Hlavní obsah

Macháček popáté vyhrál na Rallye Dakar kategorii čtyřkolek

BUENOS AIRES

Josef Macháček na yamaze vyhrál na Rallye Dakar popáté kategorii čtyřkolek. Jednapadesátiletý český jezdec obsadil v závěrečné soutěžní etapě s cílem v Buenos Aires druhé místo a ještě zvýraznil svůj náskok v čele konečného pořadí. Kategorii motocyklů podruhé po roce 2006 vyhrál Španěl Marc Coma s KTM, mezi automobily udržel vedení Jihoafričan Giniel de Villiers s volkswagenem.

Článek

V neděli je na programu premiérové Rallye Dakar v Jižní Americe už pouze slavnostní průjezd Buenos Aires. Na cestě z Córdoby do argentinské metropole dnes závodníci absolvovali 792 kilometrů, z toho 227 na čas.

Rus Vladimir Čagin marně útočil na šestý triumf mezi kamióny, kterým by se vyrovnal Karlu Lopraisovi. O necelé čtyři minuty vyhrál jeho krajan Firdaus Kabirov s kamazem.

Lopraisův synovec Aleš závod nedokončil, před startem do závěrečného měřeného úseku se mu nepodařilo opravit spojku. Odstoupil z průběžného osmého místa, už dříve musely skončit i další české kamióny Tomáše Tomečka a Marka Spáčila.

"Nespali jsme celou noc a pracovali, ale nepodařilo se nám vůz uvést do takového technického stavu, abychom mohli dnešní etapu zvládnout," řekl Radiu Impuls Milan Loprais, Alešův otec a manažer týmu.

Zbývá pouze slavnostní průjezd Buenos Aires

V neděli je na programu premiérové Rallye Dakar v Jižní Americe už pouze slavnostní průjezd Buenos Aires. Na cestě z Córdoby do argentinské metropole závodníci absolvovali 792 kilometrů, z toho 227 na čas.

Macháček měl před 14. etapou v čele náskok dvou hodin a 20 minut před domácím Marcosem Patronellim, kterému ujel ještě o bezmála čtvrthodinu. V etapě byl mezi čtyřkolkami rychlejší pouze Španěl José Maria Peňa, který Macháčka předčil o osm vteřin.

Také Coma hájil velký náskok, před obhájcem prvenství z předloňského roku Cyrilem Despresem nakonec vyhrál o hodinu a 25 minut. "Byl to dlouhý a hodně těžký závod, všichni z týmu jsme se při něm opravdu dost nadřeli. Neznali jsme moc dobře terén, bylo obtížné určit správnou strategii. Musím ale připomenout, že úplně stejně jako já si tohle vítězství zaslouží i spousta lidí, kteří stojí za scénou," uvedl Coma na webové stránce soutěže. Nejlepší z českých motocyklistů Martin Macek skončil osmnáctý.

První místo udržel De Villiers

Naopak mezi vedoucími automobily byly minimální rozdíly, první místo nakonec udržel De Villiers, dosud nejlépe druhý v roce 2006. Jihoafričan korunoval povedený ročník těsným vítězstvím v etapě a celkově vyhrál o devět minut před Američanem Markem Millerem. "Jak se blížil cíl, byl jsem čím dál nervóznější. Pořád jsem se díval, kolik kilometrů nám ještě zbývá," poznamenal sedmatřicetiletý Jihoafričan.

K prvenství mu pomohly i potíže soupeřů - Katařan Násir Attíja byl diskvalifikován z prvního místa za zkrácení trati, další vedoucí jezdec Carlos Sainz ze Španělska pak musel odstoupit po pádu do rokle.

Letos se Zapletal prosadil do elitní desítky

Miroslav Zapletal skončil sedmý a postaral se o nejlepší český výsledek v historii této kategorie. Zapletal se předloni stal teprve druhým českým automobilovým závodníkem, který dokázal na Dakaru dojet do cíle. Letos se už prosadil do elitní desítky; za sebou nechal například Španěla Naniho Romu, třetího v roce 2006, nebo Francouze Guerlaina Chicherita, který měl mnohem vyšší ambice než konečné deváté místo.

