brabec. Bezprostředně po příletu musí tým Big Shock Racing u organizátorů vyzvednout závodní i doprovodná vozidla, která už čekají v přístavu, a projít zbývající částí technických přejímek, které budou probíhat ve čtvrtek a v pátek.
Mechanici musí také zkontrolovat, zda jsou závodní stroje po plavbě v pořádku. Macík ještě před startem prověří Karla, kamion Iveco, a Brabec projede Anežku, svou motorku, na cvičné trati, takzvaném shake downu. Slavnostní dakarské pódium si týmy užijí 4. ledna. A pak už nejnáročnější motoristický závod odstartuje první ostrou etapou vedoucí z Džiddy do Al Wajh.