Článek
"Jako se někomu nepodaří vylézt na Mount Everest, tak mně se asi nepodaří dojet Dakar s buginou," uvedl devětapadesátiletý jezdec týmu Barth racing na sociální síti. Před odstoupením, které údajně zavinila porucha převodovky, byl Macháček na průběžném 45. místě.
Macháček nedorazí do cíle Dakaru popáté za sebou, podruhé za volantem buggyny. Poté, co slavnou soutěž v roce 2009 naposledy vyhrál, se mu v Jižní Americe přestalo dařit. Zastavily jej zdravotní problémy, potíže s technikou i spory s organizátory o správnosti konstrukce čtyřkolky.
O den dříve z rallye definitivně odstoupil Aleš Loprais s kamionem Iveco.
Kolomého trápil zánět na ušním boltci
Nejlepší českou posádkou zůstává tým Martina Kolomého, jemuž patří průběžně šesté místo mezi kamiony. I on si ale v pátek prožil perné chvilky. Dvakrát totiž v průběhu etapy chyboval.
„Hodně náročná etapa, kde jsem bohužel udělal dvě jezdecké chyby a ty nás naštěstí stály jen časovou ztrátu. První byla, že jsem dostatečně nenafoukl motor, abych mohl vyjet z jednoho průjezdu ze zatáčky a vlítli jsme do řečiště, tak jsem myslel, že jdeme na bok. Druhou krizovku jsme měli, když mi Kilda hlásil, že za 200 metrů bude řečistě a já zvednul hlavu a bylo přímo před námi. Dali jsme takovou ránu jak ve 2011, naštěstí dnešní Tatra je na takové úrovni, že jsme tu a ne ve vrtulníku na cestě do nemocnice jako tenkrát," vysvětlovat inkrimovaný moment, při kterém si poranil páteř, Kolomý.
Nemocnici ale stejně navštívit musel. „Na druhou stranu jsem tu nemocnici tady stejně navštívil a to kvůli zánětu na ušním boltci. Ráno jsem pomalu ani nenasadil helmu, takže jsem si musel vytrhnout interkom a měl ho jen mono. Místní odborníci, a že se jich na tu operaci sjelo, mi to vyřízli a můžu jet zase stereo," uvedl pilot týmu Tatra Buggyra.
Kolomý obsadil v etapě sedmé místo se ztrátou tří minut na nového lídra průběžného pořadí Hanse Staceyho. V cíli si však uvědomoval, že to mohlo dopadnout mnohem hůře. Dvě chyby jej mrzely.
Prokop zase boural
Další nehodu měl Martin Prokop. V závěru čtvrté etapy převrátil toyotu na střechu, tentokrát skončil na boku. "Na dvoustém kilometru jsem udělal chybu, byl jsem maličko dlouhý na brzdy a na odbočce na most jsem místo toho, abych to pustil rovně a skočil do řeky, tak jsem bojoval a chtěl jsem tu zatáčku vytočit. Bohužel mi spadlo jedno zadní kolo mimo cestu a už se to nedalo zachránit," uvedl Prokop.
Posádka se snažila postavit vůz zpátky na kola, ale dlouho se jí to nedařilo. "Byli tam sice dva vojáci a pak jich přišlo víc, ale rukama to nešlo, takže mi bylo jasné, že musím zastavit nějaké auto a poprosit o pomoc, což se naštěstí podařilo relativně rychle. Jedna Toyota z našeho týmu zastavila a pomohla mi zpátky na kola, takže to dopadlo dobře. Ale musím říct, že jsme si to zase docela zkomplikovali. Je vidět, že Dakar začíná být víc a víc těžký," uznal český jezdec.
Macík jel raději na jistotu
Naopak bez problémů zvládl 6. etapu Martin Macík. Zkušený jezdec jel raději na jistotu, což mu vyneslo 14. místo. V celkovém hodnocení mu patří 13. pozice. „Na začátku se mi podařilo dostat se před první 3 soupeře, kteří nás zdržovali, ale pak už to dál nešlo, protože prvních 150 km bylo hodně rozbitých a nedalo se moc bezpečně předjet. Závěr etapy pak byl rovný a všichni jsme to mydlili stále 140 km/h, jako na dálnici," popisuje Macík.
V pátek kamiony projely kolem největší solné pláně na světě Salar de Uyuni. "Že bych si toho všímal? Tak to vůbec! Mám cestu dopředu nastudovanou včetně reliéfů. Vím, zda etapa povede horami nebo lesy. Ale že bych si všímal toho, že kolem zrovna prolétl papoušek, to ne. Držím pevně volant a soustředím se na řízení," pravil Macík.
"Ale je vtipné, že po dojezdu vidíme na velkých obrazovkách v kempu natočený záznam ze závodu, parádní záběry z helikoptéry. Takže v té chvíli si říkáme – jé, to bylo pěkný, jak jsme jeli těmi horami," dodal.
Valtra etapa nebavila
Jaroslav Valtr prožil výsledkově úspěšnou šestou etapu na Dakaru, když obsadil desátou příčku. Přesto nebyl úplně spokojený s profilem trati. „Tato etapa v horách byla hodně těžká, točila se, ale moc mě nebavila, zase dlouhá pasáž ve 140km po rovině. Auto sice fungovalo perfektně, ale prostě mě to nebavilo. Měli jsme akorát problém s omezovačem rychlosti, tak doufám, že z toho nebudou žádné penalizace. S desátým místem jsem spokojený," pravil Valtr.