Rallye dokončil i poslanec a pražský radní Jiří Janeček (ODS), celkově 51. v kategorii automobilů. Přestože společně se svým kolegou Viktorem Chytkou během soutěže několikrát uvízli v písku, poslední měřený úsek zdolali bez problémů.

"Jsem šťastný," řekl ČTK Janeček. "Už jsme to chtěli vzdát, když jsme před dvěma dny zapadli do písku," dodal. Příští týden už by se měl Janeček opět vrátit ke svým pracovním povinnostem.

Letošní ročník rallye si vyžádal řadu zraněných jezdců a jednu smrtelnou oběť z řad závodníků: devětačtyřicetiletý francouzský motocyklista Pascal Terry zemřel v druhé etapě na zástavu srdce.

Rallye Dakar - 14. etapa: Córdoba - Buenos Aires (792 km - z toho 227 km měřené úseky):
Automobily: 1. De Villiers (JAR/Volkswagen) 1:35:43, 2. Novickij (Rus./BMW) -2, 3. Holowczyc (Pol./Nissan) -17, 4. Roma (Šp./Mitsubishi) -38, 5. Chicherit (Fr./BMW) -50, 6. Miller (USA/Volkswagen) -6:39, ...12. Zapletal (ČR/Mitsubishi) -10:42, 46. Janeček (ČR/Toyota) -31:16.
Konečné pořadí: 1. De Villiers 48:10:57, 2. Miller -8:59, 3. Gordon (USA/Hummer) -1:46:15, 4. Tollefsen (Nor./Nissan) -6:04:34, 5. Holowczyc -6:37:49, 6. Depping (Něm./Volkswagen) -8:43:29, 7. Zapletal -11:03:08.
Motocykly: 1. Rodrigues (Portug./KTM) 1:42:37, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) -2:07, 3. Despres (Fr./KTM) -2:41, 4. Viladoms (Šp./KTM) -3:31, 5. Casteu (Fr./KTM) -4:37, 6. Coma (Šp./KTM) -5:06, ...24. Macek (ČR/Yamaha) -20:18, 26. Pabiška -21:29, 55. Froněk (oba ČR/KTM) -32:49.
Konečné pořadí: 1. Coma 52:14:33, 2. Despres -1:25:38, 3. Fretigne (Fr./Yamaha) -1:38:56, 4. Casteu -2:17:54, 5. Rodrigues -2:22:11, 6. Ullevalseter -2:25:02, ...18. Macek -10:20:29, 44. Froněk -17:18:04, 65. Pabiška -24:33:59.
Čtyřkolky: 1. Peňa (Šp./Yamaha) 2:14:23, 2. Macháček (ČR/Yamaha) -8, 3. Deltrieu (Fr./Polaris) -1:50, ...5. Bražina (ČR/Yamaha) -6:43.
Konečné pořadí: 1. Macháček 68:22:06, 2. Patronelli (Arg./CAN-AM) -2:34:00, 3. Sonik (Pol./Yamaha) -7:42:34, ...5. Bražina -15:59:51.
Kamióny: 1. Kabirov 1:49:56, 2. Čagin (oba Rus./Kamaz) -39, 3. Echter (Něm./MAN) -1:27, 4. G. De Rooy -2:19, 5. Van Vliet (oba Niz./GINAF) -12:17, 6. Mardějev (Rus./Kamaz) -14:31, ...40. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:02:32, 43. De Azevedo (Braz./Tatra) -1:11:26.
Konečné pořadí: 1. Kabirov 49:34:46, 2. Čagin -3:39, 3. G. De Rooy -59:56, 4. Mardějev -6:46:30, 5. Echter -7:19:41, 6. De Azevedo -9:31:18, ...31. R. Randýsek -156:26:11.
Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články