Článek
Zatímco v jiných kategoriích je už pár dní víceméně rozhodnuto, tak v motocyklech to bylo drama do posledních kilometrů. Kevin Benavides však v nedělní etapě postupně ujížděl svému týmovému kolegovi Toby Priceovi a získal dakarský triumf.
Erzetu vyhrál, Price byl se ztrátou 55 vteřin třetí a po skoro 4 500 kilometrech je mezi nimi nepochopitelný a nicotný rozdíl 43 vteřin.
Martin Michek skončil celkově jedenáctý, což je jeho druhý nejlepší výsledek na Dakaru. Před dvěma lety byl desátý. K tomu je letos prvním jezdcem v pořadí, který nemá podporu továrního týmu. "Dakar pro nás skončil skvělým výsledkem, jedenácté místo je kráné. Tento ročník byl opravdu velmi tvrdý. Tahal jsem, co to šlo. Jsem blázen, protože občas jsem šel v některých situacích do risku a po hlavě. Jsem fakt rád, že jsem to přežil a dostal se do cíle," uvedl Michek.
Jan Brabec dokončil letošní ročník 31., což je při jeho šestém startu druhý nejlepší výsledek. David Pabiška skončil 36., přičemž byl čtvrtý mezi jezdci bez asistence.
V kategorii aut si velký náskok uhlídal Násir al-Attíja, jenž tak obhájil loňský triumf a celkově na Dakaru zvítězil už popáté. Je rovněž olympijským medailistou ve střelbě. Rozhodující odstup získal Katařan v prvním týdnu rallye, kdy Sébastien Loeb musel řešit řadu technických problémů, navíc po nehodách skončili Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz.
Loeb je nakonec se ztrátou hodiny a 19 minut druhý.
Martin Prokop ztratil v neděli na Francouze Chicherita, vítěze etapy, sedm minut, bezpečně však uhájil šestou pozici celkově. Ta je vyrovnáním jeho maxima z roku 2019.
„To umístění je úžasné. Byl to nejdelší a nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Etapy byly krásně namixované, žádná z nich nebyla přejezdová, což je super zážitek," řekl Prokop a vybral své tři klíčové momenty závody. „Ve druhé etapě spoustu lidí chybovalo, my ne, a tak jsme se dostali do první desítky, kterou jsme udrželi. Pak bylo psychicky náročných pět etap ve vysoké nadmořské výšce, kde jsme ztráceli, ale nemohli jsme s tím nic dělat. Ovšem vydrželi jsme to. A nakonec předposlední etapa, kdy jsme dojeli i s porouchaným diferenciálem. To bylo hodně emotivní. Příště to zkusíme zase někam posunout."
V kamionech si po středečním smutném odstoupení Aleše Lopraise už vítězství nenechal vzít Nizozemec Janus van Kasteren. Martin Macík skončil druhý a Česko tak jeho zásluhou získává beduína, tedy dakarské ocenění pro nejlepší tři. O poslední české umístění mezi trojicí nejlepších ve vypsaných hlavních kategoriích se postaral v roce 2007 Aleš Loprais, který byl třetí rovněž mezi kamiony.
„V poslední etapě jsme se klouzali na bahně doleva a doprava. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Příští rok to zkusíme zase zlepšit," řekl Macík.
On i jeho tým si v závěru prožili lehké nervy, neboť v oficiálních výsledcích mu naskočila nevídaná penalizace 48 hodin. Šlo však o technickou chybu, jelikož Macík dostal trest dvou minut, což ale na konečné výsledky nemělo vliv.
Stejnou penalizaci vyfasoval také Jaroslav Valtr, což ho připravilo o triumf v závěrečném dějství. Celkově je pátý, Martin Šoltys šestý a Tomáš Vrátný devátý.
Letošní 45. ročník Dakaru ovlivnila v kamionech neúčast ruského továrního týmu Kamaz v důsledku invaze Ruska na Ukrajinu. Jeho piloti v minulých letech opanovali přední pozice, vyhráli předešlých šest ročníků rallye a osmnáct od roku 2000.
Rallye Dakar - závěrečná 14. etapa: Hufuf - Dammám (416 km celkově/136 km rychlostní zkouška) |
---|
Automobily |
1. Chicherit, Winocq (Fr./Prodrive) 1:09:24 |
2. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) -1:36 |
3. Halpern, Graue (Arg./Mini) -1:53 |
... |
12. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -7:12 |
Konečné pořadí |
1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 45:03:15 |
2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -1:20:49 |
3. Moraes, Gottschalk (Braz., Něm./Toyota) -1:38:31 |
... |
6. Prokop, Chytka -3:40:44 |
SSV (buggy) |
1. Sanchéz, Moreno (Šp./Can-Am) 1:21:54 |
Konečné pořadí |
1. E. Goczal, Mena (Pol., Šp./Can-Am) 53:10:14 |
Lehké prototypy |
1. Gutiérrezová, Moreno (Šp./Can-Am) 1:18:01 |
... |
25. Macháček, Schovánek (ČR/Can-Am) -16:34 |
Konečné pořadí |
1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 51:55:53 |
... |
11. Macháček, Schovánek -10:06:01 |
Motocykly |
1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:15:17 |
2. Price (Austr./KTM) -55 |
3. Quintanilla (Chile/Honda) -3:15 |
... |
11. Michek -7:27, 35. Brabec -23:49 |
49. Pabiška (všichni ČR/KTM) -30:58 |
Konečné pořadí |
1. K. Benavides 44:27:20 |
2. Price -43, 3. Howes (USA/Husqvarna) -5:04 |
... |
11. Michek -1:42:24 |
31. Brabec -8:35:58 |
36. Pabiška -11:17:36 |
Origina by Motul (bez asistence) - konečné pořadí |
1. Moore (JAR/Husqvarna) 52:24:42, ...4. Pabiška -3:20:14 |
Čtyřkolky |
1. Kancius (Lit./Yamaha) 1:36:16 |
Konečné pořadí |
1. Giroud (Fr./Yamaha) 56:44:30 |
Kamiony |
1. Paškevičius (Lit./Tatra) 1:18:34 |
2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -7 |
3. Valtr (ČR/Tatra) -1:46 |
... |
6. Macík (ČR/Iveco) -3:53 |
9. Vrátný -12:33 |
10. Šoltys (oba ČR/Tatra) -13:22 |
Konečné pořadí |
1. J. van Kasteren (Niz./Iveco) 54:03:33 |
2. Macík -1:14:34 |
3. Martin van den Brink (Niz./Iveco) -2:40:22 |
... |
5. Valtr -5:06:09 |
6. Šoltys -9:08:43 |
9. Vrátný -14:23:52 |
Klasik - konečné pořadí |
1. Morera, Rubaová (Šp./Toyota) 428 trestných bodů |
... |
37. Martinec, Zubor (ČR/Toyota Land Cruiser) 13.043 |
51. Roučková, Kopřiva (ČR/Suzuki Samurai) 32.831 |
55. Klymčiw, Conger (ČR, USA/Škoda 130 LR) 43.322 |
58. Vávra, Vála (ČR/Nissan Patrol) 53.685 |